וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טהראן מרוצה: עיראק בחרה יו"ר פרלמנט פרו-איראני

אחרי חודשים של קיפאון פוליטי, המחוקקים בבגדאד הצביעו בעד מינויו של מוחמד אל-חלבוסי הסוני לתפקיד הבכיר. זאת חרף המחאה במדינה נגד המעורבות האיראנית בפוליטיקה המקומית. עתה נדרשים חברי הפרלמנט לבחור נשיא וראש ממשלה

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

איראן בירכה היום (ראשון) על זכייתם של מחוקקים פרו-איראנים בבחירות לראשות הפרלמנט של עיראק, שאמורות לסלול את הדרך להקמת ממשלה חדשה בבגדאד אחרי חודשים של שיתוק פוליטי.

מושל מחוז אנבאר לשעבר מוחמד אל-חלבוסי, פוליטיקאי סוני שנתמך על ידי הגוש שבראשות מפקד מיליציה שיעית הקרובה לאיראן, נבחר לתפקיד יו"ר הפרלמנט. סגנו הראשון יהיה חסן כרים, מועמד הגוש שבהובלת המטיף השיעי מוקתדא א-סדר, שזכה במירב הקולות בבחירות במאי. עתה יידרשו המחוקקים לבחור נשיא וראש ממשלה חדשים, שלפי החוקה העיראקית, מוקצים לכורדים ולשיעים בהתאמה.

"הרפובליקה האסלאמית של איראן תומכת בהחלטות שהתקבלו על ידי נציגי העם הנבחרים", מסר דובר משרד החוץ של איראן. "הרפובליקה האסלאמית של איראן תמיד תומכת בדמוקרטיה, בשלמות הטריטוריאלית והריבונות של עיראק".

לקריאה נוספת בנושא
30 שנה אחרי מלחמת עיראק: 135 חיילים נקברו בהלוויה המונית בטהראן
ארה"ב מזהירה את איראן: נגיב במהירות על כל פגיעה באנשינו בעיראק

יו"ר הפרלמנט החדש של עיראק, מוחמד אל-חלבוסי (באמצע), 14 בספטמבר 2018. רויטרס
עיראק משותקת מאז הבחירות במאי. אל-חלבוסי/רויטרס

לאיראן השיעית יש השפעה משמעותית על הפוליטיקה בעיראק מאז הפלתו של הרודן הסוני סדאם חוסיין. גם בעיראק מרבית האוכלוסייה היא שיעית, אולם חלקים ממנה הפגינו בחודשים האחרונים נגד טהראן בשל התערבותה בנעשה במדינה. מוקדם יותר החודש שרפו מפגינים זועמים את הקונסוליה האיראנית בעיר בצרה בדרום המדינה.

איראן הפעילה מיליציות שיעיות שעזרו לעיראק במלחמה נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הסוני, ואלו ממשיכות להחזיק בכוח פוליטי משמעותי גם אחרי תום הקרבות. ארצות הברית, מנגד, מפעילה לחץ על עיראק כדי שזו תתרחק מאיראן, כחלק ממדיניותה לבודד את טהראן אחרי הפרישה מהסכם הגרעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully