וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המילים האחרונות של ג'ון מקיין כוללות מסר נגד הנשיא טראמפ

סוכנויות הידיעות ועמרי נחמיאס

27.8.2018 / 23:55

בהצהרה פומבית שנשא חברו הקרוב של הסנאטור שהלך לעולמו, הזהיר הרפובליקני שלא היסס בחייו לצאת נגד הנשיא המכהן מפני "בלבול בין אהבת המולדת ליריבויות שבטיות שזרעו שנאה" וקורא לציבור האמריקני "לבטוח בערכינו ולא להטיל בהם ספק". טראמפ לא הוזמן לנאום בהלווייתו

צילום: רויטרס

יומיים לאחר מותו, דומה כי הסנאטור האמריקני ג'ון מקיין מצליח לתקוע אצבע בעינו של הנשיא דונלד טראמפ גם מעבר לקבר - לא רק בשל אי הזמנתו לשאת דברים בטקס הלווייתו, אלא גם במילותיו האחרונות. חברו של מקיין ריק דיוויס, שהיה מנהלו בקמפיין לנשיאות לפני עשור, הקריא היום (שני) הצהרה פומבית אחרונה שהותיר הרפובליקני מאריזונה שנחשב למבקר חריף של הנשיא ה-45 של ארצות הברית.

מקיין, שהלך לעולמו בגיל 81 כתוצאה מגידול סרטני במוחו, מקדיש את תחילת דבריו לשבחים לעם האמריקני על הזכות שנפלה בחלקו לשרת במשך 60 שנה בצבא ובפוליטיקה בתפקידים שונים. לצד דברי ההודיה לציבור ולמשפחתו - וכן הודאה בכך שעשה טעויות וכי הותיר אחריו חרטות מסוימים - תולה מקיין את ההישגים בחייו, לרבות אהבת משפחתו, באמריקניות ובאמריקה עצמה.

לקריאה נוספת:
דיווח: בבית הלבן שיבחו את ג'ון מקיין, אך טראמפ מסר הצהרה מצומצמת
המפקד האמיץ מול הנשיא המשתמט: כך הפסיד ג'ון מקיין בקרב על הרייטינג

דחיית חוק ביטול "אובמה קר" בסנאט, יולי 2017. רויטרס
מילים אחרונות מהדהדות. מקיין/רויטרס

לאחר מותו של מקיין, התייחס טראמפ באופן לקוני בלבד, בציוץ בחשבון הטוויטר שלו. הלילה דיווח העיתון "וושינגטון פוסט" כי אנשי הסגל של הנשיא הציעו לפרסם הודעה רשמית מטעם הבית הלבן אך זה דחה את ההצעה - והעדיף לפנות לפלטפורמה החביבה עליו כדי לשגר באופן מקוון את דברי ההספד הקצרים שלו: "האהדה והכבוד שאני רוחש לו הועברו למשפחתו של הסנאטור. לבנו והתפילות שלנו עמכם".

הערב הורה טראמפ להניף את הדגלים בבית הלבן לחצי התורן בשנית. זאת, לאחר שמוקדם יותר היום הושבו לתורן מלא ובצל ביקורת ציבורית על המהלך. בהצהרה שפרסם הבית הלבן נמסר כי טראמפ "מכבד את שירותו של ג'ון מקיין למדינה, למרות ההבדלים בינינו בנושאי מדיניות". עוד נכתב בהצהרה כי טראמפ נענה לבקשת משפחתו של מקיין כי ארונו ילווה באנשי צבא לטקס האשכבה באקדמיית הצי באנאפוליס. בנוסף לכך נמסר כי את סגן הנשיא מייק פנס ילוו בטקס גם ראש הסגל בבית הלבן ג'ון קלי, שר ההגנה ג'יימס מאטיס והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון.

מוקדם יותר היום, פנו מנהיגים דמוקרטים ורפובליקנים בסנאט, מיטש מקונל וצ'אק שומר אל הפנטגון, וביקשו להורות להוריד דגלים בכל מבני הצבא. זאת, אחרי שהבוקר התנוסס דגל ארצות הברית לראש התורן בבית הלבן, בעוד שבמבני ציבור אחרים בוושינגטון הוא נותר בחצי התורן.

יושב ראש בית הנבחרים, פול ראיין, הורה גם הוא להוריד את כל הדגלים בגבעת הקפיטול לחצי התורן. גם ארגונים של ותיקי הצבא פרסמו הצהרה שקראה לנשיא להורות על הורדת הדגל בחצי התורן, וציינו כי רק לאחרונה עשה טראמפ שימוש במחווה זו כלפי הגברת הראשונה לשעבר, ברברה בוש.

עוד באותו נושא

שרד את השבי והתמודד לנשיאות: הסנאטור ג'ון מקיין מת מסרטן בגיל 81

לכתבה המלאה

"זהותנו לא מצטמצמת כשאנו משרתים מטרות גדולות יותר"

"להיות מחובר למטרותיה של אמריקה - החירות, שוויון בפני הצדק, כבוד לאדם באשר הוא אדם - זהו דבר המסב אושר עילאי יותר מכל תענוגות החיים החולפים", כתב מקיין בדברים שהקריא דיוויס בפיניקס, בירת אריזונה. "זהותנו ותחושת הערך העצמי שלנו לא מצטמצמות אלא מורחבות כשאנו משרתים מטרות גדולות יותר מאשר את עצמנו".

בהמשך מונה מקיין את הישגיה של האומה האמריקנית - "סייענו בשחרורם של עמים רבים מרודנות ומעוני ורכשנו עקב כך עוצמה ועושר רבים" - ופורט על נימי הפאתוס האמריקני של "אזרחי הרפובליקה הגדולה בתבל"; אך גם משמיע קריאת אזהרה, שבין שורותיה ניתן לזהות את הנמען הנסתר, מי שהיה יריבו בחיים - טראמפ.

ההספד של טראמפ למקיין בטוויטר:

"אנו מחלישים את גדולתנו כשאנו מבלבלים בין אהבת המולדת לבין יריבויות שבטיות שזרעו טינה, שנאה ואלימות בכל קצווי תבל", ממשיך מקיין. "כשאנו מתחבאים מאחורי חומות במקום להפיל אותן. כשאנו מטילים ספק בכוחם של ערכינו במקום לבטוח בהם שישמשו ככוח גדול לשינוי, כפי שהיו תמיד". לצד ההכרה בכך שהשיח הפוליטי במדינה מורכב מוויכוחים הגולשים לעתים להשחרת היריב מציין מקיין כי "תמיד היה לנו יותר במשותף אחד עם השני מאשר שהיו לנו מחלוקות".

"אם רק נזכור זאת ונזקוף לזכות חברינו את ההנחה שהם אוהבים את המדינה נוכל לעבור את הזמנים הקשים הללו", ממשיך מקיין. "נוכל לצאת מהם חזקים יותר מתמיד. כפי שעשינו תמיד". את דבריו הוא חותם בקריאה "לא לומר נואש מהקשיים הנוכחיים, אלא להאמין בגדולתה של אמריקה ובהבטחה שהיא נושאת עמה".

(עדכון ראשון: 22:33)

ריק דיוויס, חברו של ג'ון מקיין נושא הצהרה כתובה ובה מילותיו האחרונות של הסנאטור הרפובליקני שהלך לעולמו, בפיניקס בירת אריזונה, 27 באוגוסט 2018. רויטרס
דיוויס מקריא את מילותיו האחרונות של מקיין, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully