וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"למה צריך את החגיגה הזו?": כשנתניהו וכץ חנכו חצי קו לירושלים

20.9.2018 / 22:01

גם הטקס המכובד במעמד ראש הממשלה ושר התחבורה לא הצליח למחוק את הדחיות והעיכובים בדרך לקו הרכבת לירושלים. כולם מיהרו להכריז על "רגע היסטורי", למרות שבכלל לא ברור מתי יגיע הקו גם לתל אביב

צילום: מתוך הטוויטר של אריאל כהנא, ישראל היום

לאחר דחיות ועיכובים הושק היום (חמישי) קו הרכבת המהיר לירושלים, אולם גם הטקס החגיגי בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה, ישראל כץ ובכירים מרכבת ישראל לא הצליחו להעביר את הטעם החמוץ של האיחור הרב עד להקמתה של תחנת "האומה".

בשיאה של סערת "גשר יהודית" לפני שבועיים הודיע השר כץ באחד הראיונות הטלוויזיוניים בהם ניסה לפתור את המשבר שהתפתח בשל העבודות על נתיבי איילון שהרכבת המהירה תפעל תחילה מהבירה רק עד נמל התעופה בן גוריון. המשמעות: נסיעה לתל אביב תדרוש החלפה בשדה התעופה לקו רגיל. ההערכה כרגע היא שיעברו עוד מספר חודשים בטרם יושלמו עבודות החשמול עד לתחנות תל אביב, בסיומן ובנוסף לתקופת הרצה תוכל הרכבת לצאת מתחנת האומה לתל אביב ולשוב לירושלים.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו באיום ישיר לנסראללה: אם יתעמת אתנו - יקבל מכת מחץ
נתניהו: אם תכפה עלינו מלחמה - נפעל במלוא הכוח
נתניהו לפוטין: מביעים צער על התרסקות המטוס, אך האחריות על סוריה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ במהלך סיור בתחנת רכבת ירושלים "יצחק נבון", ונסיעת הרצה מירושלים לנתב"ג. עמוס בן גרשום, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו וכץ. מה חוגגים?/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום, לע"מ

בטקס בתחנת האומה על שם הנשיא לשעבר יצחק נבון, הנמצאת בעומק של 80 מטרים מתחת לפני האדמה, תמהו כמה נוכחים על הסיבה לחגיגה הגדולה לאחר העיכובים הממושכים. "ממתי חונכים חצי קו למה צריך את כל החגיגה הזאת", תהה אחד המשתתפים בטקס. לטענתו, השר הבטיח שיחנוך את הקו בערב סוכות לאחר שקיבל דחייה מערב פסח ולא עניין אותו המצב בשטח, העיקר שתהיה השקה: "לכל האירוע נדבק ריח פוליטי מסריח".

"לפחות הושק כרטיס רב-קו חגיגי לכבוד האירוע, שתהיה מזכרת לתת לילדים, כי על הרכבת המהירה, מי יודע מתי יעלו", העיר אדם אחר שנכח בטקס.

את הערפל סביב תאריך פעילות הקו המהיר ירושלים-תל אביב, סירב היום שר התחבורה לפזר גם בשיחה עם עיתונאים במהלך נסיעת עם ראש הממשלה מתחנת נבון אל תחנת נתב"ג. קבוצות-קבוצות הוזמנו כתבים לשיחה עם נתניהו וכץ בקומה העליונה של הקרון כשהשניים מוקפים ביוצאים ודוברים כדי להבטיח ששום פליטת פה לא תיפגע בחגיגיות הנסיעה ההיסטורית.

עוד באותו נושא

אחרי החגים זה "נטו נתניהו: מי יעצור את רכבת הבחירות?

לכתבה המלאה

השר סירב לענות: מתי יגיע הקו לתל אביב?

לאורך השיחה בין השר לעיתונאים, סירב השר לתת תשובה חד משמעית ביחס לשאלה מתי יגיעו הנוסעים מירושלים ישירות לתחנות תל-אביב. ונראה כי הביקורות שספג פרויקט הדגל של כץ בחודשים שעברו ליום ההשקה גרמו למשנה זהירות בשיחה על הנושא.

ראשון הדוברים בטקס המאולתר שהתקיים קודם לכן בקומה התחתונה של קומפלקס נבון הענק היה ראש הממשלה נתניהו. "זה רגע היסטורי. אני משתמש במונח הזה בזהירות, אבל תמיד האמנתי שאפשר לחבר את ירושלים לרשת רכבות ארצית ולא בנתיב של הרכבת הטורקית שנסעתי בה בילדותי ובנערותי, והנה הרגע הזה הגיע אחרי מאמץ כביר. זה באמת עידן חדש. עוד נגיע לתל אביב בהמשך בזמן שיא של חצי שעה. יש ששרים 'בין הרים ובין גבעות טסה הרכבת', והיום יש לי את העונג להיות ברכבת שטסה בין הגבהים והגבעות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ במהלך סיור בתחנת רכבת ירושלים "יצחק נבון", ונסיעת הרצה מירושלים לנתב"ג. עמוס בן גרשום, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
חנוכת התחנה, היום/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום, לע"מ
העבודות על קו הרכבת המהיר לירושלים נתקלו בכמה קשיים לאורך הדרך, דבר שהוביל למספר דחיות, עד לנסיעת ההרצה

השר כץ שעלה לאחר מכן המשיך ברוח דומה. "זה אכן רגע היסטורי ויום חג לירושלים, דווקא ביום שיש שקוראים תיגר על ירושלים כבירת ישראל, זה מסר לעולם שאנו מחברים בין ירושלים לישראל. אני מצפה שמאות אלפים יבואו לחוות את החוויה הזו".

העבודות על קו הרכבת המהיר לירושלים נתקלו בכמה קשיים לאורך הדרך, דבר שהוביל למספר דחיות, עד לנסיעת ההרצה. באוגוסט 2017 הודיע משרד התחבורה כי הקו צפוי להיפתח באפריל 2018, אולם בדוח מבקר המדינה התריע המבקר כי פתיחת הקו עלולה להתעכב לסוף 2018. בינואר הודיע שר התחבורה כי הקו ייפתח בערב הפסח, אולם ב-21 בפברואר הודיעה הרכבת על דחייה של חצי שנה נוספת - לערב חג הסוכות - עקב אי קבלת האישורים הרגולטוריים מצד המשטרה והרשות הארצית לכבאות והצלה. זאת, בניגוד להבטחת שר התחבורה כץ. לבסוף הוחלט כי הרכבת תקיים את נסיעתה הראשונה ב-25 בספטמבר.

קו הרכבת המהיר לירושלים הוא אחד הפרויקטים ההנדסיים והטכנולוגיים המורכבים ביותר שבוצעו אי פעם בישראל. עלותו של הקו המהיר לירושלים, שנחשב לפרויקט הגדול ביותר של משרד התחבורה, נאמדת בשבעה מיליארד שקלים.

הוא עשוי לחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן ואזור המרכז ולהביא להקלת גודש התנועה. משך זמן הנסיעה הצפוי בקו המהיר מתל אביב לבנייני האומה בירושלים - עומד על פחות מ-30 דקות. הפרויקט כולל מסילה כפולה באורך של 56 קילומטרים. העבודות על הרכבת כללו כרייה של חמש מנהרות, באורך של 38 קילומטרים ושמונה גשרים, באורך של שבעה קילומטרים וחצי. הקו עובר דרך מנהרה באורך של 11 קילומטרים וחצי, הנחשבת לארוכה ביותר בארץ, וכן מעל גשר שגובהו כמאה מטרים ונחשב לגשר הגבוה בישראל. בשלב ההרצה של הרכבת, נוסעים המעוניינים להגיע מירושלים לתל אביב ולהיפך, ייאלצו לשריין כרטיס דרך אתר הרכבת ולא לקבל אותו בתחנה. הנסיעה בשלושת החודשים הראשונים מירושלים תהיה ללא עלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully