וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברים של נתניהו הוחלפו - ופרגוואי חוזרת לגודלה הטבעי

5.9.2018 / 23:56

פרגוואי הייתה ונותרה אחת המדינות הפחות חשובות באמריקה הלטינית, אבל בשנים האחרונות היחסים עם ירושלים שיגשגו תחת נשיא אוהד ישראל עם חברים ויועצים מקורבים לנתניהו. ברגע שהנשיא התחלף, הלכה גם האידיליה, והשגרירות הועברה מירושלים לתל אביב

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

תוך רבע שעה בלבד, פרגוואי נפלה הערב (רביעי) מאיגרא רמא לבירה עמיקתא: רק לפני ארבעה חודשים, ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר ש"אין לנו חברים טובים יותר" מפרגוואי בכל העולם, חתם על הסכמים ושיבח את המדינה הדרום אמריקאית הקטנה.

הערב, אחרי הודעת הממשלה החדשה לפרגוואי על נטישת ירושלים והעברת השגרירות חזרה לתל אביב, נתניהו הכריז "ברוגז" על היחסים, הורה להחזיר את השגריר מיד ולסגור את השגרירות הישראלית באסונסנסיון.

המשבר החמור ביחסים עוד עשוי להחריף, שכן אפשר לצפות שפרגוואי תגיב במהלך דומה ולסגור גם את השגרירות שלה בתל אביב, אבל זה הזמן למעט פרופורציות, ואולי אפילו זריקת הרגעה: ההחלטה של פרגוואי לנטוש את הבירה היא אמנם אצבע בעין של ירושלים, אותה ירושלים שרק לפני כמה חודשים הועלתה על ראש שמחתה, ופגיעה בתדמית המדינאי המצליח של ראש הממשלה, אבל היא הייתה ונותרה אחת המדינות הפחות חשובות באמריקה הלטינית, ויחסי החוץ של ישראל ישרדו את זה, בבחינת מכה קלה בכנף.

עוד בוואלה! NEWS:
פרגוואי מחזירה את השגרירות לת"א; נתניהו הגיב בסגירת השגרירות
דיווח: איראן הבריחה נשק לחיזבאללה בטיסות מסחריות ללבנון
מחסני ענק וכניסה תת קרקעית: זה היעד האיראני שהופצץ בסוריה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא פרגוואי הורסיו קרטס. 19 ביולי 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וקרטס ב-2016/לשכת העיתונות הממשלתית

ההודעה של פרגוואי לא הכתה אף אחד בהלם במסדרונות משרד החוץ בירושלים. ההחלטה להעביר את השגרירות התקבלה בשלהי כהונתו של הנשיא הקודם, הורסיו קרטס, וצל גדול של ספק ולגיטימיות הוטל מעליה במערכת הפוליטית בפרגוואי מלכתחילה, שכן הוא לא נועץ במחליפו, מריו אבדו בניטז.

הנשיא הנכנס ביקש כנראה לעשות שריר, והפך את ההחלטה שקודמו קיבל בזמן שכבר היה ברווז צולע, ועוד בנושא כה שנוי במחלוקת שמייצר לחץ ערבי ופלסטיני. במבט לאחור, כבר בטקס חנוכת השגרירות במאי האחרון היו סימנים לכך שלא מדובר ממש במשכן קבע: עשרות אנשים הצטופפו בתוך משרד קטן בגן הטכנולוגי בירושלים והתרגשו מהסרת לוט על שלט שהפך את המשרדים ל"שגרירות".

כשנתניהו חיבק את קרטס והכריז עליו כחבר של אמת, הוא ידע כבר שקיימת האפשרות שהשגרירות לא באמת תישאר שם לנצח.

עוד באותו נושא

האינטרפול עוקב? החבר הטוב של נשיא פרגוואי - שעשוי להסתתר בישראל

לכתבה המלאה

חבר אמת של נתניהו

קרטס, הנשיא הקודם, באמת היה חבר אמת, ובתקופת כהונתו פרגוואי, שהייתה במשך השנים פרו-פלסטינים, שינתה את היחס לישראל ב-180 מעלות. הוא גם באמת היה חבר של נתניהו, או לפחות, חבר טוב של כמה מחבריו הטובים ביותר. כפי שנחשף בוואלה! NEWS במספר כתבות במרוצת השנתיים האחרונות, מאחורי השיפור הדרמטי ביחסים בין ירושלים ואסונסניון פעל ציר של מקורבים בעבר ובהווה לנתניהו.

הקשר החם של קרטס עם ישראל, ונתניהו, מתחיל כבר מילדות, ואחד מחבריו הקרובים ביותר, אותו הוא מגדיר כ"חבר נפש", הוא חוליו מסר, ששימש בעבר יו"ר ידידי הליכוד בארצות הברית, והוא אחד התורמים הגדולים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל בכירים נוספים בליכוד. אביו של מסר, מארקו מסר, לקח את קרטס תחת חסותו בצעירותו, ובעבר הוא אף הגדיר אותו כ"דוד" או "אב שני".

חוליו מסר ובנימין נתניהו ב-2009. מערכת וואלה! NEWS
נתניהו וחוליו מסר, ב-2009/מערכת וואלה! NEWS

ב-2013, כשקרטס החליט להתמודד לנשיאות, מסר חיבר בינו לבין חברת ייעוץ אסטרטגית שהקים ארי הרו, ראש הסגל לשעבר של נתניהו וכיום אחד מעדי המדינה בחקירות נגדו, יחד עם יחיאל לייטר, עוד יועץ בכיר של נתניהו ומקורב לשעבר. הרו ולייטר ניהלו לקרטס את הקמפיין וייעצו לו גם בהמשך. לקרטס יש גם קשר למשפחת פאליק, אחת מהמשפחות העשירות ביהדות ארצות הברית, ומהתורמות המשמעותיות של נתניהו ושל הליכוד בעשור האחרון.

בשנים האחרונות קרטס ניסה לקדם יחד עם משפחת פאליק הקמה של קזינו בסיודד דל-אסטה, עיירה במשולש הגבולות ברזיל-ארגנטינה-פרגוואי, אך התוכנית נגנזה בסופו של דבר בשל לחץ ציבורי.

האמת היא שבלי קרטס והחברים של נתניהו בכלל לא הייתה לפרגוואי שגרירות בישראל שהיה ניתן להעביר. פרגוואי היא מדינה קטנה וענייה, עם קהילה יהודית שמונה פחות מאלף בני אדם. במשרד החוץ יש מי שמגדיר אותה כמדינה "הכי פחות חשובה" באמריקה הלטינית. ב-2002, משרד החוץ הודיע על סגירת הנציגות באסונסיון, בעקבות קיצוצים תקציביים, והעביר את האחריות על היחסים הדיפלומטיים עם פרגוואי לשגריר בארגנטינה.

אחרי שקרטס נבחר, ב-2013, הוא רצה לגמול טובה לחבריו מישראל והודיע על פתיחתה מחדש של השגרירות

שלוש שנים לאחר מכן, ב-2005, פרגוואי הודיעה על מהלך דומה. אבל אחרי שקרטס נבחר, ב-2013, הוא רצה לגמול טובה לחבריו מישראל והודיע על פתיחתה מחדש של השגרירות, ויועציו הישראליים החלו להפעיל לחץ בירושלים להגיב במהלך זהה.

כפי שנחשף בוואלה! NEWS, ההחלטה לפתוח מחדש את שגרירות ישראל בפרגוואי התקבלה בניגוד לעמדה המקצועית במשרד החוץ שסבר שזה מהלך מיותר שאין בו שום תועלת כלכלית, אסטרטגית, מדינית או יהודית, בוודאי לא בעידן של קיצוצים וסגירת שגרירויות ברחבי העולם.

באופן רשמי, בלשכת ראש הממשלה ובמשרד החוץ התעקשו בשנים האחרונות כי פתיחת השגרירות בפרגוואי הייתה החלטה מדינית שהוכחה כחשובה וחיונית מאוד, והצביעו על השינוי הדרמטי בהצבעה של פרגוואי באום ומוסדות בינלאומיים אחרים כסימן להצלחת המהלך. אבל עם לכתו של החבר קרטס, גם שלטון חבורת מסר-לייטר-הרו בפרגוואי הגיע לקיצו, וכך גם כנראה, תור הזהב של היחסים תחת קרטס.

מריו אבדו בניטס, נשיא פרגוואי. רויטרס
הנשיא החדש, מריו אבדו בניטס/רויטרס

גורמים במשרד החוץ הסבירו אתמול שפרגוואי היא מדינה קטנה ועניה, ושסגירת השגרירות שם לא תפגע אנושות במעמדה המדיני של ישראל. "החברים הכי טובים" הלכו, והרסו את האידיליה, ופרגוואי חזרה לגודלה הטבעי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully