וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת אבטחה כבדה: עשרות מפגינים בלבד בעצרת הימין מול הבית הלבן

13.8.2018 / 1:48

פחות מ-40 תומכי עליונות הגזע הלבן וה-KKK הפגינו בוושינגטון בירת ארה"ב, למרות הציפייה למאות משתתפים. המארגנים הסבירו את המספר הנמוך ב"בעיות לוגיסטיות". מנגד התקיימה הפגנה שבה צעקו "לכו הביתה נאצים"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

באחד ממבצעי האבטחה המורכבים ביותר של משטרת וושינגטון בשנה האחרונה, נערכו הלילה (שני) במקביל עצרת ימין קיצוני ומולה הפגנת נגד של קואליציית ארגונים. פעילי הימין ביקשו מן המשטרה אישור ל-400 מפגינים, אולם בסופו של דבר פחות מ-40 מפגינים הופיעו, בהם פעילי KKK ואנשים המאמינים בעליונות הגזע הלבן. מנהיג ה-KKK לשעבר, דיוויד דיוק, שתוכנן לשאת דברים בהפגנה, לא הגיע בסופו של דבר.

מולם, התייצבו אלפי מפגיני נגד מארגוני שמאל, מהקהילה השחורה וכן מהקהילה היהודית בוושינגטון והסביבה. בין היתר צעקו קבוצת מפגיני הנגד "לכו הביתה נאצים", ו"תתביישו". במשך כל שעות ההפגנה הצליחה המשטרה לשמור את שתי קבוצות המפגינים במרחק של כמה מאות מטרים זו מזו: תחילה צעדו פעילי הימין לאורך שדרות פנסילבניה כשהם מוקפים בשוטרים, ובהמשך הם הובלו לכיכר לפאייט, מול הבית הלבן, באזור מופרד מקבוצת המפגינים השנייה. בסופו של דבר ההפגנה התפזרה ללא אירועים חריגים.

עוד בוואלה! NEWS:
מתוך חדר המצב: יועצת של טראמפ לשעבר הקליטה את הודעת פיטוריה
לעיני ילדים בשיא חופשת הקיץ: חשד לניסיון חיסול בחולון
עשרות אלפי לוחמים מיומנים: צבא המורדים שמקים ארדואן כדי לבלום את אסד

הפגנת נגד עצרת הימין הקיצוני מול הבית הלבן בוושינגטון ארצות הברית ב-13 באוגוסט 2018. רויטרס
שלט נגד הניאו-נאצים המשתתפים בעצרת בהפגנת הנגד, היום/רויטרס
איש העליונות הלבנה ג'ייסון קסלר בהפגנה בוושינגטון ב-13 באוגוסט 2018. רויטרס
מארגן העצרת ג'ייסון קסלר צועד לבית הלבן עם דגל ארה"ב, היום/רויטרס

המפגינים הגיעו לציון שנה להפגנות האלימות בשרלוטסוויל, וירג'יניה, שבה נדרסה למוות מפגינת השמאל הת'ר הייר על ידי מפגין התומך בעליונות הגזע הלבן. תשע נוספים נפצעו.

ג'ייסון קסלר, שארגן את העצרת המקורית בשרלוטסוויל בשנה שעברה והיה זה שהגיש גם השנה את הבקשה לקיים את ההפגנה מול הבית הלבן, טען כי מספר הנוכחים הנמוך נבע מקשיים לוגיסטיים ומבלבול לגבי דרכי ההגעה לעצרת. מפגיני הימין הובלו יחד ברכבת מיוחדת כדי להקל על האבטחה שלהם. אחרי שעזב את המקום, אמר קסלר לצוות חדשות מקומי: "הוכחנו שאפשר לעשות הפגנה שלווה, והוכחנו שאפשר לשמור על חופש הביטוי ולהגן על שני הצדדים".

הפגנת נגד עצרת הימין הקיצוני מול הבית הלבן בוושינגטון הבירה ב-13 באוגוסט 2018. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת הנגד לעצרת הימין הקיצוני בוושינגטון, היום/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס

סקוט, מפגין יהודי מצפון וירג'יניה, סיפר כי הגיע להפגנה מבלי לומר למשפחתו. "בכנות, לא דנתי איתם על זה כי ידעתי שהם יהיו מודאגים. אבל הרגשתי שיש לי את החובה הזו להיות פה היום. סיפרתי לחברים מהעבודה שאני הולך להפגנה, והם דאגו". כשנשאל אם חשש להגיע, השיב: "חששתי מאוד, אבל יש כאן אבטחה גדולה והיה ברור שזה לא יהיה שרלוטסוויל 2".

קרן ריברס, מפגינה מארלינגטון, ווירג'יניה, הגיעה להפגנה יחד עם קבוצת פעילים מן הכנסייה בה היא נוהגת להתפלל. "זה היה מאוד מעודד לראות מה שהיה כאן היום. היינו בשרלוטסוויל בשנה שעברה, וזה היה גדול ומפחיד. הרגשנו טוב מאוד שהשנה לא הייתה להם תמיכה, והמספר שלנו עלה על שלהם פי כמה. אני חושבת שהם מפחדים כי הם רואים כמה התנגדות יש להם".

מפגין לעליונות לבנה בוושינגטון ארצות הברית ב-13 באוגוסט 2018. רויטרס
מפגין התומך בעליונות לבנה צועד לבית הלבן, היום/רויטרס

קרוליין אקוויוה, תושבת בוסטון המבקרת בעיר, הגיעה יחד עם בן זוגה, ואמרה: "אני כאן כיוון שאני לא מאמינה שבשת 2018 אנחנו עדיין צריכים להפגין נגד נאצים. חשבתי שיהיו הרבה יותר עימותים. אני שמחה שלא היו עימותים, ואני גם שמחה שהיו הרבה יותר מפגינים בצד השני מאשר בעצרת האלט-רייט. היה קשה לראות אותם מבעד לכוחות המשטרה אבל ממה ששמעתי הם היו רק 30 או 40. זה לא הפתיע אותי, כי חשבתי שהם יפחדו לבוא הנה ולהראות את הפנים שלהם".

אל העצרת התייחס גם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שכתב בחשבון הטוויטר שלו כי כי "המהומות בשרלוטסוויל לפני שנה גרמו ל"מוות ולפילוג חסרי שחר" וכי "עלינו לעמוד יחד כאומה. אני מגנה את כל סוגי הגזענות והאלימות".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בחשבון הטוויטר שלו:

הדריכות בוושינגטון הייתה בשיאה לקראת ההפגנות ובין היתר תוגברה באופן משמעותי האבטחה ברכבת התחתית כדי למנוע קטטות, ו-16 רחובות נחסמו בבירה האמריקנית. ראשת העיר מוריאל באוזר אמרה במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבית הכנסת "עדת ישראל" כי לקראת ההפגנה נפתח מוקד חירום מיוחד והמשטרה תעבור לכוננות גבוהה.

לדברי באוזר, "מגיעים לעיר שלנו אנשים עם מטרה יחידה - להפיץ שנאה. אנחנו מגנים שנאה, אנחנו מגנים אנטישמיות ואנחנו מגנים את הרטוריקה שאנחנו צפויים לשמוע ביום ראשון". היא הוסיפה כי "למרבה המזל, ישנם רק מעטים שחולקים את הדעות שיושמעו בכיכר ביום ראשון. וושינגטון היא עיר של אהבה ושל מגוון אנושי, וכמו מיליוני אמריקנים אנחנו יודעים שהאנשים שבאים לפה כדי לזרוע שנאה טועים".

הפגנת נגד עצרת הימין הקיצוני מול הבית הלבן בוושינגטון הבירה ב-13 באוגוסט 2018. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת הנגד לעצרת הימין הקיצוני בוושינגטון, היום/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס

בקהילה היהודית בוושינגטון פרסמו הצהרה לקראת ההפגנה ובה קראו לחברי הקהילה לשקול האם להגיע לאזור ההפגנה. "בטיחות צריכה להיות במקום הראשון בסדר העדיפויות", נכתב בהודעה משותפת של הפדרציות היהודיות והליגה נגד השמצה. "אנחנו ממליצים להיות במרחק רב ככל הניתן מהמפגינים, במיוחד לאור האלימות הקטלנית בשנה שעברה. קרבה פיזית מגדילה את הסיכוי לעימות או פוטנציאל לעימות". עוד נכתב בהודעת הארגונים היהודיים לקהילה כי "הארגונים השונים צריכים לבדוק את נהלי האבטחה שלהם ולהישאר ערניים במהלך סוף השבוע. צרו קשר עם המשטרה אם יש לכם חששות כלשהם".

(עדכון ראשון: 00:25)

הפגנת נגד עצרת הימין הקיצוני מול הבית הלבן בוושינגטון הבירה ב-13 באוגוסט 2018. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת הנגד לעצרת הימין הקיצוני בוושינגטון, היום/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully