וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין פה עתיד לאף אחד": האיראנים ממתינים בדאגה לחידוש הסנקציות

6.8.2018 / 22:59

קשה לנבא מה יהיו תוצאות כניסתן לתוקף של הסנקציות האמריקניות, אך לדברי מומחה לאיראן העם "לא מרגיש שיש מספיק אנשים מקצועיים בהנהגת המדינה". צעיר משיראז אמר לוואלה! NEWS כי "המצב באיראן דפוק כבר שנים ואין לזה קשר"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

באיראן ממתינים הערב (שני) לחידוש הסנקציות האמריקניות, שצפויות להיכנס לתוקף בחצות. נפילת המטבע האיראני, שגרמה לפרוץ הפגנות ברחבי המדינה, מוסיפה לדאגה של אזרחים רבים החוששים מפני החמרה במצב הכלכלי במדינה - אחרי שרבים מהם כבר איבדו את האמון במשטר.

מאיר ג'בדנפאר, מרצה לפוליטיקה עכשווית של איראן במרכז הבינתחומי בהרצליה, הסביר כי אנשים מודאגים מנפילת הריאל האיראני, אך "מרגישים קצת יותר חיוביים אחרי שרוחאני הציג את התכנית הכלכלית שלו". לטענת ג'בנדפאר, "חייבים לחכות למחר, היום שאחרי החלת הסנקציות. הן יביאו הרבה נזק לערך של המטבע האיראני ויש לראות מה יהיו התגובות".

לדבריו, "העם האיראני לא מרגיש שיש מספיק אנשים מקצועיים ומוכשרים שמבינים מה הם עושים בהנהגת המדינה. הרבה אנשים מעדיפים להשקיע את הכסף שלהם בדולרים, ביורו, בנדל"ן ואפילו במניות של הבורסה, למרות שגם החברות האיראניות בסכנה. הם לא מאמינים בתוכניות הכלכליות והמדיניות של המשטר שיצילו את הכלכלה".

עוד בנושא:
רוחאני על הסנקציות: "ארה"ב תצטער על המהלך - אי אפשר לסמוך עליהם"

אישה הולכת ברחובות טהראן ביולי 2018. AP
אישה הולכת ברחובות טהראן, בחודש שעבר/AP

חוסר האמון של העם האיראני במשטרו בא לידי ביטוי בכך שאפילו הנשיא לשעבר מוחמד חתאמי זכה לזלזול ולהתעלמות מצד הציבור, לאחר שקרא לרפורמה בחופש הביטוי במדינה. "טראמפ הוא לא הסיבה לחוסר האמון במשטר", הבהיר. "העם מאמין שמי שיושב בהנהגת המדינה מנותק מהמציאות. הם רואים אותם כבעלי אובססיה למטרות מהפכניות אנטי-אמריקניות באזור המזרח התיכון, שלא מבינים דבר בכלכלה".

פרזד, צעיר בן 25 משיראז, עובד כאדריכל ומגדיר את עצמו כחלק ממעמד הביניים האיראני. למרות זאת, גם הוא לא רואה עתיד באיראן ומבחינתו הסנקציות הן רק טיפה בים של בעיות שמערערות את המשטר. "המצב הכלכלי באיראן רע מאוד, פשוט דפוק, ואין לזה שום קשר לסנקציות", אמר פרזד. "בשנים האחרונות לא היו על איראן סנקציות אבל המצב עדיין היה גרוע. רציתי לעזוב ולהגר לאירופה. היו רגעים שחשבתי שיש תקווה, אבל הם נמוגו. למען האמת אין פה עתיד - לא לצעירים ולא לאף אחד".

הוא צחק אך הבהיר: "זה צחוק של כאב. המצב פה הפך לבדיחה בגלל הדתיים. יחילו את הסנקציות בחצות, אבל ההשפעה שלהם תהיה קטנה לעומת המצב הקיים. המשטר האיראני מנותק מהכלכלה של העם".

עוד באותו נושא

ארה"ב מחדשת את הסנקציות על איראן: "יהיו השלכות קשות על כלכלתה"

לכתבה המלאה
מוכר בגדים בטהראן ביולי 2018. AP
מוכר בגדים ברחובות טהראן/AP

לדברי פרזד הסיבה להפגנות שפרצו בכל רחבי איראן - מהבירה טהראן ועד לערים שיראז, איספאהן ואהאווז - היא ש"האנשים מרגישים שהם לא מסוגלים לחיות במצב הקיים ולא יכולים להמשיך. גם בגלל המצב הפוליטי. הבעיות שיש לעם האיראני הן לא רק כלכלה. לנשים יש בעיות, לצעירים, למבוגרים, לאנשים עם בעיות סוציאליות".

"האנשים מפגינים - אבל בפחד", הסביר. "מסתכלים לכל עבר כשהם יוצאים לרחוב. זה כמו עבדות פה. אם הם לא היו מפחדים ממעצרים, 99% היו מגיעים להפגנות. גם אני מפחד, אבל אין משמעות לחיים ללא ניסיון להגיע לחופש. לא יכול להמשיך לראות איך המדינה שלי הולכת אחורה".

פרזד טען כי הדיקטטורה הפכה את העם ל"אסירים". "אף אחד לא באמת יכול לעשות משהו", אמר. "בינתיים למעמד הביניים יש מה להפסיד ולכן הוא לא יוצא לרחוב. העם האיראני מפחד מהסנקציות, הוא לא רוצה אותן. הסנקציות מגיעות בגלל המדיניות של המשטר האיראני והעם מתנגד למדיניות הזאת. איראן תמשיך להיות מבודדת כל עוד המשטר הזה יהיה קיים". פרזד הוסיף: "לדעתי הסנקציות יכולות לאחד בין מעמד הביניים לבין העניים ואז אולי תגיע מהפכה".

אנשים בבית קפה בטהראן ב-30 ביולי 2018. AP
אנשים מבלים בבית קפה בטהראן/AP

פרזד הגדיר את מהלכיו של טראמפ כחסרי משמעות אילו הוא לבסוף ישתף פעולה עם אנשי הדת. מבחינתו האיחוד האירופי בוגד במשך 39 שנים בעם האיראני מפני שהרפובליקה האסלאמית תורמת לאיחוד האירופי: "אם התכנית של טראמפ תוכל לעזור להפיל את המשטר, לעם האיראני לא יהיו בעיות עם הסנקציות. כל עוד טראמפ לא יגיע להסכם עם אנשי המשטר. אם זה יקרה אז יהיה כעס גדול מאוד עליו. העם מבין שהסנקציות יכולות בעצם לעזור. אנשים בחרו ברוחאני כי הם רצו שינוי".

הוא אף הצהיר כי "לישראל ולעם האיראני יש אינטרסים משותפים. ישראל עכשיו חייבת להגביר את הלובי שלה ולא לשתף פעולה עם אירופה, שבוגדת בכל פעם בעם האיראני ועוזרת למשטר האיראני".

איראנים חולפים על פני תמונה גדולה של מנהיג איראן, איתאללה רוחאללה ח'מיני, והמנהיג העליון של איראן, איתאללה עלי ח'אמנאי, טהראן, אוגוסט 2017. רויטרס
איראנים בטהראן/רויטרס

ראמין מוסטאגים, עיתונאי בטהראן, אמר בראיון לאולפן וואלה! NEWS כי המצב בטהראן ובשוק מטבע החוץ הוא "לימבו". לקראת כניסת הסנקציות אמר מוסטאגים כי "השאלה היא האם יהיה נס שיציל את הכלכלה באיראן. התקווה לכך קלושה, אבל הממשלה לפחות יכולה למנוע הידרדרות נוספת של הריאל. זה מה שאנחנו מקווים לו".

מוסאגים טען כי "כשכוח הקנייה נפגע ביותר מ-100% - אין תקוהו לכך שהכלכלה תחזור לעצמה בתקופה קצרה. השאלה היא האם הממשלה תצליח לצאת מהכלא הרטורי שלה ולהתחיל לדבר מחדש עם האמריקנים, 'השטן הגדול' כפי שהם קוראים להם. זו השאלה שהחברה האיראנית ושהממשלה צריכה להחליט".

מרטזא: "מודאגים מהסנקציות - מיום ליום המצב רק הולך ומחריף"

מרטזא בן 33 מצפון איראן סיפר בחשש כי "המצב הכלכלי הגרוע באיראן הביא לפערים מעמדות מוגזמים בחברה, בין אנשים שיש להם הון כלכלי נזיל לכאלו שבקושי מצליחים לשלם חשבונות עם המשכורות שלהם". לדבריו, "אנשים שמשגשגים מבחינה כלכלית - אלו העשירים שעוד לפני הסנקציות היו ברשותם דולרים וזהב, שאר האנשים מאוד מודאגים מהסנקציות ומבינים כי מיום ליום המצב רק הולך ומחריף".

מרטזא הוסיף כי "הם רואים את כל הלחצים שיביאו עמם הסנקציות. הדבר בהחלט הביא למחאה נגד המשטר ודרכיו, העם בלחץ ומאוד כועס על המצב, הכעס מופנה כלפי פלסטין, סוריה, תימן, טראמפ ונתניהו". הוא התייחס לראש הממשלה בנימין נתניהו שפונה לעיתים קרובות ברשתות החברתיות לעם האיראני בסרטוני וידיאו שהוא מעלה בתרגום לפרסית, "הכעס על נתניהו הוא שבמצב ובתנאים הקשים שאנחנו נמצאים הוא בוחר לדבר עם העם האיראני ולעודד אותו".

על המצב האישי שלו מרטזא אמר כי "בוודאי שהסנקציות פוגעות בי באופן אישי, בשנה שעברה היה ברשותי 20 אלף דולר שחסכתי היום יש לי פחות מעשרת אלפים. היום לנסוע לטייל בחו"ל הפך להיות מאוד יקר, אני צריך בעיר שלי לשלם על כל דבר מחיר כפול, יש פחות הזדמנויות עבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully