וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעללו באלף ילדים: נחשפה פרשת טיוח חמורה בכנסייה בארה"ב

בדוח חמור שפרסם בית המשפט העליון של פנסילבניה עלה כי מאות כמרים תקפו מינית ילדים במשך עשרות שנים, כל זאת כשראשי הכנסייה הקתולית מסתירים זאת. "היה גם אונס"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

בית המשפט העליון של מדינת פנסילבניה בארצות הברית פרסם אתמול (שלישי) דוח שחשף פרשת התעללות מינית חמורה בילדים בכנסייה הקתולית. הדוח מצא כי יותר מאלף ילדים עברו התעללות בשש בישופיות שונות לאורך 70 שנה. שמותיהם של 300 אנשי דת נחשפו והחקירה העלתה כי הכנסייה טייחה את המקרים הללו באופן שיטתי.

"אחרי חקירה של 18 חודשים, יותר מאלף ילדים זוהו, מתוך רישומי הכנסייה עצמה", קבע הדוח. "אנחנו סבורים שהמספר האמתי - של ילדים שרישומיהם אבדו או של מי שחששו להיחשף - הוא אלפים". עוד נכתב בדוח: "כולם נהדפו על ידי מנהיגי הכנסייה, שהעדיפו להגן על המתעללים ועל המוסד שלהם יותר מהכול".

חבר המושבעים הגדול קבע כי רוב מאמצי הטיוח על ידי בכירי הכנסייה הם ישנים מדי עבור פתיחת הליך משפטי. עם זאת, גורמים רשמיים הזהירו כי ייתכנו כתבי אישום עם התקדמות החקירה. שמותיהם של חלק מהכמרים נותרו חסויים בטענה שחשיפתם מפרה את זכויותיהם החוקתיות.

התובע הכללי של פנסילבניה, ג'וש שפירו, אמר כי משרדו עובד על הסרת המגבלות הללו. "גורמים בכנסייה ניסו לתאר זאת באופן שיטתי ומכוון כהתנהגות לא ראויה. זה לא היה זה, זאת הייתה התעללות מינית בילדים, כולל אונס", אמר.

הדוח ביקר גם את הארכיבישוף של וושינגטון הבירה, קרדינל דונלד וורל, שהיה בעבר חלק מהבישופות של פיטסבורג. זאת בשל תפקידו לכאורה בטיוח הפרשה.

עוד בוואלה! NEWS:
היסטוריה בארה"ב: טרנסג'נדרית תתמודד על תפקיד מושלת ורמונט
נסראללה מתרברב: "חיזבאללה חזק היום יותר מצה"ל"
מכסים על אלכוהול, אורז וטבק: טורקיה מענישה את ארה"ב

הארכיבישוף של וושינגטון, דונלד וורל, אוקטובר 2017. AP
מואשם בטיוח. הארכיבישוף של וושינגטון, דונלד וורל/AP

הקרדינל הבכיר הגן על עצמה בהצהרה שמסר לפני פרסום הדוח. הוא אמר כי הוא "פעל בנאותות, בדאגה לשורדים ובמטרה למנוע פעולות דומות בעתיד". לדבריו, "הדוח יהיה תזכור לכישלונות החמורים שעל הכנסייה להכיר ושבגלל היא חייבת לחפש מחילה".

חבר המושבעים הגדול, שהתכנס ב-2016, שוחח עם עשרות עדי ראיה ובחן יותר מ-500 אלף מסמכים פנימיים בכל אחד מהבישופות במדינה, פרט לאלו בפילדלפיה ובאלטונה-ג'ונסטאון, שכבר נחקרו.

בין הקורבנות היו ילדים וילדות צעירות, כמו גם נערים. רבים מהקורבנות אמרו כי אנשי הדת סיממו אותם או הונו אותם בצורה אחרת. אחרים סיפרו כי הם הוכו על ידי בני משפחה שלא האמינו לסיפוריהם.

הסקנדל בפנסילבניה, שבה חיים כשלושה מיליון קתולים, הוא האחרון בשורת שערוריות מין בכנסיות ברחבי העולם. בחודש שעבר התפטר הקרדינל תאודור מק'קריק, שהיה בעבר הארכיבישוף של וושינגטון בשל טענות שהוא תקף מינית ילדים ומבוגרים במשך עשורים רבים. וורל החליף אותו בתפקיד ב-2006, אחרי שסיים את כהונתו.

מוקדם יותר השנה התנצל האפיפיור פרנציסקוס בפני קורבנות בצ'ילה בשל "טעויות חמורות" שעשה בטיפול בפרשת התעללות מינית בכנסייה במדינה הדרום-אמריקנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully