וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמק מתחת לרדאר: כך הצליח המחבל לבצע את הפיגוע בצומת הגוש

16.9.2018 / 21:15

כוחות הביטחון מפעילים מערכות טכנולוגיות העוקבות אחר מחבלים בודדים פוטנציאליים ברשתות החברתיות, כדי למנוע פיגועים. אלא שדווקא עכשיו, למרות הקשב הרב, חליל ג'בארין, המחבל בן ה-16 מיטא הצליח לחדור דרך סדקים בחומת ההגנה

עריכה: שניר דבוש ואיתי עמרם

לפני כשבועיים הגיע מחבל בודד מחמולת ג'עברי, אחת הגדולות בחברון, והתקרב באופן חשוד אל שכונת גבעת האבות ביישוב היהודי בעיר המונה 36 משפחות. לפתע הוא שלף המחבל סכין והסתער על לוחמי חטיבת הנח"ל שהגיבו בירי וחיסלו אותו. תושבי היישוב קראו מיד לאחר מכן לסגור את ציר ציון עליו נעים הולכי רגל פלסטינים במסגרת ההבנות וההקלות במרחב. חקירת האירוע העלתה כי המחבל צעד במשך דקות אחדות מביתו כדי לבצע פיגוע.

המחבל, חליל ג'בארין בן ה-16, שדקר היום עוברים ושבים בצומת גוש עציון ורצח את ארי פולד הגיע מיטא שבדרום הר חברון. זוהי עיר שידועה כמוקד של מחבלים ומשפחות תומכות טרור החשופים להסתה מצד ארגוני טרור, בראשם חמאס, הקוראים לבצע פיגועים בגדה המערבית.

לקריאה נוספת:
"קם בבוקר לבש בגדי ספורט והלך": מסלול המוות של המחבל בן ה-16
"מלוחמי ההסברה הגדולים": ארי פולד נדקר, ירה במחבל - ומת

אירוע דקירה בצומת גוש עציון, 16 בספטמבר 2018. רוני כנפו
זירת הפיגוע בגוש עציון, היום/רוני כנפו

ג'בארין מוגדר כמחבל בודד ולא חלק מתשתית ארגונית ששילחה אותו למשימה. לפי הערכות הוא קם בבוקר וקיבל החלטה לרצוח יהודים. מה שבולט הוא המרחק שעבר מיטא ועד גוש עציון. לא ברור מדוע בחר במקום זה: האם בגלל רמת האבטחה הגבוהה שיש במוקדי החיכוך בין יהודים ופלסטינים בגזרת יהודה? או בגלל הרצון לבצע פיגוע במקום שמוגדר כסמל לדו-קיום בו החשיפה ליהודים גבוהה.

צומת הגוש ידוע כמוקד משיכה של מחבלים מכל הסוגים: מחבלים בודדים, מחבלים שמשתייכים לתשתיות מאורגנות וכאלה שמזוהים עם ארגוני טרור. עד היום לא באמת נעשה מחקר סביב צומת הגוש שמרכיבי הביטחון בולטים בו וסדר הכוחות מתוגבר באופן אוטומטי בתקופות של הסלמה. זו בהחלט נקודת תורפה. מערכת הביטחון למודת ניסיון: זמן קצר לאחר רצח הזוג הנקין לעיני ילדיהם בשומרון בחורף 2015 על ידי חוליית מחבלים התפרצו גלי טרור עממי שבמסגרתם התגברה תופעת המחבלים הבודדים שיצאו לבצע פיגועים. חלקם באמצעות סכינים, דריסה, ואף באמצעות כלי נשק מאולתרים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ארי פולד, הנרצח בפיגוע הדקירה בצומת גוש עציון, 16 בספטמבר 2018. FACEBOOK, מערכת וואלה! NEWS
נרצח בפיגוע. ארי פולד/מערכת וואלה! NEWS, FACEBOOK

לאחר מכן התגברה ההסתה קשה שהעצימה את תופעת החקיינות ועניין הנקמה על אלו שחוסלו בידי צה"ל זמן קצר לאחר הפיגוע או ניסיון הפיגוע. מערכת הביטחון שילבה זרועות והחלה לפתח מערכות טכנולוגיות שיודעות לנתח את הרשתות החברתיות ולאתר סימנים מעידים לכאלו שגמלה בלבם ההחלטה לרצוח יהודים.

מקרים 'רכים' טופלו באמצעות שיחות טלפון לבית ההורים, מקרים גבוליים דרשו מההורים זימון עם הנער לבסיס צבאי הקרוב למגוריהם לתשאול ואזהרה אך היו גם מקרים שבהם פשטו כוחות צה"ל על מבנים כדי לעצור את המחבל שכבר נפרד מחבריו ובני משפחתו ועמד לצאת לדרך. שיטה זו יעילה מאוד בתקופת הסלמה אך בשגרה המשאבים והקשב מתמקד באיומים חמורים יותר כמו התשתיות הממוסדות בעיקר של החמאס שמנסות כל העת להרים ראש ולבצע פיגועים מורכבים הכוללים בעיקר אמצעי לחימה, מטענים לצורכי הרג המוני ואף חטיפה.

המחבל חליל יוסף עלי ג'ברין,  בן 16 מהכפר יטא. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
המחבל: חליל ג'בארין בן ה-16 מיטא/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

במיוחד בימים אלו שבהם חמאס הגביר את מאמציו לבצע פיגוע בגדה המערבית כדי לערער את היציבות של הרשות הפלסטינית, למרות הקשב הרב, המערכות הביטחוניות של ישראל במרחב לא יכולות להתמודד ב-100% עם חדירות למרחבים מוגנים לכאורה דרך ה'סדקים שבחומה'. תופעת המחבלים הבודדים תלווה את המרחב עוד שנים רבות כל עוד וההסתה קיימת בעיקר מרצועת עזה ומטות החמאס בלבנון ובמדינות נוספות. הנחמה היחידה של גורמי הביטחון יכולה להסתכם בכך שברגע שבו המחבל החליט לשלוף את הסכין כוונו לעברו כמה כלי נשק - ותוך זמן קצר הוא נוטרל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully