וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סובבו את ראשם כי היא אשה": חניכי קורס צניחה סירבו לצפות בהדרכה

לאחר האירוע, ערך הדרג הפיקודי שיחה עם עשרות החניכים שהיו מעורבים בתקרית ולחניכים הובהר כי חניך שלא ינהג בכבוד במדריכות - יודח. "נרדמתי בקושי", כתבה אמה , אשת התקשורת שירה מרגלית, "זאת מציאות עגומה". צה"ל: "מדגישים ראייה שוויונית וממלכתית"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: שניר דבוש

עשרות חיילים בני ישיבות המשתתפים בקורס הצניחה של חטיבת הצנחנים סובבו את ראשם כדי לא לצפות בהדרכה - שהועברה על ידי חיילת. את דבר האירוע שיתפה בטוויטר אם החיילת - אשת התקשורת שירה מרגלית. "אתמול נרדמתי בקושי", כתבה מרגלית לעוקביה, "אחרי יום קשה שבו נאלצתי לשמוע את בתי נועה החיילת, שהיא מדריכת צניחה, מספרת לי שבזמן שהדגימה ל-70 צנחנים תרגיל, 50 מהם הפנו אליה את הגב ונעמדו בשלשות כי היא אישה. וזו לא קבוצה של חרדים, זאת המציאות העגומה". אביה של החיילת הוא ראש אגף המבצעים בצה"ל, אלוף אהרון חליוה.

בהמשך בירור האירוע עלה כי חייל אחד פנה מראש בבקשה להוריד את ראשו במהלך ההדרכה של מדריכת הצניחה. מדריך במילואים בבית הספר לצניחה אישר לחייל לעשות זאת וגם לחיילים אחרים שהרגישו צורך בכך. בעקבות זאת, הפנו את גבם כ-30 חיילים בקורס. אישורו של המדריך אינו עולה בקנה אחד עם הפקודות והנהלים בצה"ל, ולכן הנושא הובהר לחיילים ולאיש המילואים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לאירוע כי מדובר בשלושים חיילים, וכי "בעקבות האירוע התקיימה שיחה עם החניכים ובה הבהיר להם מפקדם כי על פי פקודות צה"ל לא תהיה הפרדה בין מדריכים למדריכות בשום שלב בהכשרת הצניחה, וחניך שינהג בחוסר כבוד כלפי מדריכות לא ימשיך בהכשרה". עוד נמסר כי "צה"ל הינו צבא עם ממלכתי ואחדות שורות הצבא מודגשת בכל סוגי הפעילויות ללא הבדל דת, גזע ומין. צה"ל רואה חשיבות במימוש ייעודו של צה"ל תוך שימת דגש על ראייה שוויונית וממלכתית".

לוחמים בתרגיל הצניחה החטיבתי. דו"צ, מערכת וואלה! NEWS
עשרות הפנו את גבם למדריכה/מערכת וואלה! NEWS, דו"צ

מאיגוד ישיבות ההסדר נמסר: "לצערנו מדובר ב'פייק ניוז' שהוצנח לכותרות. בדיקה שערך האיגוד מצאה כי בניגוד לפרסומים, מפקדי החיילים בשטח הם אלה שהעמידו את החיילים בשלשות עם הגב למדריכה, וכך פעלו כלל בני הישיבות בהתאם להנחייתם המפורשת של המפקדים. אנו רואים בחומרה רבה את השימוש הנלוז בהוצאת שם רע על החיילים שומרי המצוות בצה"ל בכלל ונגד מסלול בני ישיבות ההסדר בפרט".

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת, התייחס למקרה. "בסיפור של הבערת שדות בדרום וחוסר הרצון של איזנקוט להילחם בכל אלה שמבעירים את השדות, התברר שהערכים שלו הם לא הערכים שלנו. התברר לא רק בסיפור הזה, גם בסיפורים אחרים. אולי גם לא ערכים של רוב עם ישראל", אמר. "אפשר לחיות ביחד אם לא ינסו לכפות עלינו לוותר על הערכים שלנו. על ערכים לא מוותרים כל כך מהר. עד היום הסתדרו בצה"ל, למדו איך לחיות ביחד ולא לתת למדריכות להדריך צנחנים, לא מתאים ולא מכובד. מה האופציה? להכריח צנחנים או קצינים לוותר על הערכים שלהם? הם לא יוותרו. על ערכים לא מוותרים. אז מה הוא (איזנקוט) יצטרך לעשות? לזרוק אותם מהצבא ולהילחם עם הבת של האלוף המיוחסת? ככה הוא יילחם בדאעש, בחיזבאללה ובחמאס?".

אליהו הוסיף: "מציע לרמטכ"ל להתעשת ולהבין שצריך לחבק את החיילים שלו, לחבק את הצנחנים, הקצינים ולהפסיק עם המלחמה המיותרת הזו. צה"ל יש לנו אחד, לא מוותרים עליו, לא מפלגים אותו, לא קורעים אותו ולא מריצים אג'נדות של ארגוני שמאל על גבם של החיילים הדתיים".

בשבוע שעבר שלח ראש אכ"א, האלוף מוטי אלמוז, אגרת מיוחדת לחיילי צה"ל שבה התייחס למקרים בהם החליטו מפקדים להחמיר את כללי ההופעה והלבוש של חיילות תחת פיקודם, "למשל, בדרך של הטלת איסור על חיילות ללבוש חולצה לבנה או הטלת איסור על לבישת בגד ים בשטחי הבריכה". "החמרות אלה עומדות בניגוד לפקודות הצבא ולמדיניות", קבעה האגרת, "פוגעות שלא לצורך בקבוצות רחבות מבין המשרתים, ואינן עולות בקנה אחד עם אחריותם של המפקדים בצה"ל".

עוד באותו נושא

אלף לוחמות חדשות: שיא של כל הזמנים בגיוס נשים לתפקידי לחימה

לכתבה המלאה

עוד נכתב כי "הפקודות בנושא ההופעה, הלבוש והשירות המשותף הן פקודות מחייבות, ויש לפעול לפיהן ככתבן וכלשונן. אף מפקד אינו רשאי להחליט על דעת עצמו להחמיר בהן או להקל בהן". אלמוז הוסיף כי "בצה"ל משרתים טובי המפקדים, ומצופה מהם למצוא את שביל הזהב שיאפשר שירות מכבד לכל החיילים שתחת פיקודם. על המפקדים לגלות מעורבות בנעשה ביחידתם, לרדת לפרטים, לנקוט גישה פעילה ודומיננטית ולהציג עמדה פיקודית חדה וברורה. כל זאת, מבלי לסטות מהפקודות - מבלי להקל או להחמיר".

בחודש שעבר התחוללה סערה בעלי מאפיינים דומים במרכזו של בסיס שיזפון. בגלי צה"ל פורסם על אירוע חריג שאירע בבסיס: המפקדים בקורס הפיקודי שנערך בבסיס אסרו על חיילות בקורס, מדריכות שריון, ללבוש חולצות לבנות, בנימוק שהופעה זו אינה צנועה ועלולה לפגוע ברגשות החיילים הדתיים המשרתים בבסיס. יומיים לאחר מכן, הגיעו האימהות של אותן חיילות לטקס סיום הקורס שהתקיים בלטרון, כשהן לבושות במחאה בחולצות לבנות.

אלוף אהרון חליוה - ראש אגף המבצעים הנכנס. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
אלוף חליוה, אביה של המדריכה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

שבוע לאחר מכן דווח על אירוע נוסף שעורר את כעסם של החיילים החילונים המשרתים בבסיס חיל האוויר בחצרים: במהלכו של יום ספורט נדרשו המשתתפים להיכנס לבריכה כשהם לבושים בבגדים ולא רק בבגדי ים, כשהסיבה להחלטה שנויה במחלוקת זאת היא דרישתם של חיילים דתיים המשרתים בבסיס, שאמרו כי לא יוכלו להשתתף בפעילות אחרת. בסופו של דבר, אחרי המהומה, נשארה הבריכה ריקה.

(עדכון ראשון: 15:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully