וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רחפן נפץ וטייס מורד: המתקפות נגד שלטונו של נשיא ונצואלה

בתוך שנה אירעו שורת פעולות נגד המשטר הסוציאליסטי, שכללו ניסיון התנקשות במצעד צבאי ותקיפה אווירית נגד בית המשפט העליון. המשטר מאשים את ארה"ב ואת האופוזיציה, אך יריבי מדורו חושדים כי ייתכן שהוא מנצל את התקריות להחרפת הדיכוי

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו עלה לשלטון ב-2013 במקומו של הוגו צ'אבז, אך מאז הוא וממשלו חוו שורת מתקפות מצד מתנגדי המשטר ההולכים וגדלים.

האחרונה והמסעירה ביותר אירעה ביום שבת, כשמדורו הצליח להימלט ממה שתואר על ידי הרשויות כניסיון התנקשות באמצעות רחפני נפץ. אלו התפוצצו במהלך מצעד צבאי בקראקס הבירה, שהתפזר לכל עבר בזמן הכאוס ששרר בדקות הראשונות. הנשיא יצא ללא פגע, אך שבעה חיילים נפצעו.

הממשלה האשימה את "הימין הקיצוני", תיאורה של האופוזיציה, אך מדורו עצמו האשים את נשיא קולומביה היוצא חואן מנואל סנטוס וגורמים בארצות הברית. גם בבוגוטה וגם בוושינגטון מכחישים זאת.

התקרית במצעד שודרה על ידי הטלוויזיה הממלכתית, שלא שידרה שום רחפן, ויש מי שסבור כי המשטר בדה את התקרית כדי להצדיק את המשך דיכוי האופוזיציה.

לקריאה נוספת בנושא
ארה"ב מכחישה: לא מעורבים בניסיון החיסול של נשיא ונצואלה

ניסיון התנקשות בנשיא ונצואלה ניקולס מדורו. מערכת וואלה! NEWS
מדורו בזמן הפיצוץ במצעד הצבאי, שבת/מערכת וואלה! NEWS
חיילים נמלטים בניסיון התנקשות בנשיא ונצואלה ניקולס מדורו. רויטרס
חיילים מתפזרים במהלך המצעד הצבאי, שבת/רויטרס

ב-6 באוגוסט אשתקד פשטה קבוצת מורדים, בהובלת שני קציני צבא, על בסיס בעיר ולנסיה שבצפון-מערב המדינה, במטרה להשיג כלי נשק. מדורו אמר אז כי המתקפה נמשכה כשלוש שעות, ובסיומה שני מורדים נהרגו ושמונה נתפסו היתר נמלטו עם כלי נשק.

הקבוצה הונהגה על ידי חואן קרלוס קגואריפנו, קצין לשעבר במשמר הלאומי, שהכריז לפני הפשיטה על "מרד לגיטימי נגד הרודנות הרצחנית של ניקולס מדורו". הוא הודח מהצבא ב-2014 אחרי שורת עבירות משמעת.

מדורו והממשלה שלו תיארו את הפשיטה כ"פעולת טרור" ולא כמרד בתוך שורות הצבא.

כוחות צבא בסמוך לבסיס בעיר ולנסיה, ונצואלה, אוגוסט 2018. AP
קצין לשעבר הנהיג את הפשיטה. כוחות צבא מחוץ לבסיס בוולנסיה, 6 באוגוסט 2017/AP

ב-27 ביוני באותה שנה, בשיא מחאות הרחוב נגד המשטר שהותירו 125 הרוגים, טייס המסוק אוסקר פרז וכמה שותפים לא מזוהים נוספים תקפו במסוק משטרתי גנוב את בית המשפט העליון ואת משרד הפנים בקראקס. לא היו נפגעים בתקרית, שלאחריה פרסם פרז כמה סרטונים ברשתות החברתיות ודרש את החלפת השלטון והחזרת הסדר החוקתי.

פרז, שהיה שוטר ביחידת עלית ושחקן קולנוע, ירד למחתרת והיה לאדם המבוקש ביותר בוונצואלה. בדצמבר, הוא טען כי הוא אחראי לגניבת 26 רובים ממחסן צבאי, וב-15 בינואר, הוא נהרג לצד שישה אנשים נוספים בפשיטה בפאתי קראקס, והספיק לפרסם סרטון שבו אמר כי הוא מוכן להיכנע.

הטייס אוסקר פרז לפני חיסולו

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully