וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו שוחח עם פוטין: "העברת הטילים לסוריה מסוכנת"

24.9.2018 / 21:38

רה"מ שוחח עם נשיא רוסיה, ואמר כי הוא בטוח באמיתות תחקיר צה"ל על הפלת המטוס הרוסי, אך פוטין דחה את גרסת ישראל. הקבינט ידון במשבר לפני המראת נתניהו לארה"ב. שגריר סוריה ברוסיה על העברת מערכות ההגנה האווירית המתקדמות: "דמשק זקוקה לטילים כדי לשמור על שטחה"

אתר רשמי

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום (שני) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, על רקע הודעת רוסיה על העברת מערכות ההגנה האווירית S-300 לידי משטר אסד. בהודעת ראש הממשלה נמסר כי הוא הביע את ביטחונו באמינות תחקיר צה"ל על הפלת המטוס הרוסי בסוריה, והבהיר כי האחריות לתקרית מוטלת על הצבא הסורי ועל איראן המערערת את האזור.

נתניהו הוסיף כי העברת מערכות נשק מתקדמות לידיים לא אחראיות תגביר את הסכנות באזור, וכי ישראל תמשיך להגן על ביטחונה ועל האינטרסים שלה. מהקרמלין נמסר כי השיחה הייתה ביוזמת נתניהו, ובה אמר פוטין שהוא דוחה את גרסת ישראל לאירועים. מחר יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לדון במשבר, לפני המראתו של נתניהו לניו יורק, שם ישתתף בכינוס העצרת הכללית של האו"ם.

עוד בוואלה! NEWS:
רוסיה: נעביר לאסד טילי S-300 בתוך שבועיים בשל הפלת המטוס
רוסיה על היחסים עם ישראל אחרי הפלת המטוס: "מוקדם מדי לדעת"
דיווח: איראן סברה שישראל לא תתקוף בלטקיה בשל נוכחות רוסיה

מערכת טילים מדגם S-300 במצעד צבאי – מוסקבה, מאי 2015. GettyImages
ישמשו נגד ישראל? טילי S-300/GettyImages

לפי ממשלת סוריה, פוטין שוחח גם עם הנשיא בשאר אסד ועדכן אותו על ההעברה המתוכננת של המערכת, שתחזק את מערך ההגנה האווירית של דמשק ומדאיגה את ישראל. עוד נמסר כי הוא שב והטיל את האחריות להפלת המטוס על ישראל, אולם בהודעת הקרמלין על השיחה לא היה אזכור לכך.

שגריר סוריה ברוסיה, ריאד חדאד, אמר היום כי דמשק זקוקה למערכות כדי לשמור על שטחה מול "תוקפנות ישראל", וכדי לעצור אותה. הוא אמר את הדברים בריאיון לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" לאחר ההודעה של מוסקבה לפיה היא תספק את המערכת המתקדמת למשטר אסד בעקבות הפלת המטוס בשבוע שעבר.

שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו הודיע כי מערכת ההגנה האווירית תסופק לסוריה בתוך שבועיים. העסקה, לדבריו, כבר הושלמה ב-2013 והוקפאה בשל בקשת ישראל, אך עתה "המצב השתנה, ולא באשמתנו". היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, אמר כי העברת ה-S-300 לסוריה תהיה הסלמה משמעותית מצד רוסיה.

עוד באותו נושא

רוסיה: נעביר לאסד טילי S-300 בתוך שבועיים בשל הפלת המטוס

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה, פוטין, שר הביטחון שויגו, נשיא סוריה, אסד, מבקרים בבסיס חיל האוויר במחוז לטקיה, סוריה  11 בדצמבר 2017. רויטרס
שויגו, פוטין ואסד בבסיס חיל האוויר הרוסי בלטקיה, בשנה שעברה/רויטרס

האמריקנים צפויים לעסוק במשבר בפגישות שייערכו בשולי עצרת האו"ם שתחל מחר, והנושא עתיד לתפוס חלק נרחב בפגישתם של נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לנוכח החשש של ישראל מהגבלת חופש הפעולה של צה"ל במרחב הסורי.

דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר כי העברת הטילים מרוסיה לסוריה אינה מכוונת נגד מדינה שלישית, אך הוא שב על הטענות לפיהן ישראל אשמה. "אין ספק, לפי המומחים הצבאיים שלנו, שזאת הייתה פעולה מכוונת על ידי טייסים ישראלים שגרמה לטרגדיה הזו ולכן היא תפגע ביחסים", אמר.

מוסקבה ממשיכה להאשים את ישראל באחריות לתקרית, שבה נהרגו 15 אנשי צוות רוסים. זאת למרות תחקיר מפורט שהציג חיל האוויר שבו נטען כי מטוסי הקרב שתקפו בלטקיה כבר היו במרחב האווירי של ישראל בעת שמטוס הסיור מדגם איליושין 22 נפגע מטילי נ"מ של צבא אסד. עם זאת, רוסיה דחתה את ההסבר של ישראל ואמרה כי היא פעלה ב"כפיות טובה".

פגישת נתניהו פוטין במוסקבה 23.8.17. רויטרס
מתיחות בין רוסיה לישראל. נתניהו ופוטין/רויטרס

שויגו אמר כי על רוסיה לנקוט בצעדים המתאימים על מנת להגן על כוחותיה בסוריה בעקבות פעולותיה של ישראל. לדבריו, המערכת יכולה ליירט מטרות אוויריות בטווח של יותר מ-250 ק"מ ולפגוע בכמה מטרות בו-זמנית. בנוסף לכך, צבא רוסיה יספק למשטר מערכות בקרה ושליטה משופרות, שמשמשות רק את הכוחות הרוסיים. לדבריו, זה יאפשר אינטגרציה בין הנכסים הצבאיים של שתי המדינות.

(עדכון ראשון 17:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully