וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צניחה חופשית: שער המטבע של איראן ממשיך לקרוס ברקע הסנקציות

29.7.2018 / 15:42

הריאל חצה את רף המאה אלף לדולר אחד בשוק השחור, עם התקרבות מועד כניסת הסבב הראשון של העיצומים האמריקניים. התושבים חוששים מהחרפת המצב הכלכלי וממחסור בדולרים

עריכה: תום זואילי

המטבע האיראני רשם היום (ראשון) שפל נוסף, וצנח מתחת לרף מאה אלף ריאל לדולר אחד. זאת לקראת חידוש הסנקציות האמריקניות ב-7 באוגוסט. במאי פרשה וושינגטון מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 ובמסגרתו הוסרו עיצומים שהוטלו על טהראן בשל תכנית הגרעין שלה. עד 4 בנובמבר, אז ייכנס לתוקפו הסבב השני של הסנקציות, ארצות הברית מנסה לעצור את כל יצוא הנפט מאיראן.

באתר Bonbast.com, העוקב אחרי שערי מבע זרים, הריאל צנח לשער של 111,500 עבור דולר אחד בשוק השחור, צניחה של 14 אלף ריאל בהשוואה ליום שבת. באתרים אחרים השער נע בין 108,500 ל-116 אלף ריאל עבור דולר אחד.

המטבע המקומי איבד כמחצית מערכו מאז אפריל, בשל כלכלה חלשה, קשיים פיננסיים של הבנקים המקומיים ודרישה גדולה לדולרים מצד אזרחים מקומיים מחשש להשפעת הסנקציות.

ההחרפה במשבר הכלכלי גרמה לשורת הפגנות נגד המצב בשבועות האחרונים, ואלו כללו גם קריאות נגד המשטר.

לקריאה נוספת בנושא
שר ההגנה האמריקני: לא פועלים להפלת המשטר באיראן
בין המצרים: האיום האיראני על נתיבי הנפט העולמיים עולה מדרגה

מפגינים בבירת איראן, טהראן, נגד המשבר הכלכלי, 25 ביוני 2018. AP
הפגנות בטהראן נגד המצב הכלכלי בחודש שעבר/AP

מאז שהכריז טראמפ כי הוא פורש מהסכם הגרעין, שאותו כינה אחד ההסכמים הגרועים ביותר שנחתמו אי-פעם, מנסות המדינות שנותרו בעסקה - בריטניה, צרפת וגרמניה, רוסיה וסין - להצילה דרך מתן הבטחות לאיראן. עם זאת, צרפת אמרה מוקדם יותר החודש כי המעצמות האירופיות לא צפויות לגבש חבילת פיצויים שתרצה את טהראן לפני נובמבר.

ב-7 באוגוסט יאסור הממשל האמריקני על ממשלת איראן לרכוש או להשיג דולר אמריקני, לצד סנקציות על הסחר האיראני בזהב ובמתכות יקרות ועל מכירה ישירה או עקיפה, אספקה או העברה לאיראן או ממנה של גרפיט, מתכות, פחם ותכנות הקשורות לתעשייה. הסנקציות יפגעו גם ביבוא לארצות הברית של שטחים ושל מזון מאיראן ועל שירותים פיננסיים נלווים.

בנוסף לכך, יצוא הנפט מאיראן עשוי לצנוח בעד שני שלישים עד לסוף השנה, וכתוצאה מכך שווקי הנפט בעולם חווים חוסר ודאות מחשש למחסור באספקה.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully