וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ נכשל: האחיות שובתות ללא הגבלת זמן

בתי החולים וקופות החולים "כללית" ו"מאוחדת" שובתים בעקבות אירועי האלימות כלפי צוותי הרפואה. שירות ניתן רק במקרים חריגים ובהם מתן אינסולין, טיפולי פוריות ואונקולוגיה. קופות החולים "מכבי" ו"לאומית" פועלות כרגיל. כל הפרטים

צילום: שי מכלוף ויותם רונן, עריכה: ניר חן ושניר דבוש

שביתת האחים והאחיות נפתחה היום (שלישי) בכלל בתי החולים הממשלתיים ובתי החולים של כללית, לרבות בתי החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים. במסגרת השביתה לא ניתנים שירותי אחיות בקהילה: "שירותי בריאות כללית", הקופה הגדולה ביותר בארץ, וכן קופת חולים "מאוחדת", השבית את מערך האחיות. בניגוד אליהן, "מכבי שירותי בריאות" וקופת החולים "לאומית" עובדות כרגיל ולא משתתפות בשביתה מאחר שעובדיהן אינם מיוצגים בהסתדרות האחיות.

השביתה באה בתגובה לאירועי אלימות כלפי צוותי רפואה. לפני כשנה הוקמה הוועדה למיגור אלימות בבתי החולים בראשות פרופ' חיים מור יוסף. שלושה חודשים לאחר מכן הגישה מסקנותיה, אך דבר לא נעשה עד כה. מאז נוספו מקרים רבים של אלימות, שחלקם אירעו בשבועות האחרונים.

עוד בנושא:
"מזלזלים בנו": המותקפות בבתי החולים תומכות בשביתת האחיות

שביתת האחיות 7.8.2018 מחלקת עיניים תל השומר. ראובן קסטרו
מחקלת האחיות בתל השומר, הבוקר/ראובן קסטרו
שביתת האחיות 7.8.2018 כללית רענה. ראובן קסטרו
אין שירותי אחיות. קופת חולים כללית ברעננה, הבוקר/ראובן קסטרו

יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן אמרה אתמול לוואלה! NEWS כי במשא ומתן עם משרדי האוצר והבריאות "שמנו על השולחן את מה שהם חייבים לטפל בו במידי - העומסים הבלתי רגילים בבתי החולים, היעדר כוח האדם ויישום המלצות הוועדה למיגור האלימות. אני לא מוכנה להתפשר על אלימות. אני רוצה שאחות תלך לעבודה ותחזור בשלום".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הצטרף למשא ומתן על הדרכים למניעת האלימות במערכת הבריאות, יחד עם יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן. ניסקורן אמר כי "אסור להשלים עם נגע האלימות במערכת הבריאות. המדינה לא יכולה להמשיך לעמוד מנגד, בשעה שצוותי הסיעוד והרפואה, אשר מקדישים לילות כימים להצלת חיים, מותקפים מדי יום במקום עבודתם".

בקופות החולים השובתות יינתן שירות רק במקרים מסוימים ובהם טיפולי בית, מתן אינסולין, טיפולי פוריות וטיפול בחולים אונקולוגיים. מקופת חולים כללית נמסר בנוסף לכך כי בתי החולים יפעלו במתכונת שבת - ללא צוותי אחים ואחיות. מחלקות פגים, יונקים, חדרי לידה, דיאליזה, אונקולוגיה ויחידת פריון יפעלו עם צוות אחים ואחיות מצומצם.

נירה גרנות אחות אחראית מחלקת עיניים תל השומר. ראובן קסטרו
נירה גרנות,/ראובן קסטרו

אחות מרפאת עיניים בתל השומר נירה גרנות אמרה כי "אנחנו נותנים את השירות הטוב ביותר ורוצים לעזור למטופלים, זה מאוד מבהיל שמטופלים מתנהגים בצורה אגרסיבית. יש שלט נא לא לפתוח ואנשים מתפרצים לחדר, בצעקות וקללות, מפרים את הפרטיות של המטופלים שבפניי ותוקפים אותנו". לדבריה, "אנחנו רק באנו לעזור. ביום הראשון שלי לעבודה נבהלתי ואפילו פחדתי. אני שומעת את הצעקות שלהם וממש צריכים הרבה מאבטחים פה. אני הכי חוטפת פה. הם מסתובבים בבית החולים אבל לא באמת כאן".

נירה הוסיפה כי "אנחנו חווים על בסיס יומיומי אלימות פיזית ובעיקר מילולית, לא פחות פוגענית ומשפילה, שמוציאה את הרוח מהמפרשים ולא מכבדת את המקצוע שלנו. לצערי הרב אנחנו קצת רגילות אליה אבל כשזה מגיע לפסים יותר אלימים זה מפחיד. לפני כמה חודשים הגיע מטופל שהיה מאושפז בבית החולים והגיע להרבה בדיקות ובאותה תקופה היה במצב לא טוב הוא קיבל טיפול מהיר ודואג בהמשך כשהגיע לביקורת הוא היה מאוכזב, התנפל עליי ואמר שהוא ירביץ לי עם המקל שלו ושהוא הולך כל יום להתפלל בבית הכנסת שאני אמות מסרטן".

לדבריה, "זה לא מגיע לי בטח לא שאני מטפלת ודואגת לו לטיפול מקסימלי. אני תשע שנים פה ויש עלייה באלימות בזמן האחרון, ויש שמעודדים את זה שאומרים לנו 'לא פלא שצועקים עליכם ומרביצים', זה לא נתפס ופוגע במוטיבציה להמשיך הלאה למרות שכל מי שעובדת פה אנחנו מאוד אוהבות את המקצוע שלנו ואנחנו מקבלות תמורה אישית ולכן ממשיכות'".

שביתת האחיות 7.8.2018 כללית כפר סבא. ראובן קסטרו
שביתת האחיות הבוקר/ראובן קסטרו

שמעון גולד, ע.קב"ט בשיבא אמר כי "אני עובד כאן חמש שנים ויום יום כמעט לצערי אנחנו מתמודדים פה עם אלימות מילולית ופיזית. רוב הזמן זה קורה שהמטופלים מחכים לרופא מסויים הרבה זמן והעצבים עולים". עוד הוסיף כי "לאחיות לחצני מצוקה והם מקפיצים אותנו. מטופלים מרימים את קולם צעקות וקללות. אנחנו עושים המון הדרכות מעניין פסיכולוגי איך להבין מטופל ועד לאימוני קרב מגע בשטח".

נועה גלר כללית כפר סבא, שביתת האחיות 7.8.2018. ראובן קסטרו
"מקווה שימצאו את דרך המלך כדי שלא ניפגע". נועה גלר שהגיעה לטיפת חלב עם בתה/ראובן קסטרו

בעקבות השביתה קופות החולים נותרות שוממות. כמה אימהות שהגיעו ל"טיפת חלב" לא ידעו על השביתה. נועה גלר, אם לתמר בת החודשיים שהגיע למרפאה לחיסונים, אמרה: "מבאס שהתארגנתי. הכנתי את הילדים מהר ורצתי לפה. אני שומעת על מצבור של אירועי אלימות. לא צריכה להיות אלימות בשום צורה ובטח לא כלפי הצוותים שבאים לעזור ולסייע. מקווה שימצאו את דרך המלך כדי שלא ניפגע, היא תינוקת קטנה וצריכה להתחסן".

לימור יצחקוב מכפר סבא באה הבוקר לבצע בדיקת דם שגרתית ב"כללית": "לא ידעתי שיש שביתה. עכשיו הסבירו לי שזה בגלל אלימות, זו שביתה מוצדקת. מטופלים צריכים לדעת איך לדבר - לא רק פה, גם בסופר, בכל מקום. אבל בטח שלא להיות אלימים לאחיות במיוחד".

על אף שלא ידעה על השביתה היא אמרה כי היא תומכת בה: "אני חושבת שצריך להנגיש את הבריאות הציבורית, לא לחכות ארבעה חודשים או יותר לתורים. הכול זה חוסר סבלנות. בכל מקרה אין לזה מקום. אני מקווה שהשביתה תסתיים ושהאלימות תסתיים".

שביתית האחיות בית חולים ברזילי 7.8.2018. שי מכלוף
בית החולים ברזילי/שי מכלוף
שביתית האחיות בית חולים תל השומר 7.8.2018. ראובן קסטרו
בית החולים תל השומר/ראובן קסטרו

(עדכון ראשון: 6:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully