וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנים של מחלוקות: מדינות הים הכספי סיכמו על הסדרת מעמדו

12.8.2018 / 14:01

מנהיגי רוסיה, איראן, אזרבייג'ן, קזחסטן וטורקמניסטן חתמו על אמנה לקביעת מעמדו החוקי של האגם הגדול ביותר בעולם. עם זאת, תחימתו טרם נקבעה ויידרשו הסכמים נוספים לחלוקת מרבצי הגז והנפט הגדולים שלו

חמש מדינות הים הכספי חתמו היום (ראשון) על אמנה המסדירה את מעמדו החוקי, במטרה להביא לסיומה מחלוקת שנמשכה ביניהן מאז קריסת ברית המועצות לפני כמעט שלושה עשורים.

מנהיגי רוסיה, איראן, אזרבייג'ן, קזחסטן וטורקמניסטן התאספו בעיר הנמל הקזחית אקטו, כדי לחתם על המסמך. הם לא סיפקו פרטים על ההסכם בנאומים שנשאו לפני החתימה, אך נשיא איראן חסן רוחאני כי יידרשו הסכמים נוספים כדי לתחום ביניהן את חלוקת שדות הגז והנפט - סלע המחלוקת העיקרי - באגם הגדול ביותר בעולם, העשיר במשאבי טבע.

עוד ידיעות מהעולם
בריטית נעצרה עם בתה בת ה-4 בדובאי - כי שתתה יין בטיסה
מטוס התרסק באינדונזיה: כל הנוסעים נהרגו, רק ילד בן 12 שרד

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן חסן רוחאני בפסגה בסין. 9 ביוני 2018. רויטרס
עשו צעד קדימה. פוטין ורוחאני, בחודש שעבר/רויטרס

המחלוקת החלה עם נפילתה של ברית המועצות, שלה היה גבול מוגדר עם איראן. במשא ומתן עם ארבע המדינות הסובייטיות לשעבר, טהראן התעקשה על פיצול הים לחמישה חלקים שווים או פיתוח משותף של כל משאביה.

אף אחת משכנותיה לא הסכימה להצעות אלה ושלוש מהן - רוסיה, קזחסטן ואזרבייג'ן - חילקו למעשה את הים הכספי הצפוני ביניהן. עם זאת, אזרבייג'ן טרם הסכימה כיצד לחלק כמה שדות נפט וגז עם איראן וטורקמניסטן, כולל את שדה קפז/סרדר, שלו עתודות של כ-620 מיליון חביות נפט.

חלק מהמדינות הקימו מיזמי אנרגיה גדולים למרות זאת, כמו שדה נפט קשגן שבחלקו הקזחי של האגם, אולם חוסר ההסכמות מנע את יישומם של פרויקטים אחרים. אחד מהם הוא צינור שעובר דרך הים הכספי להעברת גז טבעני מטורקמניסטן לאזרבייג'ן ומשם לאירופה, ויאפשר להן להתחרות עם רוסיה על השווקים במערב.

  • עוד באותו נושא:
  • הים הכספי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully