וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה התגלה הנגיף ומה עושים אם נדבקים: קדחת הנילוס - מדריך

צעיר אושפז בבית החולים סורוקה שבבאר שבע במצב קשה בעקבות הקדחת, ברקע העלייה בתחלואה שחלה בשבועות האחרונים. מדובר במחלה דמוית שפעת שלרוב חולפת מאליה, אך במקרים נדירים היא עלולה להסתיים במוות. איך יודעים מתי לפנות לרופא?

עומס בבית החולים בני ציון בחיפה. ערן גילווארג
שלא נדע. מסדרון בית חולים/ערן גילווארג

על רקע העלייה בתחלואה בקדחת הנילוס, בית החולים סורוקה הודיע אתמול (שלישי) כי צעיר בן 18 מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ בשל הידבקות במחלה כשהוא מונשם ומצבו קשה מאוד. בעדכון מצב החולים האחרון של משרד הבריאות נכתב כי בשבועות האחרונים גדל מספר החולים שנדבקו בקדחת.

על פי הנתונים מתחילת השנה הנוכחית ועד ל-16 באוגוסט אובחנו 68 חולים בקדחת הנילוס המערבי, מתוכם 20 משוערים שעדיין לא אובחנו באופן ודאי. לדברי המשרד, "חשיבות הניטור גבוהה בעיקר בעונה החמה ממאי עד נובמבר".

עוד בוואלה! NEWS:
פרסום ראשון: מחאת החרדים נגד עבודות בניית הגשר בתל אביב
עדויות על הטרדה מינית נגד מנכ"ל חברת פוקס הראל ויזל
חקירת קמפיין טראמפ: פרקליטו לשעבר של הנשיא חתם על עסקת טיעון

מרכז רפואי סורוקה, באר שבע. ראובן קסטרו
צעיר בן 18 מאושפז בו במצב קשה. בית החולים סורוקה/ראובן קסטרו

השוואת מספר החולים לממוצע השנים 2011 עד 2017 מראה על רמת תחלואה גבוהה משמעותית בחודשים יוני ויולי. בנוסף לכך, נצפתה עלייה גם במספר מקרי התחלואה בבעלי חיים בהשוואה לשנים האחרונות.

עוד באותו נושא

בעקבות קדחת הנילוס: צעיר מאושפז במצב קשה מאוד בבאר שבע

לכתבה המלאה

מהי קדחת מערב הנילוס?

קדחת מערב הנילוס נחשבת למחלה קלה מאוד, בדרך כלל דמוית שפעת, החולפת מאליה. תקופת הדגירה, מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה, נעה בין חמישה ל-12 ימים והיא נמשכת לרוב בין שלושה לשישה ימים.

מהם סימני המחלה?

סימני קדחת מערב הנילוס הם חום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושלשולים. עם זאת, במקרים נדירים יש אפשרות לסיבוכים הכוללים דלקת חדה של המוח או דלקת קרום המוח. לעיתים נדירות מסתיימת המחלה במוות.

יתוש. ShutterStock
לא נעים. הקדחת מועברת באמצעות יתושים בעיקר בעונה החמה ובשעות החשכה/ShutterStock

איך עלולים להידבק?

הקדחת נגרמת על ידי נגיף קדחת מערב הנילוס ומועברת לבני אדם ובעלי חיים שונים על ידי עקיצת יתוש שניזון מעופות נגועים בארץ. תקופת השיא של פעילות הנגיף בארץ בין החודשים אוגוסט לאמצע אוקטובר. לא קיים כיום חיסון נגד קדחת מערב הנילוס.

מה יש לעשות אם נעקצים?

במקרה של עקיצה מיתוש הנושא את הנגיף יש לנהוג כבכול עקיצה אחרת. ניתן למרוח על מקום העקיצה חומר המרגיע את תחושת הגירוד. יש לפנות לרופא במקרה של תגובה אלרגית חריפה או זיהום משני. מקרה נוסף שבו יש לפנות לרופא הוא אם מתפתחת מחלה דמוית שפעת בין חמישה עד 21 ימים אחרי העקיצה.

כיצד בכל זאת ניתן להתגונן?

קיימת חשיבות רבה להימנעות מעקיצות יתושים. יש לנקוט באמצעי התגוננות בשעות החשכה, שהן שעות הפעילות של היתושים. בנוסף לכך ניתן להתגונן באמצעות לבוש ארוך, התקנת רשתות בחלונות ושימוש במאווררים. קיימים גם אמצעים כימיים ובהם תכשירים דוחי יתושים למריחה על הגוף, מלכודות משיכה ופיזור תכשירים בחלל החדר.

יתוש. ShutterStock
חשד להימצאות יתושים נגועים בעמק המעיינות ובמישור החוף/ShutterStock

היכן התגלו יתושים הנגועים בנגיף?

יתושים שבהם נמצא חשד לנגיף נמצאו באמצע חודש יוני באזור עמק המעיינות ובשפלת יהודה. בסוף אותו החודש נמצאו יתושים באזור בקעת הירדן וכן באזור רחובות. באוגוסט נצפו יתושים נגועים במחלה בנחל שורק שבאזור ירושלים וכן באזור מישור החוף.

באילו ערים נדבקו חולים בקדחת מערב הנילוס?

לפי נתוני משרד הבריאות, עד לתאריך 16 באוגוסט 2018 עולה כי נמצאו 38 יישובים שבהם אובחנה תחלואה בקדחת הנילוס בבני אדם. בין החולים: חמישה מאזור הצפון, 16 מאזור חיפה, 15 מתל אביב, שניים מאשקלון ואחד מאזור באר שבע והערבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully