וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב קיימה שיחות על הפיכה בוונצואלה עם מורדים בצבא

גורמים אמריקניים ומפקד לשעבר בצבא ונצואלה אמרו לניו יורק טיימס כי הדיונים החשאיים התקיימו במדינה זרה, אך לא יצאו לבסוף לפועל. כל מהלך כזה עשוי רק לחזק את הנשיא מדורו, שמשתמש באיומים האמריקניים לדיכוי מתנגדיו

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ארצות הברית קיימה בשנה שעברה שיחות סודיות עם קצינים מורדים בצבא ונצואלה שתכננו להפיל את הנשיא ניקולס מדורו - כך דווח היום (שבת) ב"ניו יורק טיימס". לפי הדיווח, שהתבסס על גורמים אמריקניים ועל מפקד צבא לשעבר בוונצואלה שהשתתף במגעים החשאיים שהתקיימו במדינה שלישית, וושינגטון משכה בסופו של דבר את תמיכתה בקשר להפלת המנהיג הסוציאליסטי.

היה זה הימור מבחינת ממשלו של דונלד טראמפ, לנוכח ההיסטוריה הבעייתית של ארצות הברית באמריקה הלטינית והמצב הרגיש בוונצואלה עצמה. רבים ביבשת עדיין זוכרים את הסיוע שהעניקה וושינגטון לדיקטטורות צבאיות ולמורדים במהלך המלחמה הקרה, כשהיא העלימה עין מהפרות זכויות אדם שבוצעו בידי משטרים שתמכו במאבקה בקומוניזם.

לקריאה נוספת בנושא
מפקד משטרה לשעבר בוונצואלה: השתתפתי בניסיון ההתנקשות במדורו
ארה"ב מכחישה: לא מעורבים בניסיון החיסול של נשיא ונצואלה

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו, 29 במאי 2018. רויטרס
ניצל בחודש שעבר ממתקפת רחפני נפץ. מדורו, יוני/רויטרס

מדורו, שדיכא את האופוזיציה בארצו וטוען כי היא נתמכת על ידי ארצות הברית, יוכל להשתמש באותן שיחות חשאיות כדי להצדיק את אזהרותיו מפני מזימה חיצונית נגדו. על אף הבידוד האזורי שנתון משטרו, מנהיגי המדינות השכנות, החוות גל של מהגרים חסר תקדים בשל המשבר הכלכלי והפוליטי החריף בוונצואלה, מתנגדים לשימוש בכוח כדי להחליף את הממשלה בקראקס.

הוא כבר חווה בשנים האחרונות כמה מתקפות נגד שלטונו, האחרונה שבהן בחודש שעבר, כשכמה רחפני נפץ התפוצצו במהלך מצעד צבאי שבו השתתף מדורו. אותן תקיפות חיזקו את הרושם שלפיו הנשיא הסוציאליסטי פגיע.

בבית הלבן סירבו להגיב ישירות על הדיווח ואמרו כי "חשוב לנהל דיאלוג עם כל אזרחי ונצואלה התומכים בדמוקרטיה על מנת להביא לשינוי חיובי למדינה שכה סובלת תחת מדורו". עם זאת, לפי ניו יורק טיימס, אחד מאותם אנשי צבא ונצואלים שהיו מעורבים בשיחות הסודיות נכלל ברשימת הסנקציות האמריקניות בשל חלקו במעשי שחיתות והפרות אדם בוונצואלה, כך שהוא אינו בדיוק הדמות להשבת הדמוקרטיה למדינה הדרום אמריקנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אזרחים וחיילים בונצואלה, קראקס במהלך תרגיל צבאי 28 באוגוסט 2017. רויטרס
המורדים אמרו שהם מייצגים מאות קציני צבא. הפגנות תמיכה במדורו, בשנה שעברה/רויטרס

לפי הגורמים האמריקניים שצוטטו בכתבה, אנשי צבא בוונצואלה ניסו להשיג גישה ישירה לממשל האמריקני עוד בתקופת כהונתו של ברק אובמה, אך פנייתם נדחתה. השינוי אירע באוגוסט אשתקד, כשטראמפ הכריז שלארצות הברית יש "אופציה צבאית" לפתרון המשבר בוונצואלה - הצהרה שזכתה לגינויים מבעלות בריתה של וושינגטון באזור, אך עודדה קצינים מורדים לפנות שוב לממשל.

"עכשיו זה היה המפקד העליון שאומר זאת", אמר אותו מפקד בצבא ונצואלה שנתון תחת סנקציות אמריקניות ושמר על עילום שם מחשש לנקמה מצד משטר מדורו. "אני לא אטיל בכך ספק כשזה הוא השליח".

בסדרה של מפגשים חשאיים בחו"ל, שהחלו בסתיו שעבר ונמשכו השנה, הקצינים הוונצואלים אמרו לנציגי הממשל כי הם מדברים בשמם של כמה מאות חיילים המתנגדים לנשיא. הם ביקשו אספקה של אמצעי תקשורת מוצפנים, בשל הצורך שלהם לתקשר מתחת לרדאר, בזמן שהם גיבשו תכנית להקים ממשלת מעבר שתנהיג את המדינה עד לקיום בחירות חדשות.

וושינגטון לא העבירה את הסיוע המבוקש, והתכניות נפלו אחרי שהרשויות בקראקס עצרו לאחרונה עשרות מהקושרים נגד מדורו.

מרי קרמן אפונטה, ששימשה דיפלומטית בכירה שעסקה באמריקה הלטינית בחודשים האחרונים של ממשל אובמה, אמרה כי חשיפת אותן שיחות "הולכת לנחות כמו פצצה" באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully