וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וטרינר מומחה מזהיר: "לא עושים די כדי למנוע את המוות הראשון מעכברת"

18.8.2018 / 11:20

בעוד מספר החולים הכפיל את עצמו, קורא ד"ר טיומקין לחייב בחוק לחסן בקר נגד המחלה. "בתנאים של חום גבוה, מעט מים ולחות גבוהה - חיידק הלפטוספירה מרגיש מצוין. אני מאוד מקווה שלא ימצאו עכברת במי הכנרת". בתוך כך, רשות הטבע והגנים נערכת להזרמת מים נקיים לנחלים

עריכת וידאו:ניר חן

"לא עושים די כדי למנוע את מקרה המוות הראשון מעכברת", כך מזהיר ד"ר דורון טיומקין, רופא וטרינר בעל שם ומומחה למחלות בקר, ביחס לחיידק המעביר את מחלת הלפטוספירוזיס - היא מחלת העכברת. טיומקין, תושב ותיק ברמת הגולן שהיה בעבר רופא ראשי של "החקלאית" - אגודה שיתופית המעניקה שירותים וטרינריים לבקר ומקנה הפעילה כמעט מאה שנה - מכיר היטב את המחלה וסכנותיה. אף שהוא מביע תמיכה בצעדים שנעשו עד כה, בהם סגירת נחלים מזוהמים ואיסור הכניסה אליהם, הוא מסביר כי יש להעמיק את הניטור ואת המחקר האפדימיולוגי, כדי לזהות ולאבחן מהר יותר ובאופן ממוקד יותר את המחלה.

לדבריו, מקור העכברת הוא באוכלוסייה הגדולה של חזירי הבר החיים בדרום רמת הגולן, שגדלה מאוד בשנתיים האחרונות - זאת בעקבות עצירת התפשטות מגפת הפה והטלפיים שגרמה למותם של רבים מהם. התפשטות המחלה נעצרה בעקבות חיסון עדרי הבקר לבשר נגדה, וסייע גם לאוכלוסיית החזירים בהתאוששות מן המגפה. הוא מסביר כי "העדרים הענקיים של החזירים רובצים בשעות היום החמות בערוצי הנחלים שבקושי זורמים בהם מים. הם מפרישים צואה ושתן בתוך הערוץ. בתנאים של חום גבוה, מעט מים ולחות גבוהה - חיידק הלפטוספירה מרגיש מצוין. אני מאוד מקווה שלא ימצאו לפטוספירה במי הכנרת".

לקריאה נוספת:
התפרצות העכברת: נחלים נוספים נסגרו, פורסמו הנחיות למטיילים
"נוצרה פאניקה": יותר מהעכברת, השמועות מחסלות את התיירות בצפון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הזרמות המים לנחלים יימשכו עד אחרי החגים. שלט אזהרה בכניסה לנחל זאכי/מערכת וואלה!, צילום מסך

ד"ר טיומקין קרא לרשויות המדינה להפוך את החיסון ללפטוספירה בבקר לחובה. כיום מדובר בחיסון רשות, שכל עלויותיו מוטלות על כתפי המגדלים, ללא סיוע של המדינה. נוסף על כך, החיסון מיובא לארץ על ידי חברה פרטית - ולא על ידי המדינה. "זו צריכה להיות פעילות שהמדינה עומדת מאחוריה ומסייעת במימונה", טען.

בתוך כך, רשות הטבע והגנים יחד עם רשות המים, חברת מקורות ואגודת המים "מי גולן" נערכים להזרמת מים נקיים למספר נחלים, במטרה להגדיל את הספיקות בנחלים עם מי קידוחים נקיים ובכך להפחית את ריכוז החומרים המזהמים בנחלים שנסגרו. הזרמות המים יבוצעו מידית וצפויות להימשך עד אחרי החגים.

עוד באותו נושא

מספר החולים הוכפל: 32 איש אובחנו עם עכברת; זיהום בשני נחלים

לכתבה המלאה
חזיר בר שנלכד במועצה האזורית מנשה. מערכת וואלה! NEWS
"מקור המחלה הוא באוכלוסיית חזירי הבר ברמת הגולן"/מערכת וואלה! NEWS

משרד הבריאות ורשות הטבע והגנים הודיעו כי ימשיכו לדגום נחלים ולבדוק אותם למען בריאות הציבור. כפי שנכתב ונאמר, מעבר לששת הנחלים שנאסרו לרחצה, משרד הבריאות הכריז כי כל שאר מקורות המים בצפון מותרים. בגליל העליון מנסים להדגיש את המסר הזה, וקוראים לציבור המטיילים לשוב לנחלי הגליל העליון, אשר לגביהם אין כל חשש לזיהום והם נקיים לגמרי. אתמול (חמישי) אף הגיעו 80 עובדי המועצה האזורית הגליל העליון לשיט בנחלים כדי לשמש דוגמה לציבור הרחב. ראש המועצה גיורא זלץ קרא לציבור: "משרד הבריאות קבע על סמך בדיקות מעבדה כי הנחלים ראויים לשייט ורחצה. בואו בהמוניכם. כאן יותר יפה מגיאורגיה, יותר מהנה ממונטנגרו, ויותר טעים מאיטליה. בואו לגליל העליון".

משרד הבריאות הודיע כי עד כה דווחו 253 מקרים של אזרחים עם תסמיני מחלת ה-"עכברת", כשב-32 מהמקרים התקבלה תוצאת מעבדה חיובית למחלה. עוד נמסר כי מבדיקות מי הנחלים החשודים שנערכו הגיעו שתי תוצאות חיוביות להימצאות המחלה בהם - נחל הזוויתן ונחל המשושים. לפיכך, מומלץ שלא להגיע ולרחוץ בנחלים אלו. באשר ליתר הנחלים שהוגדרו כאתרי חשיפה אפשריים למחלה טרם התקבלה תשובה חד משמעית ולכן משרד הבריאות מסר כי ההוראות נותרו ללא שינוי ומומלץ שלא לטבול בנחלים אלו. הנחלים המהווים מוקדי חשיפה אפשריים למחלה הם: זאכי, יהודיה, נהר הירדן באזור פארק הירדן בלבד, שפך נחל דליות באזור המג'רסה ונחל ג'ילבון.

שמורת נחל המשושים בעקבות האזהרות על עכברת - 14 אגוסט. אלי אשכנזי, מערכת וואלה!
מהבדיקה נמצא כי שני נחלים חשודים - נחל הזוויתן ונחל המשושים/מערכת וואלה!, אלי אשכנזי

במשרד קראו לכל מי שרחצו בנחלים הללו מ-1 ביולי וסבלו במהלך השבועות האחרונים מחום הגבוה מ-38 מעלות שנמשך בין יממה אחת לשלושה שבועות, לפנות לרופא משפחה. כמו כן, ביקשו במשרד הבריאות לחדד את האזהרה לגבי נשים בהריון, קשישים, ילדים וחולים הסובלים ממחלות כרוניות. תסמיני המחלה דומים לאלה של מחלת השפעת וכוללים: כאבי ראש וכאבי שרירים.

בחלק מהחולים תיתכן אף פגיעה בתפקודי הכבד והכליות. חשוב לציין כי מרבית האנשים שנחשפו לחיידק לא יפתחו מחלה ומי שכן, יסבלו מתסמינים קלים בלבד. ברוב המקרים התסמינים מופיעים בין שבוע לשבועיים לאחר החשיפה לחיידק ובמקרים חריגים יופיעו לאחר שלושה ימים בלבד או שלושה שבועות. ההדבקה נעשית רק בחשיפה להפרשות, בעיקר של שתן, ולכן אין סכנה אמיתית בהדבקה והעברת המחלה בין אדם לאדם.

  • עוד באותו נושא:
  • עכברת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully