וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דם רע ומתיחות עם רוסיה: התקיפה בלטקיה עשויה לגרום כאב ראש לישראל

18.9.2018 / 13:32

התקיפה החריגה בלטקיה, סמל לשרידות שלטונו של אסד, והפלת המטוס הרוסי - עוד עשויים להעיב על היחסים עם מוסקבה שכבר זימנה את השגריר הישראלי וטענה כי מדובר בפעולה פרובוקטיבית. אם ישראל אכן עומדת מאחורי האירוע, ניתן לשער שמדובר ביעדים קריטיים הקשורים לאיראן

צילום: טוויטר, עריכה: שניר דבוש

התקיפה הלילה (שלישי) בסוריה שמיוחסת בכלי התקשורת הבינלאומיים והערביים לישראל, הינה רק אחת ממאות תקיפות ישראליות (לכאורה כמובן) ברחבי סוריה בשנה החולפת. ובכל זאת, היו בה לא מעט אלמנטים חריגים ובעיקר האירוע שנלווה אליה - כלומר, הפלת מטוס תובלה רוסי שעליו 14 אנשי צוות באש נ"מ סורית. הפגיעה הזו במטוס הרוסי, כתוצאה נלווית לתקיפה ישראלית, כך על פי הפרסומים, עלולה לייצר, וכבר מייצרת לא מעט דם רע ומתיחות בין מוסקבה וירושלים על אף התיאום הביטחוני שנשמר עד כה בין הצדדים לפחות בהקשר הסורי.

בשעות הצהרים הודיעה מוסקבה כי היא מזמנת את שגריר ישראל במוסקבה לשיחת הבהרה במשרד החוץ. ובהודעה מוקדמת יותר נאמר כי הפעולה היא בגדר פרובוקציה מכוונת של ישראל שסיכנה מטוסים רוסיים ומוסקבה שומרת לעצמה את זכות התגובה, מבלי שנמסרו עוד פרטים.

עוד בוואלה! NEWS:
ישראל בשמי מצרים: תיעוד נדיר של מלחמת יום כיפור
שעות כניסת הצום ויציאתו - והתחזית: המדריך המלא ליום כיפור
הסרטן שלי ואני: ארבעה חולי סרטן מבקשים סליחה מעצמם וממשפחתם

טילים בשמי לטקיה - תיעוד: מחסני תחמושת עולים בלהבות. אתר רשמי
מחסני תחמושת עולים בלהבות. לטקיה, אמש/אתר רשמי

אך ההתפתחות המדאיגה ביחסי ישראל ורוסיה אינה הגורם יוצא הדופן היחיד בהשוואה להתקפות אחרות קודמות. מיקומן של המטרות שהותקפו הלילה אף הוא חריג, שוב, בגלל ההקשר הרוסי. עיר הנמל הסורית לטקיה, נחשבת לעיר הנמל המרכזית במדינה, המרכז העלאווי וסמל לשרידות שלטונו של בשאר אל-אסד. אך מעבר לכך, באזור ישנה נוכחות רוסית צבאית כבדה. ראשית, בסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים הנחשב למשמעותי ביותר בסוריה, ממוקם בקרבת לטקיה מדרום. כוחות הנ"מ הרוסים ממוקמים מסביב לחמיימים בכמה מעגלים, שוב, בקרבת היעדים שהותקפו הלילה.

בסיס הצי הימי הרוסי המרכזי בסוריה הוא אמנם בטרטוס, כמה עשרות קילומטרים מדרום ללטקיה, אך אוניות רוסיות משתמשות מדי פעם בפעם גם בנמל לטקיה עצמו, מעין נמל משנה. האזור כולו נחשב, עד כה לפחות, כמעט אקס-טריטוריה מבחינת פעילות ישראלית, בגלל הקרבה לרוסים, ואם התרחשה שם בשנים האחרונות תקיפה כזו או אחרת, הריי שהיא לא זכתה כמעט לאזכור בכלי התקשורת הערביים, בינלאומיים או ישראלים.

עוד באותו נושא

מקור אמריקני: סוריה הפילה בשוגג מטוס רוסי בעת תקיפת ישראל

לכתבה המלאה
מפת העיר לטקיה, סוריה. ינואר 2014. Google maps, עיבוד תמונה
מפת העיר לטקיה, סוריה. ינואר 2014/עיבוד תמונה, Google maps

על כן ניתן לשער שאם אכן ישראל היא שעומדת מאחורי ההפצצה, הרי שמדובר שוב ביעדים קריטיים הקשורים לאיראן או לניסיונות שלה לחמש את בני בריתה ובראשם חיזבאללה. נמל לטקייה היא בעבר מוקד לפעילות צבאית סורית ומשם נכנסו לסוריה המרכיבים ששימשו להקמת המתקן הגרעיני בדיר א-זור. על פי הדיווחים בתקשורת, היעדים שהותקפו הינם מחסני אמל"ח השייכים למוסד טכנולוגי סורי הממוקם בפרברים המזרחיים של העיר.

גם דרך הפעולה נראית בשלב זה חריגה. תחילה נמסר כי מטוסים ואולי בכלל כליי טיס בלתי מאוישים היו אלה שביצעו את התקיפה. זמן קצר לאחר מכן כבר דווח שהתקיפה בוצעה בכלל מהים וייתכן שדרך פעולה זו יצרה בלבול רב במערכות הנ"מ הסוריות. משרד ההגנה הרוסי אף טען כי בתקיפה הייתה מעורבת משחתת צרפתית שממנה שוגרו טילים. האם הדיווח נכון או שגוי? קשה לומר. מה שברור שמערכות הנ"מ הסוריות הגיבו באש כבדה, גם אם לא היו באזור מטרות של ממש (כמו מטוסי קרב ישראלים). בסופו של דבר, מהאש הזו ככל הנראה, נפגע מטוס התובלה הרוסי שעליו 15 אנשי צוות. וכעת כל שנותר לקוות הוא שהזעם הרוסי יחלוף והתקרית הזו לא תעיב על היחסים בין ישראל ומוסקבה ו/או תוביל לצעדי ענישה כאלה או אחרים של הדב הרוסי נגד ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully