וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מזהירה את ארה"ב: פגיעה בבנקים שלנו - הכרזת מלחמה כלכלית

10.8.2018 / 20:25

הזהרתו של רה"מ רוסיה מדבדב משקפת את פחד מוסקבה מפני ירידת ערך הרובל, שאיבד כ-6% משוויו בשבוע האחרון. העיצומים הוטלו לאחר שארה"ב קבעה שרוסיה עשתה שימוש בגז עצבים בהרעלת את המרגל הרוסי לשעבר ובתו בבריטניה. מדבדב: "האמריקנים צריכים להבין את משמעות הצעד"

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב אמר היום (שישי) כי רוסיה תראה בהטלת סנקציות מצד ארצות הברית על פעילות הבנקים שלה הכרזת "מלחמה כלכלית". זאת לאחר שהכרזת וושינגטון על סנקציות חדשות בשל הרעלת המרגל בבריטניה וסנקציות נוספות שמקדם הקונגרס גרמו לצניחה בערך הרובל.

מדבדב, שנשא נאום במזרח הרחוק של רוסיה, הוסיף כי "חברינו האמריקנים צריכים להבין את משמעות הצעד שהם מתכננים לעשות". הוא הזהיר כי מוסקבה תגיב על הסנקציות לפי עקרון "מידה כנגד מידה". לדברי מדבדב, "מוסקבה תראה בכל ניסיון להחליש את הבנקים שלה כפתיחת מלחמה כלכלית, נילחם בסנקציות".

אזהרתו של מדבדב משקפת את הפחד של מוסקבה מפני השפעת הסנקציות הנוספות על צמיחת הכלכלה הרוסית ועל ערך הרובל, שאיבד כ-6% משוויו מאז ההכרזה על הסנקציות ביום רביעי. מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה כי השלב הראשון בעיצומים החדשים ייכנסו לתוקף בסביבות 22 באוגוסט.

בנוסף לאזהרתו של מדבדב, הקרמלין מסר הנשיא ולדימיר פוטין כינס את מועצת הביטחון הלאומית כדי לדון ב"צעדים לא ידידותיים חדשים של וושינגטון". כמו כן, שר החוץ סרגיי לברוב שוחח עם עמיתו האמריקני מייק פומפאו והתלונן בפניו על הסנקציות החדשות. ממחלקת המדינה נמסר רק כי השניים שוחחו על המצב בסוריה וכי וושינגטון רוצה בשיפור היחסים עם מוסקבה. השניים, לפי הדוברת הת'ר נוירט, סיכמו על המשך הדיאלוג.

עוד בוואלה! NEWS:
עימותים בעזה: הרוג ו-170 פצועים; עמדת חמאס הותקפה בצפון הרצועה
ברקע צניחת הלירה: טראמפ הטיל מכסים נוספים על טורקיה
מנהרות, עבודות בגדר ושיחות: כולם חופרים - אבל השקט בעזה רק מתרחק

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
היחסים לא משתפרים. טראמפ ופוטין, בחודש שעבר/רויטרס

הניסיון של מוסקבה לשפר את היחסים עם וושינגטון דרך בניית גשרים ישירים לנשיא דונלד טראמפ חוזר אליה כבומרנג, אחרי שחברי קונגרס העלו לדיונים הצבעה על חקיקה חדשה לסנקציות נוספות על רוסיה מחשש שהנשיא נוהג ביד רכה מדי כלפיה. הנשיא ספג ביקורת על התנהלותו בפסגה עם פוטין בחודש שעבר, כשסתר את קביעת סוכנויות המודיעין שלו כי רוסיה התערבה בבחירות ב-2016 ופועלת להשפיע גם על אלו שיתקיימו בנובמבר.

בעקבות הלחץ הפנימי, גם מתוך מפלגתו הרפובליקנית של טראמפ, נאלץ הממשל להפגין נחישות מול הקרמלין. היום שב הבית הלבן על גינוי הרעלת המרגל, שלפי דובר המועצה לביטחון לאומי הייתה "תצוגה פרועה של ביזוי הנורמה האוניברסלית נגד שימוש בנשק כימי".

בנפרד ממחלקת המדינה, מקדמים סנאטורים רפובליקנים ודמוקרטים חקיקה שתגביל את פעילותם של כמה בנקים ממשלתיים רוסיים בארצות הברית וכן את השימוש שלהם בדולרים. למרות האיומים בתגובה, לרוסיה יש מעט מאוד מה לעשות בתגובה שלא יפגע בכלכלתה שלה. בכל אופן, לא ברור עד כמה לחקיקה החדשה יש סיכוי לעבור במלואה בקונגרס, שיוצא לפגרה עד ספטמבר. לפי גורמים בקונגרס, ייתכן שרק כמה סעיפים מהחקיקה יעברו בסופו של דבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
סרגיי סקריפל ובתו יוליה סקריפל. ללא, אתר רשמי
סרגיי סקריפל ובתו יוליה/אתר רשמי, ללא

הסנקציות הוטלו בעקבות הקביעה כי רוסיה עשתה שימוש בגז עצבים על מנת להרעיל את המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יוליה בבריטניה. השניים נפגעו באורח אנוש בתקרית שאירעה במרץ האחרון בבריטניה, אך הם התאוששו לאחר כמה שבועות של אשפוז בבית חולים. הקרמלין מכחיש מעורבות בכך.

לפי בכיר במחלקת המדינה, העיצומים יחולקו לשני שלבים. בשלב הראשון, בין היתר, ייאסר על יצוא רכיבים אלקטרוניים רגישים וטכנולוגיות אחרות שיכולות לשמש למטרות צבאיות. כמו כן, יוטלו גם הגבלות על גישתה של רוסיה לשירותים פיננסיים בארצות הברית.

לדבריו, ייתכנו החרגות, על בסיס כל מקרה לגופו, לפעילות בחלל, לשיתוף פעולה בתחום החלל ולתחומים שבהם יש שיתוף פעולה בבטיחות של תעופה אזרחית. "ייתכן שהשפעת הסחר תגיע למאות מיליוני דולרים", אמר הגורם. "זה תלוי ברוסיה עד כמה דרמטי זה יהיה".

בשלב השני, הסנקציות יהיו "יותר דרקוניות", הזהיר הבכיר. הן ייכנסו לתוקף 90 יום אחרי הסבב הראשון אלא אם רוסיה תעניק ביטחונות לכך שהיא לא תשתמש יותר בנשק כימי ותאפשר פיקוח בינלאומי.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully