וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה מקרי רצח בלילה אחד - אפס עצורים: "החברה הערבית מדממת"

31.8.2018 / 10:00

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה כינה את הירי בבני הזוג בטירה ובתושב ג'סר א-זרקא "עדות קשה ועצובה" להזנחת הטיפול בנשק בלתי חוקי. ח"כ זועבי: "המשטרה בונה תחנות ומגייסת שוטרים ומתפארת בכך, אך התוצאות אפס". השניים ביקרו את יוזמת השר ארדן להקל במתן רישיונות נשק

צילום: יואב איתיאל; דוברות המשטרה

שלושת מקרי הרצח שאירעו הלילה (שישי) בטירה ובג'סר א-זרקא הביאו לתגובות חריפות בציבור הערבי. ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, כינה את מותם של בני הזוג מוחמד חג'אג' ורים אבו חיט ושל רדאד פייסל רדאד "עדות קשה ועצובה להזנחת המשטרה בטיפול בנשק הבלתי חוקי וכנופיות הפשע". לדבריו, "בזמן שאנחנו נאבקים על ביטחוננו, ביטחון ילדינו, במשרד לביטחון פנים משחקים בנשק חם".

עודה אף התייחס ליוזמתו האחרונה של השר לביטחון פנים גלעד ארדן להקל במתן רישיונות לנשק, ברקע שתי התקריות הלילה - שבכולן נעשה שימוש בנשק חם. "בזמן שארדן רוצה לחלק נשקים לכל חפץ, החברה הערבית מדממת", הוסיף. בשתי התקריות נמלטו החשודים במעשה - והמשטרה מוסיפה לחקור את הנסיבות.

לקריאה נוספת:
אין תחנות, אין מצלמות, אין שוטרים: כך נכשלה המלחמה בפשיעה במגזר הערבי
גבר כבן 40 נורה למוות בבאקה אל-גרבייה; החשוד נמלט מהמקום
חשד לרצח בטירה: צעירה בת 18 נורתה בפתח ביתה

זירת אירוע של רצח בטירה 30 באוגוסט 2018. דוברות מד"א, מערכת וואלה! NEWS
זירת הירי בטירה, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות מד"א

ח"כ חנין זועבי, חברת סיעתו של עודה מטעם מפלגת בל"ד, תקפה אף היא את היוזמה להקל את הענקת רישיונות הנשק. לדבריה, "השר ארדן ותעשיית הנשק רוצים עוד נשק ברחובות תוך הענקת הקלות במתן הרישיונות. נשק חוקי בסוף יגיע לשוק הבלתי חוקי".

עוד הוסיפה זועבי כי "המשטרה בונה תחנות ומגייסת שוטרים ומתפארת בכך, אך התוצאות אפס" וקראה לראשי רשויות ביישובים ערבים לא לשתף פעולה עם המשטרה כל עוד זו לא מציגה תכנית אופרטיבית ומדידה למאבק בארגוני פשע בחברה הערבית. "אין למשטרה די חוקרים ואין לה תכנית אופרטיבית להתמודדות עם הבעיה", הוסיפה זועבי. "יש לה כסף רב לקמפיינים המבטיחים ביטחון אישי בשפה הערבית. יש לה מדיניות יחצ"נות לשקם את תדמיתה תוך ניצול מערכת חינוך וכניסה לבתי הספר. בכך היא משקיעה ולא במלחמה נגד הפשיעה, ההשקעה היא בתדמית המשטרה ולא חיי בני האדם".

עוד באותו נושא

בני זוג מאורסים נורו למוות בטירה; בן 33 נרצח בג'סר א-זרקא

לכתבה המלאה
חברת הכנסת חנין זועבי בדיון לאחר המהומות בכפר קאסם. 6 ביוני 2017. קובי ריכטר, תצפית TPS
"קמפיינים לא ימנעו את הרצח הבא". זועבי/תצפית TPS, קובי ריכטר

לדבריה, "קמפיינים לא ימנעו את הרצח הבא. אך שום תקציב לא יכול לשקם את תדמיתה של רשלנות פושעת, רק עבודת משטרה אמיתית, מעמיקה ומקצועית תעשה זאת. והיא לא מתבצעת. כן יש, לצד הכשרת חוקרים מקצועיים לחברה הערבית, לעשות את הכל לאסוף את הנשק הבלתי חוקי".

רים ומוחמד נורו ברכבם; רדאד נרצח לא הרחק מביתו

אמש נורו בני הזוג מוחמד חג'אג' ורים אבו חיט ברכבם בכניסה לטירה. מותו של חג'אג' נקבע במקום ואילו אבו חיט פונתה לבית החולים מאיר בכפר סבא במצב אנוש, שם נקבע בהמשך מותה. השניים, בשנות ה-20 לחייהם, התארסו זה לא מכבר.

היחידה המרכזית (ימ"ר) במשטרת מחוז מרכז פתחה בחקירה, ממנה עלה כי חג'אג' השתחרר לאחרונה ממעצר בחשד למעורבות ברצח שאירע בחודש מאי האחרון. על פי ההערכות הירי בשניים בוצע כנקמה על אותה תקרית, אולם אבו ריט לא הייתה המטרה - אלא ארוסה. המשטרה פתחה בסריקות אחר חשודים בירי, אך טרם בוצעו מעצרים.

הנרצחים באירוע בטירה 30 באוגוסט 2018. דוברות מד"א, מערכת וואלה! NEWS
נורו בכניסה לעירם. חג'אג' ואבו ריט/מערכת וואלה! NEWS, דוברות מד"א

בתקרית נוספת שאירעה במהלך הלילה בחצר בית בג'סר א-זרקא נורה למוות רדאד פייסל רדאד, בן 33. שלושה מחבריו שהיו עמו במקום נפצעו באורח בינוני, בהם צעיר בן 24 שנפגע בבטנו, צעיר נוסף בן 21 שנורה בגבו ונער בן 16 שספג פגיעה באגן. כל הארבעה פונו בידי שכנים שנזעקו למקום לבית החולים הלל יפה בחדרה, שם נקבע לפנות בוקר מותו של רדאד. המשטרה פתחה בחקירה, שהוטלה על ימ"ר חוף, אך טרם נעצרו כל חשודים במעשה. אחד מכיווני החקירה הנבדקים הוא כי מדובר בטעות בזיהוי.

חברו של רדאד, שהתגורר במרחק מאות מטרים מהבית שבחצרו נורה, סיפר כי בעת שישבו הארבעה בחצר הגיע אדם שפניו מכוסות ופתח באש. "הוא התחיל לירות על שמאל ועל ימין. פגע בארבעה אנשים וברח", תיאר. "רדאד נפל עלי, ניסה לעמוד ונפל. אנשים עזרו, לקחו אותם במכוניות. עד עכשיו אני בטראומה. זה לא קל. עבדנו ביחד שנתיים. הוא היה חבר שלי, היה חבר של כולם. לא יודעים מה רצו ממנו. לפנות בוקר שמענו את המואזין מכריז שהוא מת. אלוהים ירחם עליו".

תושב ג'סר א-זרקא בן 33 רדאד פייסל רדאד שנורה למוות בקרבת ביתו, 31 באוגוסט 2018. באדיבות המשפחה
נורה בקרבת ביתו. רדאד/באדיבות המשפחה

לפני כשבועיים פרסם מבקר המדינה דוח הסוקר את פעילות האכיפה של משטרת ישראל בשנים האחרונות נגד עבירות נשק וירי בציבור הערבי. על פי הדוח, 95% מתקריות הירי בשנים 2014-2016 שבהן טיפלה המשטרה היו ביישובים ערבים. עוד עולה מהנתונים כי בתקופה זו נרשמה עלייה של 37% בכמות התיקים שעסקו בעבירות נשק ושיעור דומה בעבירות ירי.

תצוגה של כלל אמצעי הלחימה שנתפסו במחוז צפון במהלך השנתיים האחרונות בכנס ראשי רשויות של המשטרה, מלון גולדן קראון, נצרת, 6 במרץ 2018. ערן גילווארג, ערן גילווארג
כלי נשק בלתי חוקיים שתפסה המשטרה בשנתיים האחרונות במחוז צפון והוצגו בכנס בנצרת, במרץ/ערן גילווארג, ערן גילווארג

המבקר מצביע על כך כי באותה תקופה היה שיעור העבירות בתחומים אלה באוכולוסייה הערבית גבוה פי 17.5 מאשר באוכלוסייה היהודית. בהתאם לכך שיעור הנפגעים בתקריות ירי בחברה הערבית היה גבוה באופן ניכר בהשוואה לקבוצות אוכלוסייה אחרות במדינה. על פי נתוני המשטרה שיעור הנשים הערביות שנרצחו בתקופה שנסקרה בדוח היה 42% מכלל מקרי הרצח של נשים בישראל.

המשטרה: "ירידה משמעותית במקרי הרצח בשנה האחרונה"

בעקבות שורת האירועים מהמשטרה נמסר כי "חקירות מקרי רצח שאירעו הלילה ובכלל, מנוהלות במשטרה באופן יסודי ומקצועי תוך חתירה בלתי מתפשרת להגיע לחקר האמת ולהבאת הרוצחים לדין. במסגרת חקירות אלו המשטרה משקיעה מאמצים רבים בפענוח של כלל מקרי הרצח, תוך הפעלת אמצעים גלויים וסמויים והתוצאות בהתאם. בניגוד למה שמנסים לצייר לציבור בתחושות, הרי שבעובדות מאז תחילת השנה הנוכחית קיימת ירידה משמעותית של עשרות אחוזים בכמות מקרי הרצח בכלל וביישובי המגזר הערבי בפרט (כ-30%) ביחס לתקופה המקבילה אשתקד".

לצערנו אירועי ירי מתרחשים לעיתים קרובות מדי ביישובי החברה הערבי בישראל, רובם על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות", הוסיפו במשטרה. "כך היה גם הלילה כשהירי בוצע על ידי כנופיות ועבריינים אלימים על רקע חיסול חשבונות ביניהם. משטרת ישראל פועלת בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד אחזקה, סחר ושימוש באמל"ח בכל זמן ובכל מקום. לצד ביצוע חקירות יסודיות של כל מקרה ירי וחתירה למעצר והעמדה לדין של כל פורע חוק, הרי שפעילות זו הביאה לתפיסת כמויות נשק חסרות תקדים, בפרט ביישובי המגזר הערבי".

תחנת המשטרה החדשה בג'יסר א זרקא 18 בנובמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
תחנת המשטרה החדשה בג'סר א-זרקא/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

על פי המשטרה "בשנת 2017 נתפסו על ידי המשטרה אלפי אמצעי לחימה, נעצרו בכל רחבי הארץ 2,225 חשודים והוגשו 1,137 כתבי אישום כנגד חשודים בגין עבירות אמל"ח המהווים עלייה של כ- 10% בכמות המעצרים ושל למעלה מ- 40% בכמות כתבי האישום (ביחס לשנת 2016). באשר לטיפול באירועי ירי, הרי שבשנת 2017 חלה ירידה של 16% בכמות האירועים שהתקבלו במוקד המשטרה. בחציון הראשון של שנת 2018 חלה עלייה משמעותית של כ-40% כמות המעצרים ועלייה משמעותית עוד יותר של 75% בכמות כתבי האישום שהוגשו כנגד המעורבים באירועי ירי לעומת התקופה המקבילה אשתקד. רק השבוע במבצע יזום ורחב היקף בו השתתפו אלפי שוטרים ולוחמים, נתפסו ע"י המשטרה אמצעי לחימה רבים".

במשטרה הוסיפו כי "יש לזכור כי אכיפה איננה הדרך היחידה למיגור תופעות חברתיות פסולות. במקום הסתה של נבחרי ציבור נגד המשטרה ונגד שיתוף פעולה עם המשטרה, ראוי היה שיישמע גינוי חריף מקרב הנהגת החברה הערבית הקורא להפסקת האלימות והירי ביישובי המגזר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully