וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלה במשבר - והסנקציות חוזרות: איראן מנסה להיחלץ מהקריסה

הסנקציות האמריקניות שהושעו בעקבות הסכם הגרעין ב-2015 יוחזרו היום לתוקף, ויתמקדו בתחומי הסחר. בחודש נובמבר יתווספו אליהן סנקציות הנוגעות לתחום הבנקאות והאנרגיה. פומפאו: "הסנקציות ייאכפו בקפידה. טראמפ נחוש לגרום לאיראן להתנהג כמו מדינה נורמלית"

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

הממשל בארצות הברית צפוי לחדש היום (שני) את הסנקציות שהטיל בעבר על איראן, זאת לאחר שהושעו בעקבות הסכם הגרעין שנחתם יחד עם המעצמות ב-2015. הסנקציות צפויות להקשות עוד יותר על הכלכלה האיראנית, שכבר בימים אלה סובלת ממשבר חריף.

הסנקציות יתמקדו בתחומי הסחר באיראן, בין השאר במכוניות, זהב ומתכות אחרות המשמשות את התעשייה באיראן. סנקציות חמורות עוד יותר צפויות להיכנס לתוקף בחודש נובמבר, הנוגעות לתחום הבנקאות והאנרגיה, כולל הגבלות על תעשיית הנפט שצפויות לפגוע אנושות במטבע האיראני.

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, אמר הלילה כי הסנקציות על איראן ייאכפו בקפידה, ולא יוסרו עד שאיראן תשנה באופן קיצוני את מדיניותה. בשיחה עם עיתונאים על המטוס עם שובו מביקור באסיה, אמר פומפאו כי הסנקציות הן חלק חשוב ממדיניות ארצות הברית כלפי איראן. הוא הוסיף גם כי ממשל טראמפ מוכן לחמם את היחסים עם טהראן, אבל זה יצריך קודם כל "שינוי עצום מצד המשטר האיראני". פומפאו הסביר כי הנשיא טראמפ איתן בדעתו לגרום לאיראן "להתנהג כמו מדינה נורמלית".

לקריאה נוספת:
משמרות המהפכה של איראן: התרגיל הימי במפרץ היה מוצלח
המחאה באיראן: מאות מפגינים תקפו בית ספר דתי באזור טהראן

נשיא ארה"ב: מוכן להיפגש עם איראן מתי שירצו - ללא תנאים מקדימים. רויטרס
"זה תלוי באיראנים". טראמפ/רויטרס

בחודש מאי הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על פרישה מההסכם, בטענה כי הוא "אינו טוב" וכי הוא אינו מבטיח שאיראן לא תיסוג מתכניתה לייצר נשק גרעיני. הבית הלבן אמר אז כי יש צורך בהסכם חדש שיכלול שינוי משמעותי במדיניות האיראנית, כולל בתמיכתה הצבאית בסוריה וכוחות חמושים אחרים באזור.

בינתיים, מצבה של הכלכלה האיראנית מוסיף להידרדר. במהלך סוף השבוע מחו אלפים נגד האבטלה והעוני. סוכנות פארס דיווחה כי כמה מאות מפגינים פגעו בבית ספר דתי סמוך לטהראן, אולם הם דוכאו על ידי כוחות הביטחון במקום. במוקדים אחרים המפגינים הבעירו צמיגים, וצעקו "מוות לדיקטטור". טראמפ מצדו, שב והזהיר בטוויטר במהלך השבוע מפני הידרדרות: "המצב הולך ונהיה רע, ובמהירות", אמר. "בין אם אפגש או לא אפגש עם האיראנים -זה לא משנה, זה תלוי בהם".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

טראמפ: "הכלכלה האיראנית מידרדרת במהירות"

נשיא איראן, חסן רוחאני, במהלך פגישה עם פקידי משרד החוץ של איראן, 22 ביולי 2018. AP
תכנית היחלצות מהמשבר הכלכלי. נשיא איראן רוחאני/AP

במהלך אתמול הכריז הממשל האיראני על תכנית חילוץ כדי להתמודד עם משבר המטבע במדינה. על פי התכנית, יחולו איסורים על מכירת מטבע חוץ בחנויות למטרות שונות כמו נסיעות לחו"ל. עם זאת, יצואנים יורשו למכור מטבע ליבואנים, ולא תהיה הגבלה על הכנסת מטבע או זהב למדינה. כמו כן, מטבע יהיה זמין במחיר מסובסד לרכישת מוצרים בסיסיים.

שר המודיעין ישראל כץ כתב היום בחשבון הטוויטר כי "הסנקציות האמריקניות על איראן שהחלו היום ייאלצו את האיראנים להחליט בין היענות לדרישות ארצות הברית בתחום הגרעין והטרור האזורי- או להסתכן בקריסה ונפילת המשטר. האפשרות הראשונה טובה, השנייה מצויינת. אני מברך את נשיא ארצות הברית על מדיניותו התקיפה והצודקת".

לב המחאה באיראן - תיעוד: אלפי מפגינים ברחבי המדינה נגד הממשל, הדיקקטור והכלכלה הקורסת: "מוות לדיקטטור!". אתר רשמי
המחאה ליד טהראן בסוף השבוע/אתר רשמי

בנוסף הרשות השופטת באיראן הודיעה על מעצרם של שבעה בכירים שעסקו בסחר במטבע חוץ. בין העצורים, סגן נגיד הבנק המרכזי לשעבר, וחמישה סוחרי מט"ח. במהלך השבוע החולף הבנק המרכזי בשבוע שעבר האשים את "האויבים" בנפילת המטבע, תוך כוונה לאדם שעובד באחת ממחלקות הממשל - שככל הנראה היה גם בין העצורים.

בד בבד, משמרות המהפכה הודיעו אתמול כי קיימו תרגיל צבאי מוצלח במפרץ הפרסי בסוף השבוע, מה שנראה בעיני רבים כצעד מתריס נגד האמריקנים. לפי טהראן התרגיל נועד "להתמודד עם איומים אפשריים" מצד אויביה, כך על פי דיווח בסוכנות הידיעות הממלכתית במדינה אירנ"א.

גורמים אמריקניים אמרו ביום חמישי כי ארצות הברית סבורה כי איראן החלה בתרגילים במפרץ, שאותם ככל הנראה הקדימה בשל המתיחות עם וושינגטון אחרי הפרישה מהסכם הגרעין וחידוש הסנקציות. אחד הגורמים, ששמר על עילום שם, אמר כי ככל הנראה יותר ממאה כלי שיט היו מעורבים בתמרונים הימיים, כולל סירות קטנות.

הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית אישר ביום רביעי כי חלה עלייה בפעילות הצי האיראני, שהתרחבה למצרי הורמוז, נתיב שיט אסטרטגי למשלוחי נפט שאותו מאיימת טהראן לחסום. למרות האיומים מצד איראן, הרשויות לא התייחסו אל התרגיל בזמן התרחשותו בניגוד למקרים דומים בעבר.

(עדכון ראשון: 22:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully