וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב הסעודית לפלסטינים: לא נתמוך בהצעה אמריקנית ללא זכות השיבה

30.7.2018 / 1:55

גורמים דיפלומטיים ששוחחו עם סוכנות רויטרס מסרו כי המלך סלמאן הבהיר גם כי לא יתן יד ליוזמת שלום שלא תכלול הכרה במזרח ירושלים כבירת מדינה פלסטינית עצמאית. בכיר ערבי בריאד: "שליחו של טראמפ קושנר חושב שיוכל למצוא פתרון בהנפת מטה קסם"

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

(טראמפ בפגישה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, במרץ)

המלך סלמאן שליט ערב הסעודית הבהיר לאחרונה לרשות הפלסטינית ולמדינות ערביות נוספות כי ארצו לא תתמוך ביוזמה אמריקנית לתהליך שלום עם ישראל שלא תכלול את זכות השיבה ואת ההכרה במזרח ירושלים כבירתה של מדינה פלסטינית עצמאית - כך עולה מדברי דיפלומטים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס.

זאת, חודשים ספורים לאחר התבטאותו החריגה של יורש העצר מוחמד בן סלמאן שאמר כי לישראלים ישנה זכות לחיות בשלום בארצם; אמירה שהתפרשה כאות לשינוי בגישתה של הממלכה הסעודית כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לדברי דיפלומט בכיר המשרת בריאד, "בערב הסעודית המלך הוא מי שמחליט בנושא זה ולא יורש העצר. ארצות הברית טעתה בכך שחשבה שמדינה אחת יכולה ללחוץ על אחרות להתפשר. אבל אין אף מנהיג ערבי שיכול לוותר על ירושלים או על פלסטין".

לקריאה נוספת:
אחרי דברי בנו, מלך סעודיה מדגיש: תומכים במדינה פלסטינית עצמאית
יורש העצר הסעודי: זכותם של הישראלים לחיות בכבוד בארצם

קבלת הפנים לנשיא טראמפ בוועידת הפסגה, ריאד, 21 במאי 2017. רויטרס
לקראת "עסקת המאה". המלך סלמאן וטראמפ/רויטרס

בדצמבר אמרו בכירים ברשות הפלסטינית כי יורש העצר הסעודי ביקש ללחוץ על היו"ר אבו מאזן לתמוך בתכנית השלום האמריקנית - המכונה "עסקת המאה" - חרף החששות כי זו לא תכלול הכרה בזכות השיבה או כינון רצף טריטוריאלי בגדה המערבית. זאת, בניגוד ליוזמת השלום הסעודית שהוצגה בשנת 2002 וכללה נורמליזציה של מדינות ערביות עם ישראל בתמורה לנסיגתה לקווי 1967.

"האמריקנים עוברים על יותר מדי קווים אדומים"

בכירים סעודים הכחישו כי ישנם הבדלים בגישתם של המלך ושל בנו - על אף דבריו של האחרון באפריל בזכות ישראל. השגריר הפלסטיני בריאד באסם אל-אגא אמר בשיחה עם רויטרס כי המלך סלמאן אף הביע תמיכה בפלסטינים בפגישתו עם אבו מאזן לאחרונה. לדבריו, המלך אמר כי ארצו "לא תנטוש" את הרשות ו"תסכים למה שתסכימו ותתנגד למה שתתנגדו". הוא הוסיף כי הכרזתו של המלך על סיוע בהיקף 200 מיליון דולר לפלסטינים וכן ההכרזה על פסגת הליגה הערבית שנערכה השנה כ"פסגת ירושלים" הם עדות לכך.

פגישה בין יועצו הבכיר של טראמפ ג'ארד קושנר ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ברמאללה 22.6.17. רויטרס
אבו מאזן וקושנר ברמאללה/רויטרס

דיפלומטים מהמזרח התיכון ששוחחו עם רויטרס טענו כי בגישתה הנוכחית של וושינגטון לסכסוך לא נכללות זכות השיבה וההכרה במזרח ירושלים כבירתה של מדינה פלסטינית. לדברי אחד מהם, ה"עסקה" שהציגו שליחיו של הנשיא דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט, היא אוסף של אלמנטים שונים ולא תכנית כוללת וכן "עוברת על יותר מדי קווים אדומים".

גורם המעורה בביקורו האחרון של קושנר בריאד הוסיף כי בפגישתו עם המלך ויורש העצר, האחרון היה זה שדיבר בעוד אביו נותר ברקע. לצד זאת, האנליסט ניל פטריק ששוחח עם רויטרס העריך כי המלך סלמאן ריסן את "התפיסה הפוליטית חסרת האחריות" של בנו. לדבריו, על אף שמוחמד בן סלמאן לא יתנגד ל"עסקה" שמציע קושנר הוא לא צפוי עוד לתמוך ב"פשטנות הפוליטית החד-צדדית שלה".

הבית הלבן: בקרוב נציג תכנית שלום מפורטת ונרחבת

גורם דיפלומטי אחר שנחשף לפרטי פגישתו של קושנר עם אמיר קטאר תמים בן חאמד אל-תאני הוסיף כי שליחו של טראמפ ביקש ללחוץ על חמאס לוותר על השליטה ברצועת עזה בתמורה לסיוע בפיתוחה ובשיקומה. לדברי הגורם אל-תאני לא אמר דבר ורק הניד בראשו, אך לא ברור אם הדבר נועד לבטא הסכמה או אם וושינגטון הציעה לדוחא דבר בתמורה.

לדברי שליח בכיר של אחת ממדינות ערב בריאד הבעיה בגישה האמריקנית היא כי "אין כל תכנית אחידה המוצגת לכל המדינות באזור. אף מדינה אינה רואה מה הוצע לחברתה". הוא הוסיף כי דבר ממה שהציע קושנר לאחרונה אינו מקובל על אף מדינה ערבית. "הוא חושב כי אם יניף מטה קסם, כמו בתכנית 'אני חולם על ג'יני', הוא יוכל למצוא פתרון חדש".

בשבוע שעבר הודיע הבית הלבן כי יציג בקרוב את התכנית המפורטת ביותר עד כה במסגרת התהליך במזרח התיכון, לרבות תכנית כלכלית נרחבת. אולם, לא צוין תאריך לפרסומה של תכנית כזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully