וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה ישירה לאגו: כשכולם מחכים לתגובת רוסיה להפלת המטוס

23.9.2018 / 7:00

הודעת משרד ההגנה הרוסי על פרסום התחקיר אודות התקרית בסוריה מכניסה את כל השחקניות באזור לדריכות. בצה"ל נהגו ברגישות ואף שיגרו את מפקד חיל האוויר למוסקבה, אך אם פוטין יחליט לשנות את כללי המשחק - ייתכן שלישראל יהיה הרבה מה להפסיד

עריכת וידאו: ניר חן

הודעת משרד ההגנה ברוסיה לפיה היום (ראשון) יפורסם תחקיר הפלת המטוס הרוס "דקה אחרי דקה", מעידה לא רק על סיום כתיבת הגרסה הסופית לתחקיר הרוסי אלא גם על החלטה פוליטית שהתקבלה בצמרת המדינה בנוגע לאופן שיש לנהוג בשחקניות המעורבות: סוריה, איראן, חיזבאללה וישראל.

בינתיים, הצעד מכניס את כולם לדריכות. הרוסים הם בלתי צפויים ולישראל יש לא מעט מה להפסיד אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יחליט לשנות את כללי המשחק ולהגביל את התנועה במרחב הימי והאווירי סביב סוריה לטווח ארוך או להוסיף תנאים למנגנון התאום כמו דרישה להודעה מוקדמת כשעה לפני תקיפה.

סמוך מאוד לתקרית הפלת המטוס ומותם של 15 החיילים הרוסים, ניתן היה להבין כי מוסקבה לא תסתפק בטיעון שגדוד 44 של הצבא הסורי שיגר למעלה מעשרים טילים לאוויר בחוסר היגיון מוחלט והפיל את מטוס הריגול הרוסי שחזר בדיוק ממשימה באידליב, ותטיל מידה של אחריות על ישראל שדקות קודם לכן תקפה יעדים בסוריה.

טילים בשמי לטקיה - תיעוד: מחסני תחמושת עולים בלהבות. אתר רשמי
תקיפת מחסני התחמושת בלטקיה/אתר רשמי

בצה"ל משוכנעים כי יש אמת אחת בסיפור הזה והאיצו את התחקיר בנושא מתוך הבנה שמדובר באירוע 'מתגלגל'. שר הביטחון אביגדור ליברמן קיבל שיחת טלפון ממקבילו הרוסי וניתן להעריך כי היא הייתה לא נעימה, בלשון המעטה. רוסיה היא לא עוד מדינה וכמעצמה היא מתנהגת בהתאם לאינטרסים שלה בלבד, גם אם הם גוררים ביקורת ברחבי העולם. ההתקפה התקשורתית על ישראל מצד הדוברים הרוסים מסגרה את האירוע והעניקה לתחקיר הישראלי מעמד של דחיפות.

זו גם הייתה הזדמנות מעולה עבור ליברמן להפגין כישורים ולהציג את ההבנה וההשפעה שלו על המשטר הרוסי, אבל הוא לא עשה זאת. הוא השאיר את הבמה לראש הממשלה ולצה"ל ולקח צעד אחד אחורה, כנראה כתוצאה מהדינמיקה הפוליטית בינו לבין נתניהו. פתאום, ברגע אחד כל הרעש התקשורתי סביב תהליך בחירת הרמטכ"ל מתגמד מול המתיחות הרוסית-ישראלית. נתניהו מצדו, ניסה להוריד את מפלס הלחץ והודיע כי ישוחח עם נשיא רוסיה פוטין בנושא. השיחה אכן התקיימה והרוסים הרימו את הכפפה שהציע ראש הממשלה: להציג בפניהם במוסקבה תחקיר מלא כולל מסירת נתונים ומסמכים על האירוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, וקציני המשלחת. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מפקד חיל האוויר נורקין במוסקבה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

לאחר דיונים ושיחות אישיות הוחלט לשלוח למוסקבה את אחד האסים של המטה הכללי: מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין. עד ליולי 2017 הוא שימש כראש אגף התכנון בצה"ל, אז התמחה לא רק ביכולת להביט מהצד על ההתנהלות המבצעית של צה"ל אלא גם בהובלה של תהליכים אסטרטגיים מול מדינות זרות וניהל שיחות שירות מול גורמים בכירים בעולם. היותו של נורקין חבר במטה הכללי היא יתרון מובהק בשל כישוריו וניסיונו המבצעי האדיר. הוא חד מחשבה, יסודי, נועז ושואף לשלמות עד כדי קיצוניות. עם זאת, יש בכך גם חיסרון משמעותי. אין היום באמת במטה הכללי גורם שמהווה משקל מאזן לכוחו במטה הכללי פרט לרמטכ"ל. למשמעויות העולות מכך יש להקדיש טור נפרד.

למרות שבצה"ל שידרו כי נהגו בתקרית על פי הספר, וכי האחריות היא כולה על הסורים, המשימה שהוטלה על נורקין במוסקבה דומה להשחלת חוט למחט ברגישות ובזהירות רבה. תחקיר צה"ל הושלם במהירות רבה ובקפדנות, הוצג לדרג המדיני וקיבל את אישור ראש הממשלה והגורמים המקצועיים, כולל האופן בו יוצגו הפרטים והיקף הנתונים. צה"ל קיבל הנחייה שלא לחסוך בשום פרט כדי להציג את האמת.

במשך יותר משלוש שעות הציג נורקין את הפרטים, מסר מסמכים, תמונות והקלטות. באותו הזמן עמד לנגד עיניו הצורך הישראלי לשמור על חופש הפעולה של צה"ל במזרח התיכון בדגש על הפעילות האווירית והימית, ושמירה על המנגנון הרוסי-ישראלי למניעת חיכוך. כל שינוי בסוגיות הקריטיות הללו ישחקו לרעת ישראל בענק.

"רוכבים מהר"

בריאיון פרישה שהעניק מפקד חיל האוויר הקודם, אלוף (במיל') אמיר אשל, באוגוסט אשתקד לעמוס הראל ב"הארץ", התברר כי במהלך כהונתו ישראל תקפה קרוב למאה פעמים שיירות נשק לחיזבאללה ולארגונים נוספים. לפחות לפי הפרסומים הזרים, קצב התקיפות שנועדו לפגוע בתהליך ההתבססות האיראני בסוריה והעברות אמצעי לחימה שוברי איזון מסוריה לחיזבאללה, לא פחת - אלא להיפך.

כך, בדצמבר 2017 התפרסמו ידיעות על תקיפה של מרכז מחקר בג'מאריה, מטרות איראניות בבניאס ובאל-קיסאווה. בינואר 2018 הופצצו אתרים צבאיים סמוך לאל-קוטפיה. בפברואר 2018 הופצצו מטרות צבאיות איראניות בבסיס T-4 ובג'מאריה. באפריל הותקפו מטרות במרחב חלב וחמה, במאי הופצצו מטרות איראניות, ביוני בוצעו תקיפות נגד מליציות שיעיות מדרום לדיר א-זור, נגד משלוחי נשק לחיזבאללה באל-קיסאווה. ביולי הותקפו יעדים איראנים במרחב בסיס T-4 ובספטמבר הותקפו מטרות איראניות בחמה. אפשר להעריך שמדובר ברשימת פרסומים זרים חלקית שהתכלית שלה היא קיזוז יכולות האויב. פגיעה בחופש הפעולה של צה"ל תעצים את כוחה של איראן בסוריה וחיזבאללה בלבנון ותרחיב את האיומים על מדינת ישראל בצורה ישירה וקטלנית.

הצהרת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על הפלת המטוס הרוסי בסוריה 18 בספטמבר 2018. רויטרס, רויטרס
ממתינים לתגובה הרוסית. נשיא רוסיה פוטין/רויטרס, רויטרס

הסורים, האיראנים וחיזבאללה ממתינים כעת על הגדר כדי לראות האם הדוב הרוסי יעניש את ישראל או שבמוסקבה יפנימו שהחלק הסורי, איראני ושל חיזבאללה בסיפור, הוא גדול ומשמעותי ואז רק ינסו לרכוב על האירוע כדי לקדם אינטרסים רוסיים על חשבון האינטרסים של ישראל בשם השמירה על היציבות האזורית. ההגבלות של הרוסים על המרחב הימי והאווירי בשבוע הקרוב לא מבשרות טוב. במערכת הביטחון מקווים כי באמת מדובר רק בהחלטות שקשורות לתרגיל שהם מקיימים במרחב. נקודת אור נוספת הייתה כשמנגנון החיכוך עבד ביום שישי האחרון בין צה"ל לצבא בסיס הצבא הרוסי בבסיס 'חמימים' שבסוריה אבל לא ניתן להסיק מכך כלום. המבחן האמיתי יגיע כשצה"ל יחשוף מידע קריטי ויעמוד בפני דילמת התקיפה בסוריה כן או לא.

בסופו של דבר, מי שסיפק את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת (S-200) לצבא אסד, אימן את כוחותיו והיה מודע לכך שמדיניות היירוט שלו עובדת על היקף גדול של טילים חסרת אבחנה כפי שהתרחש כמה פעמים, ואף התגאה לפני כחצי שנה בכך שיש להם קשר הדוק המערכות הטק"א הסוריות כולל תמונה אווירית משותפת ואינטגרטיבית - הייתה רוסיה. הנקודה החשובה שבה נאחז נורקין היא לא רק העובדה שצה"ל הודיע יותר מדקות אחדות לפני התקיפה לרוסים, אלא שבעת הפלת המטוס הרוסי עמדו מטוסי חיל האוויר כבר בשלב הנחיתה ולכן לא היו יכולים להוות גורם לחיכוך בזמן אמת.

חבר טוב, שאי אפשר לטעות בהבנה שלו את המשטר הרוסי מזהיר מהשלכות מדיניות-ביטחוניות עקב המתיחות עם רוסיה. בעיקר כי האגו והכבוד שלהם נפגעו ולכן אסור לחשוב שאם חלף זמן מהפלת המטוס עמדתם תהיה מרוככת. "יש אמרת כנף רוסית", אמר. "הרוסים מכינים את הסוסים לאט אבל רוכבים מהר'".

(23:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully