וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מבינים שיש להם כוח": הקול היהודי יכריע בבחירות אמצע הקדנציה

15.9.2018 / 12:00

הם מהווים רק 3% מארה"ב - אך כוחם במחוזות המתנדנדים עשוי להפוך את היהודים לשוברי השוויון בנובמבר הקרוב. באופן מסורתי יהודי אמריקה נוטים לדמוקרטים, כשהשאלה היא האם טראמפ עלה על הציפיות

עריכה: תומר לוי

עוד לא נולדה מערכת בחירות שלא נשמעו לפניה קלישאות כמו "מאבק על כל קול", וכמעט כל מערכת בחירות בעולם תמיד תוגדר "דרמטית". אבל במציאות הנוכחית בארצות הברית, שבה החברה האמריקנית מפולגת סביב שאלת המנהיגות של טראמפ כמעט שווה בשווה, נראה שהפעם לפחות, הקלישאות הללו מצדיקות את עצמן.

ב-35 השנים האחרונות הצביעו היהודים בארצות הברית למפלגה הדמוקרטית בשיעורים ניכרים של כ-70%. במקרים רבים, לאלקטורט היהודי לא הייתה השפעה מהותית על התוצאות כיוון שמדובר באוכלוסייה של 2-3% מכלל המצביעים באמריקה. אך לפי סקר של ה"ג'רוזלם פוסט" מחודש אפריל, ב-21 מתוך 43 המחוזות שבהם יש תחרות צמודה, ישנם למעלה מעשרת אלפים מצביעים יהודים - מה שהופך את הקול היהודי לחשוב במיוחד וגורם לשתי המפלגות לפתוח סניפים, לפרסם מודעות בטלוויזיה ולצאת למסע שכנועים מדלת לדלת, באופן שממוקד ספציפית בקהילה.

המרוץ החשוב והמרכזי הוא המרוץ לסנאט בפלורידה, "המדינה המתנדנדת האולטימטיבית", שם 800 אלף בעלי זכות בחירה הם יהודים, המהווים כ-5% מהקולות. וכשהסקרים בין הסנאטור המכהן ביל נלסון הדמוקרט, והמועמד הפופולרי, המושל ריק סקוט נמצאים בשיוויון מוחלט של 49 אחוז לכל אחד, המפלגות משקיעות מאמצים גדולים בשכנוע האוכלוסייה היהודית.

עוד בוואלה! NEWS:
ערב ראש השנה: כ-14.7 מיליון יהודים חיים ברחבי העולם
מכה נוספת לפלסטינים: ארה"ב קיצצה בסיוע לבתי החולים במזרח י-ם
"הבחור בחולצה המשובצת" עשה פרצופים מאחורי טראמפ - ופונה

נשיא ארה"ב טראמפ בעצרת בפארגו, דקוטה הדרומית, 7 בספטמבר 2018. רויטרס
החברה האמריקנית מפולגת סביב שאלת המנהיגות של טראמפ/רויטרס

בנוסף לכך, יהיה זה מבחן לטראמפ: האם מדיניותו הפרו-ישראלית תצליח לשנות את דעת הקהל בקהילה היהודית או לא. לניל שטראוס, דובר המועצה היהודית-רפובליקנית RJC, אין ספק לגבי התשובה. "ההחלטה של טראמפ להעביר את השגרירות בהחלט תשפיע על דעת הקהל. העברת השגרירות - עד לנשיאות של טראמפ היתה הבטחה ריקה. כל המצביעים העצמאיים, אילו שאינם משוייכים למפלגה מסוימת, מאוד מעריכים את מה שהוא עשה - כמו העברת השגרירות, כמו בניית הקשרים עם ישראל שנפגעו בתקופת אובמה, וזה חשוב מאוד למצביעים היהודים".

לפי שטראוס, "זה נכון על פניו שרוב היהודים מצביעים למפלגה הדמוקרטית, אבל אם אתה מסתכל על המגמות ארוכות הטווח, אז ראשית הרבה יהודים מתחילים שלא להזדהות כדמוקרטים. אני חושב שהם רואים לאן המפלגה שלהם הולכת, איזה דמויות הפכו לגיבורות במפלגה, אתה מסתכל על מרוצים לבית הנבחרים, ועל המועמדים הדמוקרטים שם, עד כמה הם הלכו לקצה השמאלי, עד כמה הקצה הזה רע לישראל. אנשים מתחילים להבין את זה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
כיפה בבית כנסת בליסבון שבפורטוגל. AP
במערכת הבחירות הנוכחית, הקול היהודי חשוב במיוחד/AP

כדי לנסות ולהשפיע על דעת הקהל, פתחה המפלגה הרפובליקנית משרדים בפלורידה, שיקגו, פנסילבניה, ניו יורק וקליפורניה, סביב ריכוזים של אוכלוסיה יהודית. "יש לנו 42 משרדים ברחבי הארץ של אנשים שעוברים מדלת לדלת, מבצעים גיוס כספים, עושים שיחות שכנוע בבתי הכנסת. כלומר, זה גם ברמת השטח אבל גם ברמת המודעות בטלוויזיה", אמר הדובר שטראוס. "אנחנו מנסים להביא את המצביעים היהודים לבחור במועמדים שטובים לישראל, ואנחנו רואים הצלחה. מאז ימי רייגן ועד היום המגמה היא ברורה. זה לא קורה בן לילה אבל זה קורה".

לדברי שטראוס, "המרוץ לסנאט בפלורידה הוא מרוץ מפתח. המושל ריק סקוט, אני לא חושב שיש עוד הרבה אנשים שהרחיבו את הקשרים לישראל כמוהו. הוא נכח בפתיחת השגרירות ופעל להרחבת הקשרים העסקיים עם ישראל".

"פלורידה - המרוץ מספר אחת"

"באופן כללי, הקהילה היהודית מצביעה בנושאים שעליהם מצבעים כל האמריקנים – כלכלה, בריאות, ונושאי פנים"

מנגד, הדמוקרטים מבליטים בקמפיין הבחירות שלהם את העובדה כי המועמד נלסון דווקא שילב זרועות עם הסנטור הרפובליקני מרקו רוביו כדי לקדם חקיקה בסנאט נגד תנועת ה-BDS. גם אהרון קייאק, יועץ אסטרטגי בכיר מסכים כי "המרוץ בפלורידה הוא המרוץ מספר אחת. המרוץ הזה הוא הכי צמוד שאפשר. אם יש איזשהו סיכוי לדמוקרטים לקחת שליטה על הסנאט - הם חייבים לנצח את המרוץ הזה".

"באופן כללי, הקהילה היהודית מצביעה בנושאים שעליהם מצבעים כל האמריקנים - כלכלה, בריאות, ונושאי פנים", אמר קייאק. "הקהילה היהודית היא דמוקרטית ברובה, וכמו כל הדמוקרטים, לקהילה היהודית תהיה מוטיבציה להופיע בקלפיות ולהציב בלמים לממשל טראמפ", הוסיף היועץ. ישנם מספר מרוצים צמודים מאוד ולכן להצבעה של היהודים תהיה השפעה במיוחד בפלורידה, ניו ג'רזי, אריזונה ונבאדה. ככל שהמרוץ צמוד סביר יותר שיהיה משקל לקול היהודי. הייתי שמח אם יהיו יותר יהודים, כי ככל שיהיו יותר יהודים זה יהיה יותר טוב למפלגה", הוא צוחק.

בניגוד לשטראוס, קייאק לא צופה השפעה משמעותית למדיניות של טראמפ כלפי ישראל, "לא צריך לשער איזו השפעה תהיה לזה. תראה את דעת הקהל על טראמפ בקהילה היהודית, היא שלילית מאוד".

כשהוא נשאל איך הוא מסביר את הפער בין התמיכה הישראלית בטראמפ להתנגדות לו בקהילה היהודית בארצות הברית, הוא משיב כי "הרכב האוכלוסייה היהודית בישראל ובארצות הברית שונה. בארצות הברית, יש הרבה יותר יהודים מן הזרמים הלא אורתודוקסים, אשר מזוהים על פי רוב עם השמאל. האורתודוקסים, שמזוהים לפי רוב עם הימין, מהווים רק כעשרה אחוזים".

הרב שמואל בוטח. ויקיפדיה, אתר רשמי
"הרוב עדיין דמוקרטי". הרב שמולי בוטח/אתר רשמי, ויקיפדיה

לדברי שמולי בוטח, רב אורתודוקסי המקורב לממשל טראמפ, פעולותיו של הנשיא עלו על כל הציפיות של האוכלוסיה היהודית, אך הן לא בהכרח ישפיעו על המגמה בקרב כלל המצביעים היהודים. "אני חושב שהרוב עדיין דמוקרטי, הנתונים מראים זאת, אבל כשזה מגיע לטראמפ והמדיניות שלו כלפי ישראל, אני חושב שהוא עלה על הציפיות של הקהילה היהודית בארבעה תחומים: בהגנה על ישראל באו"ם, בהעברת השגרירות והכרה בירושלים, בנסיגה מהסכם הגרעין ובהפסקת המימון לאונר"א. אז אני חושב שיש לזה הרבה הערכה. איך מתרגמים את זה לקולות? אני לא יודע".

עם זאת, הרב הבהיר כי הוא מוטרד מן העובדה שישראל הופכת לעניין מפלגתי בארצות הברית. "כמובן שאני חושש מזה וצריך לוודא שזה לא קורה. זה מה שקרה בבריטניה, כשג'רמי קורבין, מנהיג אנטישמי, נבחר לראשות הלייבור. חייבים לוודא שזה לא קורה פה".

"האנטישמיות במגמת עליה"

בצד הדמוקרטי, בינתיים, שומרים על אופטימיות ומזכירים את נתוני העיתון היהודי אמריקני "פורוורד", לפיהם ישנה עליה משמעותית במספר המועמדים היהודים-דמוקרטיים לקונגרס. העיתון הציג סקר אשר צופה לפחות שלושה חברי קונגרס יהודים חדשים לאחר בחירות אמצע הקדנציה. לדברי רון קליין, נשיא המועצה היהודית דמוקרטית, "בחירות האמצע הן שונות בדרך כלל בהשוואה לבחירות לנשיאות בגלל שברוב המקרים המצביעים פחות מתעניינים. אני חושב שעידן טראמפ יצר רמת עניין מוגברת. כמובן שהקהילה היהודית מתעניינת בישראל, אבל היא מתעניינת בעוד המון דברים כמו הגירה, זכויות נשים, חוקי נשק, חינוך, אנטישמיות. יש הרבה עניין בהצבעה ולכן אני צופה אחוז הצבעה גבוה בקהילה".

כשהוא נשאל כיצד תשפיע ההחלטה של טראמפ להעביר את השגרירות, אומר קליין, חבר קונגרס לשעבר, כי "רבים בקהילה היהודית ואני בהם, חושבים שהוא עשה את הדבר הנכון ואנחנו מעריכים זאת. אבל זה נושא אחד מיני רבים. לקהילה אכפת מהמון דברים. כמובן שאכפת לנו מהביטחון של ישראל, מנושאי הפנים. זה היה מהלך טוב, אבל יש דאגות לגבי אנטישמיות שנמצאת במגמת עליה, ובמקרים מסויימים טראמפ לא היה מספיק חד וחזק בהתנגדות שלו לזה. אז כן, אכפת לנו מישראל בהחלט, אבל גם מנושאים נוספים".

טקס העברת שגירות ארה"ב לירושלים 14 במאי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"בהעברת השגרירות הוא עשה את הדבר הנכון"/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
"אנשים בקהילה היהודית נעולים בעמדות שלהם. או שהם אוהבים את טראמפ, או שהם לא אוהבים את טראמפ"

בחודשים האחרונים פורסמו מספר סקרים שהצביעו על פער הולך ומתרחב בין תמיכת הרפובליקנים ובין תמיכת הדמוקרטים. לפי סקר של מכון המחקר PEW מחודש מרץ השנה, 83 מהרפובליקנים תומכים בישראל לעומת 64 אחוז מהדמוקרטים. כשנשאל על כך, השיב קליין: "התמיכה בישראל היא כמו שתמיד היתה במפלגה הדמוקרטית. הם מבינים את החשיבות בכך שישראל תוכל להגן על עצמה, את זה שזו מדינת הלאום של העם היהודי, את התמיכה ביתרון האסטרטגי שצריך להיות לישראל באזור. מה שאתה רואה בסקרים זו חוסר הסכמה עם הממשלה, עם ראש הממשלה. עם זה שהוא נאבק עם אובמה - כנראה שהאשמה היתה על שני הצדדים במקרה הזה. אבל העובדה שהוא מהלל את טראמפ - במקרים רבים דמוקרטים לא מחבבים את זה".

נתן דיאמנט, שעומד בראש משרדי האיחוד האורתודוקסי OU בוושינגטון, מסביר כי "יש המון נושאים חשובים עבור הקהילה. חשוב לנו לבחור אנשים לקונגרס שימשיכו את התמיכה הדו-מפלגתית לקשר בין ארצות הברית וישראל", כך דיאמנט. הוא מוסיף כי "מבחינת נושאי הפנים, בתכנית קיצוצי המסים היו היבטים שיש להם פוטנציאל להזיק לארגוני צדקה. זה עלול להביא לכך שפחות אנשים יתרמו, ואנחנו עובדים יחד עם הפדרציות כדי לתקן את זה". בדומה לרב שמולי בוטח, גם הוא אומר כי הוא לא צופה שינוי בדפוסי ההצבעה הפעם. "אני לא מצפה שהמגמה תשתנה. אנשים בקהילה היהודית נעולים בעמדות שלהם. או שהם אוהבים את טראמפ, או שהם לא אוהבים את טראמפ", הוא מסכם.

צילום מסך מתוך אתר הקונגרס היהודי-אמריקאי AJC לקראת בחירות האמצע בארה"ב 2018. צילום מסך מתוך אתר AJC, אתר רשמי
כלי ממוחשב לטובת הבוחרים היהודים/אתר רשמי, צילום מסך מתוך אתר AJC

על אף שהמערכת הפוליטית בארצות הברית נמצאת בפילוג מוחלט כאשר תהום פעורה בין הדמוקרטים והרפובליקנים, פיתח הקונגרס היהודי-אמריקאי, ה-AJC, כלי ממוחשב לטובת המתלבטים בין שתי המפלגות. מטרת הפיתוח היא לסייע לבוחרים לענות על שאלה אחת פשוטה: איזה מועמד בכל מדינה הוא הטוב ביותר לקהילה היהודית ולישראל?

הארגון היהודי הקים אתר אינטרנט ייעודי ובו מפה של ארצות הברית. לחיצה על מדינה מסוימת יעלה את שמות המועמדים לבית הנבחרים ולסנאט מטעם אותה מדינה, ולצידה שורה ארוכה של מידע רלוונטי לגבי היחס שלהם לישראל. למשל - האם אותו מועמד תמך במימון כיפת ברזל שאישר הקונגרס? מה דעתו של המועמד על חוק נגד תנועת ה-BDS? מה חשב המועמד על החלטה 2334 שגינתה את ההתנחלויות ועברה בימים האחרונים של ממשל אובמה בהסכמת הממשל דאז?

"המועמדים הגרועים ביותר"

פרמטרים נוספים שמוצגים למתעניינים הם מה דעתם של המועמדים השונים על הסכם הגרעין עם איראן, על העברת השגרירות לירושלים, ועל חוק טיילור פורס המבקש לשלול סיוע לרשות הפלסטינית כל עוד היא מעבירה כסף למשפחות מחבלים. בנוסף, כולל האתר סקירה מילולית על כל מועמד עם עיקרי הפעילות שלו בנוגע לישראל.

ובזמן שהארגון לא ממליץ עבור מי להצביע, הוא כן גיבש רשימה קצרה של עשרה מועמדים שזכו לתואר "המועמדים הגרועים ביותר". ברשימה זו מופיעים, בין היתר, המועמד הנאצי ומכחיש השואה ארתור ג'ונס המייצג את המפלגה הרפובליקנית באילנוי והמועמדת ראשידה טאליב מהמפלגה הדמוקרטית, אשר תומכת בין היתר בתנועת ה-BDS. באתר של הארגון הביאו גם צילום מסך לציוץ שלה משנת 2016 ובו כתבה "ראיתי במו עיני כיצד ישראל מתסיסה לאלימות של פלסטינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully