וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין אחראים: האבן שניתקה ממקומה בכותל המערבי נותרה ללא טיפול

7.8.2018 / 9:07

שבועיים חלפו מהרגע בו ניתקה האבן מהכותל בירושלים והתנפצה ברחבה המעורבת "עזרת ישראל". עד כה אף גורם לא ערך בירור לבדיקת נסיבות המקרה או הכנת הקיר לשיפוץ, וזאת מפני שאין מי שרואה עצמו כאחראי. בנוסף, ישנו חשש מתסיסה מדינית עם מצרים וירדן בעניין השיפוץ

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

(בווידאו: תיעוד נפילת האבן מהכותל המערבי)

אבן גדולה שמשקלה מוערך בכ-400 קילוגרמים ניתקה ממקומה בכותל המערבי בירושלים והתנפצה על רחבת "עזרת ישראל", מטרים ספורים מאחת המתפללות ששהתה במקום לפני כשבועיים. עד כה אף גורם לא ערך בירור לבדיקת נסיבות המקרה או הכנת הקיר הקדוש לשיפוץ. הסיבה נובעת מכך שאף גורם לא רואה עצמו כאחראי לבדיקה או לשיפוץ.

"לא ברור מי אחראי", אמר גורם המעורה בפרטים. "הקרן למורשת הכותל, החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי או עמותת אלע"ד. האם צריך אישור גם של הוואקף? כל השאלות האלה מצריכות החלטה של הדרג המדיני". בנוסף, עד כה לא התקבלה כל החלטה בנוגע לשיפוץ הקיר או החזרת האבן בשל התסיסה המדינית שעלולה להיווצר מול מצרים וירדן.

עוד בוואלה! NEWS:
"פעולה פסולה ולא מקצועית": שני מפקדים במגלן הודחו עקב התאונות
המו"מ נכשל: האחיות פותחות הבוקר בשביתה ללא הגבלת זמן
בכיר בסוכנות ביון במזרח התיכון: "המוסד חיסל את המדען הסורי"

אבן נפלה מהכותל המערבי. התנועה המסורתית בישראל, מערכת וואלה! NEWS
האבן נפלה ברחבה המעורבת "עזרת ישראל"/מערכת וואלה! NEWS, התנועה המסורתית בישראל

גורם בכיר נוסף הוסיף כי אחת מהבעיות ברחבה, שלדבריו "עלולה לגרום לנפילה של אבן נוספת", היא העובדה שהבדיקה הקבועה נערכת ברחבת התפילה המרכזית בכותל כמה פעמים בשנה ולא ברחבה המעורבת בשל חוסר היציבות של האבנים במקום. "קשה להרים שם מנוף", אמר הגורם וציין כי האופציה של הצבת פיגומים "תהיה תאונה מדינית".

לפני כשבועיים, במבצע מיוחד בשיתוף רשות העתיקות, הוזזה האבן מהרחבה אליה נפלה. עמית ראם, ארכיאולוג מחוז ירושלים ברשות העתיקות, אמר כי נפילת האבן עשויים להיגרם מ"זרימת מים, שורשים ושיחים שחדרו בין האבנים או כוחות פיסיקליים של אלפיים שנה". הוא הוסיף כי "מתחת לאבן יש מעין תעלת מים שנחצבה מאוחר ביחס לשלב הבנייה של הכותל והיא כנראה החלישה את האבן הספציפית הזאת וגרמה לנפילתה".

הרב הראשי לישראל דוד לאו עם שרת התרבות מירי רגב בכותל המערבי ב-23 ביולי 2017. חיים גולדברג, כיכר השבת, מערכת וואלה! NEWS
ביקור השרה רגב עם הרב הראשי דוד לאו במקום נפילת האבן, לפני שבועיים/מערכת וואלה! NEWS, חיים גולדברג, כיכר השבת

ראם הזהיר כי "מחר יכולה ליפול עוד אבן בכל אתר בעיר העתיקה ואנחנו חושבים שהגיע הזמן לבצע טיפול שורש בכל האתרים הארכיאולוגיים בעיר". הוא ציין כי רשות העתיקות, הגוף המבצע של העבודות, רואה בכך "משימה לאומית שצריך לבצע מחר בבוקר, תוך התחשבות ברגשות הדתיים".

האבן שניתקה ממקומה גרמה לסערה בקרב המתפללים בכותל שלא זוכרים מקרה שכזה מזה עשרות שנים. האבן, הונחה באזור שער המוגרבים עד שתתקבל הכרעה באשר לעתידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully