וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה על הפלת המטוס בסוריה: ישראל אשמה, פעילותה כפוית טובה

23.9.2018 / 9:27

משרד ההגנה הרוסי מתח ביקורת חריפה על הדוח הישראלי על התקרית בלטקיה שבעקבותיה הופל המטוס הרוסי על ידי משטר אסד. "פעילותה של ישראל בסוריה היא כפיות טובה כלפי מוסקבה, ומבטאות חובבנות או רשלנות פושעת. חיל האוויר השתמש במטוס הרוסי כמגן מפני טילי נ"מ"

אתר רשמי

משרד ההגנה של רוסיה שב היום (ראשון) והטיל את האחריות על הפלת מטוס הסיור בסוריה בשבוע שעבר על ישראל. בדוח מקיף ותקיף האשים את משרד ההגנה את חיל האוויר בהעברת "מידע מוטעה" וב"הרפתקנות", ודחה למעשה את הממצאים שהציגה בשבוע שעבר משלחת בראשות מפקד חיל האוויר בטרה לשמור על התיאום בין המדינות.

דובר משרד ההגנה, איגור קונשנקוב, אמר בעת הצגת הדוח הרוסי כי ישראל פעלה ב"כפיות טובה" כלפי מוסקבה ולא התריעה בפניה בזמן על התקיפה. לטענתו, חיל האוויר הטעה את צבא רוסיה באמצעות הצגת מידע לא נכון בנוגע לשטח שבו תוכננה התקיפה ביום שני, ולכן המטוס הרוסי לא יכל לנוע למרחב בטוח.

מטוס הסיור מדגם איליושין 20 הופל על ידי מערכת נ"מ של צבא סוריה, שזיהה אותו בשוגג כמטוס ישראלי. עם זאת, רוסיה טוענת כי הטייסים של חיל האוויר השתמשו במטוס הסיור כפתיון, טענות שנדחו על ידי שראל. בצה"ל מתעקשים כי בעת התקרית באזור לטקיה, היו המטוסים כבר במרחב האווירי של ישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: מצרים הציגה בעזה מתווה חדש לפיוס הפלסטיני
פיגוע תעמולתי: כשירי חסר הבחנה משחק לידיים של המשטר האיראני
זהב שוכב בכנרת: הישראלים שצללו לספינת האוצר שטובעה לפני 100 שנה

תדרוך משרד ההגנה הרוסי על הפלת המטוס אליושין 20. צילום מסך מתוך RT, מערכת וואלה! NEWS
"אנחנו מתקשים להבין את הפעולות שנעשו על ידי תל אביב"/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך מתוך RT

בתקרית נספו 15 אנשי צוות רוסים, והאירוע גרם למתיחות ביחסי ירושלים ומוסקבה. "יש לנו מנגנון תיאום כדי למנוע תקריות שיאיימו על המדינות. אנחנו מעולם לא הפרנו את ההסכמים בין המדינות, ולעומת זאת, הפעילות הישראלית יצרה מצב שסיכן את רוסיה", אמר קונשנקוב. "לפיכך, אנחנו מתקשים להבין את הסיבות לפעולות שנעשו על ידי תל אביב".

לדבריו, "אנחנו מאמינים שהאשמה בטרגדיה היא כולה של חיל האוויר הישראלי. "למנהיגות הצבאית של ישראל אין הערכה לרמת היחסים עם רוסיה, או שאין לה שליטה על מפקדים אינדיבידואלים שהבינו במעשיהם יובילו לטרגדיה".

לפי משרד ההגנה, השיחה מהצד הישראלי התקבלה בשעה 21:39 והזהיר הכי חיל האוויר עומד לתקוף ב"צפון סוריה", שם סייר המטוס כדי לפקח אחרי הנעשה באידליב. רוסיה הורתה לו לשוב לבסיסו, ודקה לאחר מכן, לטענת מוסקבה, מטוסי 16-F תקפו מטרות בלטקיה שבמערב סוריה. 20 דקות לאחר מכן, אמר דובר משרד ההגנה, אחד ממטוסי הקרב "החל לתמרן" קרוב למטוס הסיור הרוסי, ולכן מערכות ההגנה הסוריות פירשו זאת כתקיפה חוזרת.

עוד באותו נושא

מכה ישירה לאגו: כשכולם מחכים לתגובת רוסיה להפלת המטוס

לכתבה המלאה
מחסן תחמושת בלטקיה ומטוס איראני בשדה התעופה בדמשק - תיעוד תוצאות התקיפות האחרונות. ImageSat International, מערכת וואלה! NEWS
המתקן שהותקף בלטקיה/מערכת וואלה! NEWS, ImageSat International

לטענת משרד ההגנה הרוסי, מטוסי ה-F-16 עזבו את האזור רק עשר דקות אחרי שהתקבל מרוסיה המידע על ההפלה, וכחצי שעה לאחר שהמטוס הרוסי דיווח על מצוקה.

"המטוסים הישראלים ראו את המטוס הרוסי והשתמשו בו כמגן נגד טילי הנ"מ, בזמן שהם עוד המשיכו לתמרן באזור. הפעולות של הטייסים הישראלים היו או חובבניות או מעשה של רשלנות פושעת, בלשון המעטה. זאת תגובה כפוית טובה לכל מה שנעשה על ידי הפדרציה הרוסית למען ישראל ואזרחיה לאחרונה".

עוד נמסר כי רוסיה הייתה מוכנה לעזור לישראל בחיפוש אחר חיילים נעדרים אבל "אחרי התקרית - זה פגע בטעם הטוב". החיפוש האחרון שנערך נעשה אף באזור שבשליטת דאעש, ובמהלך המבצע גם נפגע חייל רוסי, נמסר. לאחרונה דווח כי ישראל ניסתה לאתר באמצעות ארגוני מורדים את שרידי נעדרי סולטן יעקוב.

ביקור שר הביטחון ליברמן בסוללת הפטריוט בצפת, 2 באוגוסט 2018. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
"אנחנו נמשיך לפעול". ליברמן/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

לפני התדריך של משרד ההגנה, אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן בריאיון ל"כאן" כי לא צפוי להיות שינוי של ממש במדיניות הביטחון של ישראל באזור.

"אנחנו פועלים בשיקול דעת ובאחריות, שום דבר לא השתנה ולא ישתנה. זאת המדיניות שלנו", אמר ליברמן בתשובה לשאלה על הגבלה אפשרית של רוסיה על מרחב הפעולה של ישראל בסוריה, "אנחנו לא מתכוונים לנהל ויכוח קולני בתקשורת עם רוסיה. פעלנו כמו שפעלנו תמיד, בהתאם לאותו מנגנון תיאום וכך נפעל הלאה. כל האחריות על התקרית הקשה היא על סוריה, על צבא אסד. זה לא תחקיר אלא עובדות".

ליברמן טען כי הסיפור נופח מעבר למימדיו. "הסיפור נמצא תחת בקרה ושליטה, אנחנו מנהלים דיאלוג כל הזמן", אמר, "אנחנו בהחלט חושבים שיש פה הגזמה, גם בתקשורת וגם ברטוריקה, שהיא לא משקפת את רמת הדיונים שלנו והמגעים שיש בימים האחרונים".

הוא הוסיף כי "הבהרנו שלא נאפשר להפוך את אדמת סוריה לבסיס קדמי איראני כנגד מדינת ישראל. אנחנו נמשיך לפעול, כדי למנוע את זה יש לנו את כל הדרכים וכל האפשרויות, זה לא עידן חופש פעולה אלא של אין ברירה. אנחנו מזהים איום של אינטרסים קיומיים על מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully