וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תל אביב בראש - ומה עם ים המלח? החופים המזוהמים ביותר בישראל

משרד הבריאות פרסם נתונים מעודדים שלפיהם 96% מבדיקות איכות המים בחופים בארץ נמצאו תקינות. בשנה החולפת נמצאו בתל אביב רמות חריגות של חיידקים 129 פעמים, חלקן בעקבות הזרמת מי שפכים מתחנות השאיבה הסמוכות. אחריה ברשימה - חופי חדרה ואזור חיפה עם 53 מקרי זיהום

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוף סירונית בנתניה/מערכת וואלה!, צילום מסך

איכות המים נמצאה תקינה ב-96% מהבדיקות שערכו צוותי משרד הבריאות לבדיקת איכות המים בחופי ישראל - כך עולה מדוח חדש של המשרד שמתפרסם בשלהי עונת הרחצה. למרות הנתונים המעודדים, בחלק מחופי תל אביב והסביבה ובחופי מחוז חיפה נמצאו כמויות בקטריות גבוהות במיוחד, זאת בין היתר בשל הזרמת מי שפכים וקולחים אליהם ועיכוב בתהליכי שדרוג מערכות הביוב בארץ.

בשנת 2017 הוכרזו 147 חופים המיועדים לרחצה בים התיכון, ים סוף, ים המלח והכנרת. משרד הבריאות עורך מדי שנה, בעונת הרחצה ולאחריה, בדיקות לאיכות המים בחופים המוכרזים על פי תקן שקובע מה מהי רמת הבקטריות שמאפשרת לרחוץ במים ללא סכנה ומהם הכללים במקרה של חשד לזיהום.

עוד בוואלה! NEWS:
"למה צריך את החגיגה הזו?": כשנתניהו וכץ חנכו חצי קו לירושלים
"המתווך" של ליברמן והנכד המיוחס: אנשי הצללים של הציבור החרדי
טנזניה: חשש לחיי 200 איש בטביעת מעבורת באגם ויקטוריה

חמסין בתל אביב 25 ביולי 2018. ראובן קסטרו
בראש רשימת הערים שחופיה מזוהמים. חוף הים בתל אביב/ראובן קסטרו

בים המלח, בשל המליחות הגבוהה, מרבית מיני החיידקים לא שורדים. אולם, בדגימות שנלקחו ממים מלוחים בים התיכון ובים סוף להימצאות חיידקי אנטרקוק צואתי, המשמשים אינדיקטור לזיהום צואתי במים מלוחים, נמצאו 218 מקרים חריגים של הימצאות חיידקים. אלה מהווים 3.7% מכלל הבדיקות, אל מול 5,803 בדיקות שנמצאו תקינות. לעומת זאת, בדגימות שנלקחו ממים מתוקים בכנרת, שבהן נבדקה הימצאות חיידקי קוליפורם צואתי, נמצאו בסך הכול שמונה בדיקות חריגות מתוך 959 דגימות שנלקחו בשנה - 0.8% בדיקות חריגות בסך הכול.

עוד באותו נושא

מזג אוויר: בהיר עד מעונן חלקית; ירידה קלה בטמפרטורות

לכתבה המלאה

נחלים מזוהמים, מערכת הביוב ותחנות השאיבה: הסיבות לזיהום בחופים

מהדוח עולה כי בשנת 2017 נרשמו 17 אירועים שבהם משרד הבריאות הזהיר מפני רחצה בחופים, מתוכם 11 בעת עונת הרחצה וכולם היו בחופי הים התיכון. שישה מקרים בולטים אירעו בחופי תל אביב כשמשרד הבריאות פרסם אזהרת רחצה לאחר הזרמת מי שפכים. במשרד תולים את זיהומי מי השפכים בתחנות השאיבה הסמוכות לחופים, כמו גם בתקלות במערכות הביוב, בנחלים מזוהמים, בכלי שיט ואפילו במתרחצים עצמם.

על פי דוח משרד הבריאות, איכות המים ברובם המכריע של החופים בארץ היא טובה לפי הקריטריונים בתקן הישראלי. "עם זאת, עדיין מתקיימים אירועי הזרמת שפכים וקולחים אל הים בשל תקלות בתחנות השאיבה, טיפול לא מספק בנגר עילי ובשל בעיכוב בתהליכי התכנון, שדרוג והקמת מערכות ביוב וקולחים", כתבו במשרד הבריאות. "נדרש מאמץ נחוש של הגורמים המעורבים על מנת לשמור על הסביבה הימית ועל בריאות הרוחצים בחופי הים". במשרד המליצו על "הכנת תכנית למניעת זיהום, שתכלול את כלל הסיכונים הפוטנציאליים ואת הפעילות הנדרשת למניעתם, בכל רשות או גוף שבאחריות חוף הרחצה".

תיירים בים המלח, 11 ביולי 2018. רויטרס
מרבית מיני החיידקים לא שורדים את המליחות. תיירים רוחצים בים המלח/רויטרס

עוד עולה כי בחופי העיר תל אביב נמצאו 129 בדיקות בקטריאליות חריגות במהלך השנה החולפת ברמה שאסורה לרחצה. אלה הן 4.6% מכלל הבדיקות השנתיות שנערכו בחופי העיר, 2,811 בסך הכול, מה שממקם את תל אביב בראש רשימת החופים המזהמים. אולם, יש לציין כי למרות המיקום השלילי, בחופי העיר נדגמו 771 דגימות שהעלו תוצאות טובות מאוד שבהן כמעט ולא היה זכר לבקטריות צואתיות.

אחריה בטבלת החופים המזהמים נמצאים חופי מחוז חיפה. בחדרה נמדדו 27 בדיקות עם בקטריות תוצאתיות ובחופי חיפה, בעיקר במועצה האזורית חוף הכרמל, נמדדו 26 בדיקות חריגות במהלך שנת 2017. מדובר ב-5.6% מסך כל הדגימות שנלקחו, כשהשאר נעות בין בדיקות טובות מאוד, עם כמות אפסית של חיידקים, לבין בדיקות שבהן החופים נותרו מותרים לרחצה, עם כמות חיידקים סבירה שאינה מסכנת את בריאות הציבור. הכמות הקטנה ביותר של הבדיקות שבהן נמצא זיהום היו בחופי העיר עכו שבגליל המערבי, עם שש דגימות בלבד שהביאו לסגירת החוף לעומת 455 דגימות טובות מאוד.

הטבלאות אינן כוללות כמה אירועי זיהום משמעותיים שאירעו השנה: במהלך עונת הרחצה, חוף נוף ים בהרצליה נפתח ונסגר לרחצה לסירוגין בהתאם להימצאותו והיעלמותו של כתם צהוב שמקורו בזיהום במתחם תע"ש. אירוע גדול נוסף אירע בחוף פלמחים הפופולרי, שנסגר במהלך החורף ופורסמה אזהרת רחצה ממושכת בו, זאת בשל הזרמת מי קולחים וביבו גולמי בכמויות גדולות אל הים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully