וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעקוף את ארה"ב: אירופה, סין ורוסיה יקימו מנגנון שיאפשר לסחור עם איראן

המדינות שנותרו בהסכם הגרעין סיכמו על מיסוד מערכת חדשה שלא תסתמך על השוק הגלובלי ועל הדולר, בעקבות העיצומים האמריקניים. בטהראן ממשיכים להתנגד לפגישה עם הנשיא: "החלום של טראמפ לא יתגשם"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

המדינות שנותרו בהסכם הגרעין עם איראן הודיעו כי הן יקימו מנגנון חדש שיאפשר להמשיך לעשות עסקים עם טהראן חרף הסנקציות האמריקניות - כך הודיעה הלילה (שלישי) שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, בתום פגישה בשולי עצרת האו"ם של נציגי המעצמות, בריטניה, סין, צרפת, גרמניה ורוסיה.

המנגון יאפשר לחברות נפט ועסקים אחרים להמשיך בסחר עם איראן, מבלי להסתמך על המערכת הפיננסית הגלובלית שמובילה ארצות הברית ועל הדולר. עדיין לא ברור כיצד אותו מנגנון יעבוד בדיוק, אך בהצהרה המשותפת נמסר כי המדינות שנותרו בהסכם נחושות "להגן על החופש של הכוחות הכלכליים שלהן להמשיך בעסקים לגיטימיים עם איראן".

נשיא איראן חסן רוחאני בכנס באו"ם, 24 בספטמבר 2018. AP
רוחאני בכנס באו"ם, אתמול/AP

בחודש מאי פרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מההסכם שנחתם ב-2015 בהובלת קודמו בתפקיד ברק אובמה, והטיל מחדש סנקציות על איראן בניסיון לפתוח במשא ומתן על הסכם חדש. ההסכם הגביל את פעילות הגרעין של טהראן תמורת הקלה בעיצומים, אך ממשל טראמפ רוצה לכלול גם את תכנית הטילים והמעורבות של הרפובליקה האסלאמית בסכסוכים במזרח התיכון בכל הסכם חדש.

הנהגת המשטר באיראן מסרבת לתנאים הללו בשלב זה, חרף ההחרפה במשבר הכלכלי, שצפויה להעמיק עם סבב סנקציות נוסף על מגזר הנפט בחודש נובמבר. היום אמר עלי אכבר ולאיתי, יועצו הבכיר של המנהיג העליון של איראן, כי בטהראן לעולם לא יקבלו את הצעת וושינגטון לקיים פגישה בין מנהיגי המדינות. "החלום של טראמפ ופומפאו לעולם לא יתגשם", אמר היועץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully