וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצעד חסר תקדים: הפרלמנט האירופי הצביע בעד הענשת הונגריה

448 מחוקקים תמכו בפתיחת ההליך, לראשונה בתולדות האיחוד, בטענה שממשלתו של אורבן פוגעת בדמוקרטיה. ואולם, ענישה משמעותית צפויה להיבלם בשל הצורך בתמיכת כל מנהיגי הגוש. בודפשט זועמת: "נקמה קטנונית של מי שתומך בהגירה"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הפרלמנט האירופי הצביע היום (רביעי) בצעד חסר תקדים לפתוח בהליכים משמעתיים נגד הונגריה. זאת בטענה שהממשלה הלאומנית בבודפשט הפרה את הערכים הבסיסיים של הגוש. ההחלטה תופנה ל-28 המדינות החברות באיחוד, שצריכות לקבל החלטה פה אחד כדי להטיל סנקציות על הונגריה, כולל השעיית זכות ההצבעה שלה. עם זאת, לנוכח התנגדותה של פולין ושל מדינות אחרות, אין לכך סבירות רבה.

חברי הפרלמנט האירופי בשטרסבורג הצביעו ברוב של 448 מול 197 - יותר משני השלישים הנדרשים - בעד נקיטת צעדים מנהליים נגד הונגריה, שתחת ראש הממשלה ויקטור אורבן מואשמת בפגיעה בעצמאות בתי המשפט וכלי התקשורת ובתקיפת מיעוטים. אורבן הוא גם ממובילי המאבק בהגירה ליבשת.

בודפשט דוחה את האישומים נגדה. שר החוץ פטר סיירטו אמר בתגובה להצבעת הפרלמנט כי זו "נקמה קטנונית" של פוליטיקאים שתומכים בהגירה. לדבריו, הונגריה תחפש דרכים חוקיות בהן ניתן לשנות את ההחלטה, שכן קולות של אלו שנמנעו לא נספרו. שר החוץ הוסיף כי "ההחלטה נעשתה בצעד שמקורו בהונאה, ומנוגד לכללית הרלוונטיים שבאמנות האירופיות".

לקריאה נוספת
דיווח: חברת מודיעין ישראלית התערבה בבחירות בהונגריה
"לעצור את סורוס": הונגריה קבעה - סיוע למהגרים הוא עבירה פלילת

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, במהלך דיון על המצב בהונגריה, בפרלמנט האירופי בשטרסבורג, צרפת 
11 בספטמבר 2018. רויטרס
אורבן בפרלמנט בשטרסבורג, אתמול/רויטרס

אורבן, שזכה ברוב מוחץ בכהונה נוספת באפריל, נאם אתמול בפרלמנט האירופי וגינה את הדוח שחיברה חברת פרלמנט אירופית מהולנד. ראש ממשלת הונגריה אמר כי האיום בסנקציות הוא "סחיטה" ועלבון לארצו. הוא הוסיף כי הדוח הוא "ניצול סמכות לרעה" מצד חברת הפרלמנט ג'ודית' סרגנטימי, ממפלגת הירוקים בהולנד, הכולל גם "עיוות חמור של העובדות".

בדוח הואשמה ממשלתו של אורבן, שעלה לשלטון בפעם השנייה ב-2010 ומאז ביסס את כוחו, ב"הפרה ברורה של ערכי האיחוד", כולל בפגיעה בשוויון הזכויות של המיעוט היהודי והצועני וכן של המהגרים והפליטים.

תחת המאבק בהגירה, העבירה הממשלה חוק שקובע כי עורכי דין ופעילים המסייעים למבקשי מקלט עוברים על החוק מאחר שהם "תומכים בהגירה בלתי-חוקית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

תחת סעיף 7 של האיחוד, הפרת ערכי היסוד על ידי אחת המדינות החברות עלולה להוביל להשעיית זכויות ההצבעה שלה, אם כי בשלב זה הצעדים הננקטים נגד הונגריה הם "מניעתיים". הפרלמנט האירופי הבהיר כי הוא מנסה להימנע מהטלת סנקציות גורפות על המדינה הקומוניסטית לשעבר.

פולין, גם היא חברה לשעבר בגוש המזרחי, עומדת בפני הליכים משעמתיים בעצמה, ועל כן צפויה לבלום את הענשת הונגריה בזכות הווטו שיש בידיה. כמו בודפשט, גם הממשלה הלאומנית בוורשה מואשמת בפגיעה בשלטון החוק ובערכי היסוד הדמוקרטיים של אירופה.

בין אלו שגינו את ההצבעה היו מחוקקים ומנהיגים פופוליסטיים מרחבי היבשת. נייג'ל פאראג', ממנהיגי הברקזיט וחבר פרלמנט אירופי, אמר כי ההחלטה מפגינה את "האחיזה האוטוריטרית של האיחוד האירופי".

"ערכים דמוקרטיים אינם נושא למשא ומתן"

לעומת זאת, נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד-יונקר, אמר כי הוא היה מצביע בעד הענשת הונגריה אילו היה חבר פרלמנט.

גם בארגון אמנסטי אינטרנשיונל בירכו על ההצבעה. "הפרלמנט האירופי פעל בצדק כשנעמד לצד העם ההונגרי והאיחוד האירופי", מסרה מומחית הארגון לענייני האיחוד, ברבר ביאלה-הטינגה. "הם הבהירו כי זכויות אדם, שלטון החוק וערכים דמוקרטיים אינם נושא למשא ומתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully