וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נזק מאוד משמעותי": עבודות מאיימות על בית הכנסת הראשון בנווה צדק

18.9.2018 / 14:00

בצמוד לבית הכנסת הפועל למעלה ממאה שנה ומוגדר כמבנה לשימור נערכות עבודות הגורמות נזק למוסד הוותיק, והמתפללים חרדים לגורלו: "אנחנו קוראים לקבלן לתקן את הנזק. תל אביב, העיר העברית הראשונה, צריכה לשמור על בתי הכנסת שלה כפי שעושים בפריז וברומא"

צילום: הוועד להצלת בתי הכנסת בת"א

אחרי שנים של מאבק להצלת בית הכנסת הראשון בנווה צדק מפני יזמים ואנשי נדל"ן שניסו להשתלט עליו לטובת בנייה פרטית - בחודשים האחרונים מתמודדים אנשי בית הכנסת ברחוב ש"ס, שהוקם בשנת 1911 וקיים למעלה ממאה שנה ואף הוכר כמבנה לשימור, עם עבודות שנעשות על ידי הקבלן הפרטי 'ר. אביר בע"מ' על בניין מגורים צמוד שפוגעות בבית הכנסת. מאחר ובית הכנסת הוכר כמבנה לשימור, האחריות על אכיפת החוק היא של עיריית תל אביב יפו.

את בית הכנסת שימר במשך שנים האמן המוכר חוני המעגל ז"ל מתל אביב, נינו של הרב גרינוולד, שפעל לקדם את ההכרה בבית הכנסת כמבנה לשימור. כיום מי שמתחזק את בית הכנסת הוא הגבאי דניאל רואימי, שאף משפץ אותו מכספו. יחד עם זאת, אומרים אנשי בית הכנסת, קבלנים ויזמים פוגעים בבית הכנסת כחלק מהרצון להשתלט עליו כמבנה נדל"ני.

עוד בוואלה! NEWS:
רוסיה: סוריה הפילה בשוגג מטוס שלנו בגלל התקיפה של ישראל בלטקיה
מלחמת טרום כיפור: הישראלים שיכלו למנוע 2,673 קברים
הסרטן שלי ואני: ארבעה חולי סרטן מבקשים סליחה מעצמם וממשפחתם

בית הכנסת הראשון בנווה צדק נפגע מעבודות בנייה סמוכות. הוועד להצלת בתי הכנסת בת''א, מערכת וואלה! NEWS
"בית הכנסת הוצף בבטון על הבלטות"/מערכת וואלה! NEWS, הוועד להצלת בתי הכנסת בת''א

בסרטונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS, מציגים אנשי בית הכנסת כיצד העבודות של הקבלן הצמוד 'ר.אביר בע"מ' פוגעות בבית הכנסת: החל מהצפת בטון לתוך בית הכנסת, שבירת רעפים, זריקת זבל לתוך המבנה והצפת מערכת הניקוז של הגג במבנה הישן. בסרטון שצילמו אנשי בית הכנסת מראים כיצד נעשית הפגיעה: "זאת הרצפה של בית הכנסת, של בית המדרש, והשכן שבונה וחוסם פה את הדלת הציף את כל בית הכנסת בבטון על הבלטות".

במכתב ששלח חיים גורן, יו"ר סיעת מאמינים של הבית היהודי, למהנדס העיר עודד גבולי ולראש העיר חולדאי, הוא התריע בפני הפגיעות הקשות במוסד הוותיק. "בית הכנסת עמד כבר מספר פעמים בפני סכנת מכירה או הריסה על ידי גורמים שונים ובזכות התעקשותם של צאצאי המייסדים ואנשים נוספים שעמדו על חשיבותו ההיסטורית, הצליח לשרוד עד היום. כיום בית הכנסת משופץ ומתוחזק באופן משביע רצון, על ידי אנשים נאמנים בסיוע הוועד להצלת בתי הכנסת של נווה צדק, אשר השקיעו בו כספים רבים ללא תמורה, על מנת ולהמשיך לקיים את המקום. בזכות פעילותם גם הוגדר בית הכנסת כמבנה לשימור. אולם בתקופה האחרונה החלו עבודות על השטח הצמוד לבית הכנסת ברחוב חברת ש"ס על שטח שבעבר היה אף הוא חלק משטח בית הכנסת, אולם נמכר לידיים פרטיות. מסתבר כי הקבלן המבצע את העבודות פועל באופן חסר אחריות, שלא לומר במזיד, הפוגע אנושות במבנה בית הכנסת תוך שהוא שופך בטון לתוך מערכת הניקוז של הגג והורס את גג הרעפים".

עוד באותו נושא

לא רק מגורים: צפו בפינוי בינוי לבית כנסת בראשון לציון

לכתבה המלאה
בית הכנסת הראשון בנווה צדק נפגע מעבודות בנייה סמוכות. הוועד להצלת בתי הכנסת בת''א, מערכת וואלה! NEWS
נזק נגרם גם לגג הרעפים/מערכת וואלה! NEWS, הוועד להצלת בתי הכנסת בת''א

יפעת אביצדק, מהוועד להצלת בתי הכנסת ההיסטוריים בנווה צדק, סיפרה בשיחה עם וואלה! NEWS על הערך ההיסטורי של המבנה. "ברחוב הזה היה מתחם שהוקדש בראשית המאה העשרים לטובת לומדי תורה ובית כנסת. נווה צדק היא שדה קרב מאוד רציני של שועלי נדל"ן בגלל שהשכונה הפכה למאוד סקסית משנות ה-80 ומעלה. ברגע שבית הכנסת לא פעיל אז נאמני ההקדש מוצאים דרך לגלגל את זה לידיים פרטיות, הם טוענים שהכסף לכאורה שמתקבל הולך למטרת ההקדש המקורי, מה קורה בפועל באמת זה רחוק מהמציאות. בית הכנסת הזה הוא מקום שחוני המעגל בעצמו השקיע הון עתק כדי לתחזק את אותו מבנה ישן מאבני כורכר כדי שהוא יהיה בר שימור", אומרת אביצדק. לדבריה, משנת 2007, בעקבות פעילות אנשי בתי הכנסת, הפך המקום לבית כנסת פעיל עם המוני קבוצות, גם תיירים וגם תושבים שנכנסים להתפלל ולחגוג, בהתאם לעונת השנה.

"במקום יש גבאי מאוד מסור שנמצא שם יום ולילה, יש שם חלוקת מזון לנזקקים, שיעורי תורה. איכשהו המגרש שצמוד לבית הכנסת נמכר למרות שהיסטורית הוא היה חלק מההקדש, ויש שם בניה צמודה על בית הכנסת", אומרת אביצדק, "הוועד שלנו הגיע להישג שבו הוא מוכר כמבנה לשימור, וככזה העירייה אמורה להגן עליו. אנחנו כמה פעמים הבאנו את מחלקת השימור העירונית כדי שיראו מה לעשות, והם העירו שאופן הבנייה לא תואם את הבנייה ליד מבנה לשימור". אלא, שבחודשים האחרונים הבנייה הפכה לסכנה אמיתית לבית הכנסת.

בית הכנסת הראשון בנווה צדק נפגע מעבודות בנייה סמוכות. הוועד להצלת בתי כנסת בת"א, מערכת וואלה! NEWS
"עיריית תל אביב צריכה להגן על מבנה שמוגדר לשימור שנעשה לו נזק מאוד משמעותי"/מערכת וואלה! NEWS, הוועד להצלת בתי כנסת בת"א

"הקבלן שבונה, 'ר. אביר', סתם בבטון את כל מערכת הניקוז של בית הכנסת שנהרסה. ברגע שיגיע הגשם הראשון הוא יכול להביא להתמוטטות המבנה. אנחנו קוראים לקבלן שיתקן את הנזק שהוא עשה למבנה בית הכנסת, שיבוא ויתקין מחדש את מבנה הניקוז - זה ברמה הכי פשוטה. ברמה הגבוהה אנחנו קוראים לעיריית תל אביב להגיע ולתת גיבוי מול הקבלן כי לא מדובר במקרה ראשון, ולכן אנחנו קוראים להפסיק את העבודות הפוגעות עד לתיקון הנזק שנעשה", הוסיפה. "תל אביב, העיר העברית הראשונה, צריכה לשמור על בתי הכנסת שלה כפי שעושים בפריז וברומא, ששם אם מישהו משחית בית כנסת כל העיתונות מלאה ומדברת על ונדליזם ואנטישמיות. עיריית תל אביב צריכה להגן על מבנה שמוגדר לשימור שנעשה לו נזק מאוד משמעותי".

הילה אביר מסרה בשם "ר. אביר בע"מ": "אין תגובה".

בית הכנסת הראשון בנווה צדק נפגע מעבודות בנייה סמוכות. וועד להצלת בתי הכנסת בתא, מערכת וואלה! NEWS
בית הכנסת הראשון בנווה צדק/מערכת וואלה! NEWS, וועד להצלת בתי הכנסת בתא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully