וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפרצות העכברת: נחלים נוספים נסגרו, פורסמו הנחיות למטיילים

משרד הבריאות אסר על רחצה בנחלים זויתן, זאכי, יהודיה ומשושים וקראו למטיילים שטבלו ואף סבלו מתסמיני חום לפני פחות משלושה שבועות להיבדק אצל רופאי משפחה. מהם התסמינים למחלה וכיצד מטפלים בה? כל הפרטים

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן ותומר לוי

משרד הבריאות הודיע היום (שני) כי במהלך הימים האחרונים התגלו 27 חולים במחלת העכברת ואסרו על רחצה בנחלים זויתן, זאכי, יהודיה ומשושים. במשרד קראו למטיילים במקום מה-1 ביולי ושסבלו מחום מעל 38 מעלות לפני פחות משלושה שבועות להיבדק אצל רופאי משפחה. 13 מתוך המטיילים שנדבקו עדיין מאושפזים.

החולים מאושפזים בבית החולים זיו שבצפת ובבית החולים פוריה בטבריה. מבית החולים זיו נמסר כי שלושת מהמטופלים, ששהו בנחלי הגולן, הגיעו אתמול עצמאית לחדר המיון, כשהם סובלים מסימפטומים שונים - מאושפזים במחלקות הפנימיות עד לקבלת תוצאות מדויקות של הבדיקות. מבית החולים פוריה נמסר כי שני בני אדם הגיעו אתמול בחשד לעכברת, מתוכם אחד שוחרר לאחר שקיבל טיפול במיון. הגבר השני שהגיע עדיין מאושפז בבית החולים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכניסה לנחל זאכי/מערכת וואלה!, צילום מסך

חמישה מטיילים נוספים שרחצו בימים האחרונים בנחלי הגולן הגיעו היום להיבדק בבית החולים, בהם צעיר בן 25, חייל בן 19, נער בן 16 וילד וילדה בני שש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

רשות הטבע והגנים: נמצאים בקשר רציף עם משרד הבריאות

מרשות הטבע והגנים נמסר הבוקר כי היא "בקשר רציף עם משרד הבריאות בנוגע לדיווחים על הדבקות במחלת העכברת. הרשות אסרה כניסת מטיילים לנחלים זוויתן והזאכי בשל זיהום חיידקי קולי שנמצאו בנחלים".

לפי הרשות, זיהום הקולי הוא תופעה עונתית שחוזרת בכל שנה, שבה כמות המים נמוכה. סביר להניח כי המקור הוא נוכחות של צואת פרות בנחלים בשילוב של זרימה נמוכה, המאפשרת את התרבות החיידק. עוד נמסר מרשות הטבע והגנים כי "ציבור המטיילים מוזמן להגיע למסלולים חלופיים בגולן שנמצאו בטוחים לטיול, ותעדכן כל מידע חדש באתר הרשות".

בית החולים פוריה – בטבריה. דוברות פוריה,
בית החולים פוריה/דוברות פוריה

ד"ר שמעון אדלשטיין, המומחה למחלות זיהומיות של בית החולים זיו, הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS על אודות סימני מחלת העכברת, הטיפול בה והנזקים האפשריים:

מהו מקור המחלה?

"מקור המחלה הסביר הוא מקורות מים שבהם יש זרימה איטית של מים או אין זרימה בכלל (מים עומדים) והתקופה השכיחה היא סוף קיץ תחילת סתיו. אז יש הצטברות של מכרסמים קטנים סביב אותם מקורות מים, הם שותים את המים ומטילים שם שתן וכשיש חיות נגועות הם מפרישים את החיידק שגורם למחלה לתוך המים. בני האדם השוחים במים יכולים להידבק בדרכי הנשימה, בפצעים פתוחים ואו בריריות העיניים ומשם החיידק חודר לזרם הדם ויוצר את המחלה".

כמה זמן ידועה המחלה בארץ ובעולם? כמה נדבקו בה עד היום בישראל?

"המחלה ידועה בערך משנת 1800, מאזור גרמניה. לא שומעים עליה הרבה כי בדרך כלל מדובר בריכוזים מאוד קטנים במקורות מים".

האם ניתן להיות נשאים של המחלה?

"הנשאים של המחלה הם מכרסמים, היא יכולה גם להופיע בבקר. בקרב בני אדם המחלה מתפרצת די מהר. יש תקופת דגירה של המחלה שנעה בין חמישה ימים לשבועיים, והממוצע הוא עשרה ימים".

מי יכול להידבק ולהדביק במחלה?

"בעלי חיים מדביקים אחד את השני ובני אדם יכולים להידבק בקלות. החיידק יוצא בהפרשה של בני האדם אבל רק כשבוע עד שבועיים מההדבקה".

טיול נחל הזאכי. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
רוחצים בנחל הזאכי/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

מה התסמינים?

"התסמינים דומים מאד למחלת החצבת, כאשר ההבדל הוא שהייה במקור מים כשבוע לפני הופעת התסמינים. לאחר תקופת הדגירה החולה מתחיל לפתח תסמינים של חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, דלקת בלחמיות, תלונות במערכת העיכול, יכולים להופיע שלשולים וזה יכול להימשך עד שבעה ימים. חלק מהחולים יכולים להרגיש הטבה וירידה של החום ותחושת שיפור במחלה ואז החום יעלה שוב והמחלה יכולה להידרדר לצהבת קשה, דלקת קרום המוח, ודלקת בכבד".

מה הטיפול?

"מתן נוזלים, כי החולה סובל מהפרעות מלחים. בשלב החריף של המחלה, טיפול אנטיביוטי המונע את הסיבוכים האפשריים. אם לא מטפלים בזמן, המחלה יכולה להידרדר".

מהם הנזקים האפשריים מהמחלה והאם ישנה סכנת מוות?

"אם נרפאים אין נזקים ארוכי טווח. דלקת קרום המוח תמיד יכולה להישאר באופן תיאורטי. אחוזי התמותה המתוארים בספרות יכולים להגיע אפילו ל-20%. בישראל לא ידוע לי על מקרי מוות".

יש חיסון נגד המחלה?

"לא קיים חיסון. הטיפול האנטיביוטי מכסה את הטיפול ולרוב מחסל את המחלה אצל החולה. אם אנשים נחשפים באופן קבוע למחלה, הספרות ממליצה על כדור אנטיביוטיקה בשבוע אבל קשה לי להאמין שמישהו עושה את זה".

יש קבוצות סיכון למחלה?

"תינוקות, נשים בהריון וקבוצת מדוכאי חיסון הם בעלי סיכוי גדול יותר להדבקה, וכן גם אנשים העובדים מקצועות בסיכון - קצבים, וטרינרים, חוואים".

כיצד אפשר למנוע הדבקה?

"להימנע מחשיפה לכאלו מקומות. ברמה מדינית צריכים לעשות הדברה של המזיקים באזור, אם יש עומס גדול של מכרסמים צריך לטפל בזה".

שהיתי במקור מים שחשוד כנגוע - מה עליי לעשות?

"אם מרגישים טוב - שום דבר. אם מתחילים לפתח חום גבוה ואת שאר התסמינים, מהיום החמישי ועד שבועיים לשהייה במקור מים, יש לגשת לרופא המטפל לספר לו ששהית במקור מים ועל התסמינים. הטיפול האנטיביוטי צריך להינתן מוקדם ככל האפשר".


(עדכון ראשון: 14:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully