וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים לילדים שאושפזו בשניידר הוזהרו: ייתכן שילדיכם נחשפו לחצבת

משרד הבריאות הודיע להורי 76 ילדים כי ייתכן ונחשפו למחלה, לאחר שפעוט שאושפז בביה"ח לילדים חלה במחלה. מביה"ח נמסר כי לעת עתה אין נדבקים חדשים מאותו אירוע. מאז מרץ התגלו יותר מ-130 מקרים חדשים ברחבי הארץ

בית החולים שניידר לרפואת ילדים. פתח תקווה, מאי 2015. ראובן קסטרו
בית החולים לילדים שניידר שפתח תקווה/ראובן קסטרו

משרד הבריאות הזהיר 76 הורים לילדים ששהו ביום שלישי שעבר בחדר המיון של בית החולים לילדים שניידר שבפתח תקווה כי ייתכן שנחשפו למחלת החצבת. זאת לאחר שבאותו היום פעוט בן שנה וחודש שנבדק בחדר המיון אובחן כחולה חצבת.

הפעוט הגיע למחלקה לרפואה דחופה בבית החולים עם חום גבוה. לאחר שטופל ושוחרר לביתו הגיעו בדיקות אפדימיולוגיות של משרד הבריאות וקבעו כי הוא אכן חולה במחלת החצבת - זאת למרות שחוסן לפני כמה חודשים, לקראת נסיעה משפחתית לחו"ל. הצוותים הרפואיים עדכנו את משרד הבריאות.

הילדים שטופלו במקביל אליו במיון ואינם מחוסנים למחלת החצבת אותרו בשבוע האחרון והגיעו למרפאה של נפת פתח תקווה לקבלת חיסון ועלולים היו להיחשף אותרו וחוסנו מיד.

עוד בנושא:
משרד הבריאות מזהיר: חשש להידבקות בחצבת בטיסות מקייב לישראל
פרסום ראשון: התפרצות חצבת בצפון; מספר שיא של חולים ממרץ

חיסון לחזרת וחצבת. GettyImages
חיסון נגד חצבת/GettyImages

ד"ר ערן קופל, רופא נפת פתח תקווה של משרד הבריאות מדגיש בשיחה עם וואלה! NEWS כי מדובר באירוע שהתרחש לפני שבוע והסתיים כבר. זו חקירה אפידמיולוגית שגרתית של תינוק בן שנה וחודש מפתח תקווה חולה חצבת. כשהוא הגיע למיון בשניידר לפני שבוע".

לדברי ד"ר קופל, "קיבלנו רשימות של חולים פוטנציאלים וטיפלנו בכולם". לאור הפנייה לחולים פוטנצילאיים ד"ר קופל מתאר פניות של כמה עשרות אנשים למרפאות וללשכת הבריאות המחוזית "הפונים שבאו בעקבות זה היו מחוסנים, וזה אומר שקיבלנו את הדיווח משניידר בזמן והכל נעשה בזמן קצר של 72 שעות בלבד - הצלחנו להגיע ולחסן קרוב ל-100 אנשים חדשים, חלק ניכר מהם הגיעו למיון באותו היום עם הפעוט".

"מבחינת המספרים זה מוגדר כהצלחה", מבהיר ד"ר קופל. "למיטב ידיעתנו אין נדבקים חדשים. צריך לזכור שלחצבת תקופת דגירה של עשרה ימים עד שבועיים. ופה מדובר בחשיפה של יותר משבוע, אז אנחנו נשארים עם יד על הדופק ומוכנים". בית החולים שניידר מצוי במחוז שרון שומרון, הידוע במספר מקרי תחלואה בחצבת גבוהים משאר המקומות, והשנה אפילו עוד יותר. "כרגע זה מקרה יחיד בנפת פתח תקווה מזה כחודש וחצי - אנחנו הצלחנו בפעולות המניעה החל בחודש מאי לחסל את ההתפשטות של ההתפרצות שהייתה לנו אז. זו נפה מאד פעילה, בעיקר באזור השומרון, מאז ה-11 באוגוסט לא היה בשומרון שום מקרה. ודווקא אוגוסט חודש החופשות ולפעמים רואים התחלה מחודשת של פעילות בתחילת הלימודים אבל הפעם המגמה היא חיובית".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
חצבת. GettyImages
חיסון נגד חצבת/GettyImages

ד"ר קופל מבקש לדייק את הפרסומים על אותו הפעוט שחוסן לפני כמה חודשים כי הוא אינו מוגדר תינוק מחוסן לפי הגדרות משרד הבריאות "הילד הזה לא נחשב מחוסן, כי הוא לא קיבל את המנה של גיל שנה. לכן לפי ההגדרה של משרד הבריאות הוא לא נקרא תינוק מחוסן. מי שחוסן שתי מנות, שאלו ילדים ובוגרים מעל גיל שש, הסיכוי שלהם להידבק לאחר חשיפה לחולה הוא קלוש ביותר. לפעמים אנחנו רואים מקרים נדירים".

בבית החולים הסבירו כי קבלת חיסון חצבת מתחת לגיל שנה הוא פחות אפקטיבי, ולכן הוא ניתן בגיל שנה ובגיל שש במצבת החיסונים של משרד הבריאות. הרופאים נתנו לפעוט טיפול תומך והוא שוחרר למחרת לביתו במצב טוב. בשניידר הבהירו כי הילדים ששהו בקרבתו באותו היום לא נדבקו מאחר ומי שהיה מצוי בסיכון נקרא לקבל טיפול מונע. לעת עתה אין נדבקים חדשים מאותו אירוע.

גב של תינוק מכוסה בפריחה של חצבת. ShutterStock
תינוק החולה בחצבת/ShutterStock

לדברי פרופ' יצחק לוי, מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז שניידר: "בעת האחרונה אנו עדים לעלייה בתחלואה בחצבת, הנובעת מירידה בשיעור ההתחסנות. אנחנו מבקשים לחדד את המסר ושבים וקוראים להורים לחסן את ילדיהם נגד מחלת החצבת. זו מחלה שיכולה להיות מסוכנת גם לילד עצמו וגם לסביבתו".

חצבת הינה מחלה ויראלית ומדבקת. לאדם לא מחוסן שנחשף לחולה חצבת יש סיכון של 90% להידבק ממנו. היא נגרמת מנגיף פאראמיקסווירוס (Paramyxovirus), ומועברת במגע עם רסיסי רוק שניתזים מפיו של חולה בזמן שהוא מדבר, מתעטש או משתעל ואפילו בשהייה בקרבתו. התסמינים שלה דומים למחלת השפעת, חום, צמרמורות שיעול נזלת וגירוי בלחמיות העיניים אבל בנוסף להם מופיעה בעור פריחה בצבע אדום כהה, שמתחילה בצוואר ומתפשטת אל הפנים, הגוף והגפיים.

בשליש מהמקרים, מחלת החצבת גורמת לסיבוכים עד כדי דלקת ריאות חריפה, דלקת קרום המוח ואפילו מוות. הסיכון לסיבוכים עולה אצל ילדים מתחת לגיל חמש ואצל מבוגרים מעל גיל 20.

יותר מ-130 מקרי חצבת מאז חודש מרץ

משרד הבריאות ביקש בחודש שעבר ליידע את הציבור כי במספר טיסות מקייב לישראל ובחזרה בימים האחרונים, קיים חשש להידבקות בחצבת. זאת לאחר שבטיסה לפני חמישה ימים מקייב דרך אמסטרדם של חברת UIA, ומאמסטרדם לתל אביב בחברת KLM הגיע נוסע עם חשש להידבקות בחצבת.

לפני כשלושה חודשים פורסם על התפרצות מחלת החצבת בצפון, עם 42 חולי חצבת שהתגלו באזור בתוך חודש, מתוכם 11 חולים בנפת עכו ו-14 חולים בנפת צפת. במקביל, נספרו במחוז פתח תקווה והמרכז, הכוללים גם את יישובי יהודה ושומרון, 18 חולים בהתנחלויות איתמר ובהתנחלויות הסמוכות, אלון מורה ויצהר.

ביולי הסבירו במשרד כי "מרגע שעלה החשד לחצבת, החולים נשלחו לבידוד, בוצעה חקירה אפידמיולוגית לאיתור המגעים. חלק מהחולים טופלו בחיסון פעיל או סביל, בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

בעוד שמחודש ינואר עד חודש מרץ לא התגלו מקרי חצבת בכלל, החל מחודש מרץ התגלו 130 מקרים בישראל, ועד חודש אוגוסט כבר עמד מספר החולים בישראל על 262, ובמשרד הבריאות הבהירו כי 90% מהמקרים אירעו בגלל אי התחסנות, ומגע עם אוכלוסייה שלא התחסנה.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully