וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן השקט - והשאיפות של סינוואר | מאחורי הקלעים של ההסדרה

17.8.2018 / 8:45

הנושא העיקרי בו דנים בתהליך ההסדרה הוא רצף הפעולות הנדרשות מישראל ומחמאס והגורמים המסייעים להן. השלב הראשון בהסדר הוא שמירה על השקט הנוכחי באזור הרצועה. בהמשך יצטרכו הצדדים לעסוק בסוגייה השנויה במחלוקת - שחרור אסירים בתמורה למידע על החללים גולדין ושאול

צילום:יותם רונן, שלומי גבאי, שי מכלוף, רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

בבוקר ה-25 ביולי, בתשע וחצי, קיבל שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אורח שהכיר מתפקידו הקודם כראש ה-CIA: ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל. פגישות עם אנשי ביון ממדינות זרות אינן נכללות בלוח הפומבי של אישים ואירועים רשמיים בוושינגטון; הם נחבאים בצללים, רואים ואינם נראים, כמו ראש המוסד יצחק "חקה" חופי בוועידת קמפ דייויד, בדיוק לפני 40 שנה.

מותר לשער מדוע יזם פומפאו את פירסום פגישתו עם כאמל: הוא ידע שהולך ונרקם הסכם ישראל-חמאס, בתיווך מצרי, ורצה לוודא שהמעורבות האמריקנית במאמץ, בניצוחו האישי, תיזכר גם היא ביום חלוקת הצל"שים.

לא ברור אם אכן היתה לפומפאו ולעמיתיו במימשל טראמפ תרומה ממשית לתהליך ההסדרה. אפשר שהם ממתינים לשלב הבא, בשבועות הקרובים. אבל חלקו של כאמל, בשליחות נשיאו עבד-אל-פתח א-סיסי, מובהק.

עוד בוואלה! NEWS:
בן ארבע נפל ממרפסת ונפצע קשה - בעקבות פגיעת מנוף בבניין
"ספורט היה כל החיים שלה": נעה רכבה על אופניה - ונהרגה בתאונה
הותר לפרסום: מפקד בסיס הקריה בתל אביב חשוד בעבירות שחיתות

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בנאום בפני אזרחים אמריקניים ממוצא איראני בקליפורניה, 22 ביולי 2018. AP
רוצה לוודא שמהעורבות האמריקנית בהסדרה תיזכר. פומפאו/AP

הערוץ המצרי הוא אחד משניים המקיימים ביניהם תיאום הדדי. השני מתנהל באמצעות שליח האו"ם ניקולאי מלאדנוב, לשעבר שר החוץ וההגנה בממשלת בולגריה. ישראלים שהתרשמו מעבודת מלאדנוב בן ה-46 מספרים על דיפלומט מתוחכם, חרוץ ונמרץ, שאינו מתעייף ואינו מתייאש מהמלאכה האין-סופית של הרגעת הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אולי, הם מנחשים, הוא מאמין שהמשימה ניתנת להשגה ושבקצה הדרך מבצבץ פרס נובל לשלום.

מול הצמד כאמלאדנוב עומדים גם בצד הישראלי שניים שנהגו עד אשתקד לחלוק שולחן בדיוני מטה שירות הביטחון הכללי וכפופים במישרין לראש הממשלה, באופן המקטין את השפעת אביגדור ליברמן: ראש השב"כ נדב ארגמן וראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת, לשעבר - כמו מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך - מבכירי השב"כ. צה"ל מודע למתרחש, אך מעורבותו במגעים פחותה. גם בעזה פועל צמד מחליטים, יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר במהלך ראיון לרשת אל-ג'זירה. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
מזיז את ההחלטות ברצועה. סינוואר/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

הנושא העיקרי הוא רצף הפעולות הנדרשות משני הצדדים ומגורמים חיצוניים המסייעים להם, בעיקר מצרים בהקלות תנועה במעבר רפיח וקטאר בכסף לעזה. השלב הראשון הוא השקט הנוכחי, בלי טרור, תבערה והתנפלות על הגדר. הוא הושג בסופו של יום הקרב שנקרא בצה"ל "היזון חוזר", ה-8 באוגוסט, והביא כמובטח לפתיחת מעבר כרם שלום - שמרוויחים ממנה גם יצרנים, יבואנים, סוחרים ונהגים ישראלים - ולהגדלת מרחב הדיג.

מבחנו המיידי של שלב זה נועד למחר, יום ששי. הימנעות ממהומות גדר תוכיח שהתחייבויות חמאס מקויימות. עוד קצת, והכסף יתחיל לזרום, ואולי גם הרשות הפלסטינית תיכנס לשטח ותאפשר בכך לקצר את רוחב הרצועה שממערב לגדר, שם שומר צה"ל על ביטחון הישובים, הדרכים והחיילים שממזרח.

סינוואר דורש שישראל תשלם מחיר כבד

אלה סעיפים הנכללים ב"שש הנקודות" של טיוטת הסכם הפסקת האש במבצע "צוק איתן", מ-12 באוגוסט 2014. למעט האש שנפסקה בהמשך אותו חודש, לא נרשמה הבקעה, מפני שסינוואר לא הצליח להתגבר על עכבותיו בפרשת החזרת שרידי הגופות של הדר גולדין ואורון שאול (בשנים הבאות נוספו שני הישראלים שעברו לעזה) תמורת שיחרור אסירים פלסטינים.

סינוואר, ששוחרר בעסקת גלעד שליט, מנסה לשחזר את ההישג ההוא של חמאס למען חבריו שנותרו דיירי שב"ס. הוא מבקש לסחור תחילה במידע אודות גולדין ושאול. הם נהרגו, בוודאות, ואף נערכו להם טקסי קבורה, אך סינוואר דורש מחיר, שחרור מחודש של משתתפי עסקת שליט שנכלאו מחדש כי חזרו לסורם, תמורת מידע שיבהיר אם גולדין ושאול חיים. ישראל מתנערת מכך וחותרת למיקוח עצמו; הוא מתעקש.

אורון שאול, הדר גולדין. באדיבות המשפחה
גולדין ושאול. מידע תמורת אסירים/באדיבות המשפחה

גם אם בעזרת מלאדנוב וכאמל יוסר מחסום זה, לא מובטחת סגירת הפער בין המחיר הנקוב בפי חמאס - מאות רבות של אסירים, כולל רבי-קטל - לבין מה שישראל תשקול לשלם, אם נתניהו יעז להתמודד עם הביקורת הציבורית. כרגע, רווחת האוכלוסיה בעזה עדיין ממושכנת בבנק השרידים והאסירים של סינוואר, המתמקד בהישג המיידי ומוכן לפי שעה להקריב את הסיכוי של עזה להיחלץ מהמצור ומהמצוקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully