וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפער גדול - והלו"ז צפוף": הסיעה הקטנה שתכריע את גורל הממשלה

8.8.2018 / 6:25

בג"ץ קבע כי מועד פקיעת חוק הגיוס הנוכחי המאפשר פטור לחרדים ש"תורתם אומנותם" מגיוס לצה"ל יידחה בשלושה חודשים, ובכך עשוי להיקבע מועד הבחירות. ההכרעה עוברת לידי מועצת גדולי התורה של "אגודת ישראל", שהובילה לאחרונה קו מיליטנטי ועתה עשויה להביא את ישראל לקלפיות

עריכת וידאו: ניר חן

(דיווח למהדורת וואלה! NEWS על חוק הגיוס, בחודש שעבר)

החלטת בג"ץ לדחות את מועד פקיעת חוק הגיוס הנוכחי המאפשר פטור לחרדים ש"תורתם אומנותם" מגיוס לצה"ל בשלושה חודשים בלבד - מ-12 בספטמבר ל-2 בדצמבר - עשויה גם לקבוע את מועד הבחירות הבאות. ככל שהקואליציה לא תצליח לגבש הסכמות על נוסח החוק החדש, היא צפויה להתפזר בסוף השנה הנוכחית לקראת בחירות שיתקיימו בתחילת 2019.

גורמים ב"אגודת ישראל", הפלג החסידי במפלגת יהדות התורה, אמרו לוואלה! NEWS כי ההחלטה של בג"ץ "מעמידה אותנו בלוח זמנים לחוץ ביותר". לדבריהם, "אנחנו נעשה מאמצים גדולים כדי להגיע להסכמות אבל ארבעה חודשים שמתוכם חודשיים הם פגרה זו לא תקופה ארוכה מדי לאור הפערים המשמעותיים שיש בינינו לישראל ביתנו ואחרים בקואליציה. בג"ץ דחה את פקיעתו של החוק הנוכחי בשלושה חודשים אבל זה לא נותן פתרון קסם".

לקריאה נוספת:
לשמחת החרדים: חוק הגיוס יצר עימות בתוך האופוזיציה
על מה מצביעים ולמה החרדים מתנגדים: חוק הגיוס - המדריך המלא

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יעקב ליצמן בביקור הפצועים מפיגוע הדריסה בארמון הנציב, בי"ח הדסה עין כרם, ירושלים. ינואר 2017. עמית שאבי, פול צלמים
נתניהו וליצמן/פול צלמים, עמית שאבי

"'אגודת ישראל" מונה ארבעה נציגים ביהדות התורה - סגני השרים יעקב ליצמן ומאיר פרוש וחברי הכנסת ישראל אייכלר ומנחם אליעזר מוזס. מנהיגיהם הרוחניים במועצת גדולי התורה הובילו בחודשים האחרונים קו מיליטנטי נגד חוק הגיוס החדש ודרשו לערוך בו שינויים משמעותיים. השינוי העיקרי שאותו ביקשו נוגע לסעיף שקובע כי אי-עמידה ב-85% מיעדי הגיוס במשך שלוש שנים ברציפות תביא לביטול החוק.

האדמו"רים, באמצעות נציגיהם בכנסת, ביקשו להוסיף בסעיף זה "תקופת מעבר" כך שאי-עמידה ביעדים לא תגרור את ביטול החוק באופן מידי. אלה העלו חשש כי אם החוק יבוטל ללא תקופת מעבר הוא לא רק יחייב את החרדים בגיוס לצה"ל אלא גם יגרור הפסקה של תקציב הישיבות באופן מידי. במפלגת "'ישראל ביתנו" שבראשה עומד שר הביטחון אביגדור ליברמן התנגדו עד כה לשינוי זה.

הפגנת חרדים כנגד מעצר עריקים, בני ברק , 6 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
חברי "הפלג הירושלמי" מפגינים נגד מעצר עריקים מגיוס, שלשום/ראובן קסטרו

ההכרעה, אם כך, עוברת לידיה של מועצת גדולי התורה של "אגודת ישראל". שאר הפלגים החרדים - "דגל התורה", הסיעה הנוספת החברה ביהדות התורה, ומפלגת ש"ס - הביעו הסכמה עקרונית להתקדם עם נוסח החוק החדש לאישור סופי בכפוף לשינויים מינוריים, אבל ב"אגודה" הבהירו כי השינויים שהם מבקשים הם "משמעותיים".

ככל שהמנהיגים הרוחניים בסיעה החסידית לא יתפשרו ניתן להעריך כי לא יושגו הסכמות, מה שיוביל ככל הנראה לבחירות. לכך ניתן להוסיף את חילוקי הדעות בתוך המפלגות החרדיות שהובילו לאחרונה לחוסר יכולת של הנציגים החרדים לגבש עמדה אחידה בנושאים כמו הגיוס ואחרים. המאבקים הפנימיים בתוך יהדות התורה לא מוסיפים מקום לאופטימיות אך בכיר בקואליציה טען אתמול כי "ייעשו מאמצים לגבש הסכמות".

הנוסח החדש של חוק הגיוס. עיבוד תמונה
הנוסח החדש של חוק הגיוס/עיבוד תמונה

חוק הגיוס החדש שגובש במשך חודשים רבים במשרד הביטחון אושר במושב הקיץ בקריאה ראשונה. סיעת "יש עתיד" תמכה בחוק, אולם, החרדים הצביעו נגדו, אף שבשיחות סגורות אמרו כי "מדובר בחוק טוב". הדיונים על החוק בוועדה המיוחדת בכנסת לקראת אישורו בקריאה שנייה ושלישית כבר החלו בסוף המושב הקודם אך קידומו נבלם בעקבות דרישת "אגודת ישראל". כעת, על הממשלה לחוקק את החוק בתוך ארבעה חודשים מהיום, וספק אם תצליח לעמוד במשימה.

בג"ץ נענה אתמול שוב לבקשת המדינה ודחה פעם נוספת את מועד פקיעת חוק הגיוס בשלושה חודשים בלבד. המשמעות היא כי עד לתחילת חודש דצמבר הקרוב, הממשלה תצטרך להשלים את הניסוח של החוק החדש שאושר במושב הקודם בקריאה ראשונה או להכריז על פיזור הכנסת ויציאה לבחירות.

ביבי ואביגדור ליברמן במליאת הכנסת פתיחת מושב הכנסת 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, אתר רשמי
ליברמן ונתניהו במליאת הכנסת/אתר רשמי, נועם מושקוביץ
מליאת הכנסת 18 ביולי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
לפיד בכנסת/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
אריה דרעי מכרכיז על השקת עיתון "הדרך", 30 ביולי 2017. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
דרעי באירוע של מפלגת ש"ס/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן
הפגנת חרדים כנגד מעצר עריקים, בני ברק , 6 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
מעצר מפגינים חרדים בבני ברק, שלשום/ראובן קסטרו
הפגנת חרדים כנגד מעצר עריקים, בני ברק , 6 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
פיזור משתתפי הפגנה נגד מעצר עריקים בבני ברק, שלשום/ראובן קסטרו
הפגנת חרדים כנגד מעצר עריקים, בני ברק , 6 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
שוטרי מג"ב מתעמתים עם מפגינים בבני ברק, שלשום/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully