וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה מסרבת להנפיק דרכונים ל-11 תינוקות שנולדו בפונדקאות במקסיקו

26.7.2018 / 18:04

משפחות שהביאו תינוקות בהליך פונדקאות במדינה לפני כשנה וחצי, מתקשות לקבל דרכונים עבור ילדיהן, בשל כשל ביורוקרטי. הילדים לא יכולים לעזוב את ישראל, עד שהרשויות במקסיקו ינפיקו להם תעודת לידה. "מהילדים נשלל חופש התנועה, כי כך החליטו הפקידים"

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח על סירוב המדינה להנפיק דרכונים עבור ילדים שנולדו בהליכי פונדקאות)

שנה וחצי עברה מאז הטלטלה שחוו 11 משפחות ישראליות במקסיקו שנסעו להביא ילד לעולם בהליך פונדקאות ונתקעו שם בלי אפשרות לחזור לארץ. רק לאחר מלחמה במשרד החוץ ובמשרד הפנים הילדים הגיעו ארצה, אך מלחמתם של ההורים בביורוקרטיה הישראלית רק החלה. כעת, יותר משנה אחרי שנולדו וחזרו למדינת ישראל, ילדי הפונדקאות לא מקבלים דרכון ישראלי.

בסוף 2016 החליטה מקסיקו לסגור את שעריה להליכי פונדקאות. 11 משפחות מישראל לצד עשרות משפחות מרחבי העולם היו כבר באמצע ההליך במדינה. חוות דעת משפטית קבעה כי מאחר והמשפחות באמצע ההליך יש להמשיכו וכך היה. אלא שעם לידת התינוקות החליטו הרשויות במקסיקו לא לתת לילדים תעודות לידה. במשרד החוץ ומשרד הפנים שהיו אמורים לעזור לאותם הורים לחזור לארץ התקשו לסייע עד שארגון זכויות אדם במקסיקו נלחץ לעזרתם ובמשרד החוץ הסכימו להחזיר אותם לארץ תמורת התחייבות בתצהיר כי ישובו למקסיקו כדי להשלים את ההליך המשפטי.

עוד בוואלה! NEWS:
קרובי הנספים בשריפות ביוון דורשים תשובות: "אנשים מתו ללא סיבה"
חנק בחבל ושכר עובד שיחפור בור לגופה: פרטים חדשים על רצח אופירה חיים
קצין נפצע בינוני מירי צלפים על הגדר, תשעה שיגורים לעבר ישראל

מחאת קהילות הלהט"ב בכיכר רבין 22 ביולי 2018. ראובן קסטרו
חוק הפונדקאות איננו כולל פונדקאות לגברים. מחאת הלהט"ב בתל אביב, בתחילת השבוע/ראובן קסטרו

בפועל, מאז שחזרו ההורים לארץ, משרד הפנים מסרב להנפיק לאותם תינוקות דרכונים למרות שהם אזרחי מדינת ישראל ובעלי תעודות זהות עד שישלימו את ההליך המשפטי במקסיקו שמתעכב בגלל ביורוקרטיה משפטית של המדינה.

שמונה מתוך 11 המשפחות נמצאות במצב מורכב יותר, שכן המדינה לא מאפשרת לאבות הלא ביולוגים לאמץ את ילדם ללא תעודת לידה עם אפוסטיל (מסמך שנותן תוקף חוקי למסמך שהונפק במדינה זרה). השמונה השלימו את הליך קבלת תעודת הלידה, נסעו למקסיקו עם תינוקם, חזרו לארץ עם תעודת הלידה, אך זה נדחה על ידי משרד הפנים בשל העובדה כי חסרה חותמת אפוסטיל. שבעה חודשים עברו מאז וההורים נתונים בחסדיי הבירוקרטיה המקסיקנית שתזמין אותם בשלישית.

נשללת זכות בסיסית של חופש התנועה

"הילד שלי בעצם אסיר ציון בארצו, הוא אזרח ישראלי אבל לא מוכנים לתת לו דרכון, הזכות הבסיסית שלו, של חופש תנועה בעצם נשללת ממנו, זה הדבר הבסיסי ביותר בדמוקרטיה, הוא לא פשע, זה כאילו יש נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ, משהו שפקידים של משרד הפנים החליטו עליו וככה זה עובד. בעצם עד שלא יהיה לי את תעודת הלידה ממקסיקו אז לא אוכל להאריך לילד שלי את הדרכון", מספר דודי טולדו, בן 50, אב יחידני מנתניה שהחליט לנסוע למקסיקו ולבצע הליך פונדקאות לבדו. "בדצמבר 2016 הגעתי למקסיקו, הילד שלי נולד בינואר 2017, בעיצומו של התהליך החוק השתנה, היו לי כבר עוברים, אי אפשר היה לזרוק אותם לפח, החוק שונה חצי שנה אחרי שחתמנו על חוזים חוקיים מול הפונדקאית וההליכים הרפואיים בוצעו, פשוט נקלענו לסיטואציה".

מהרגע שבנו של טולדו נולד הרשויות במקסיקו מסרבות להעניק לו תעודת לידה, "עד היום אין לי תעודת לידה, הילד בן שנה וחצי, הם אמרו לנו לפנות להליך משפטי שעד היום אני מצוי בו, רצינו לחזור לארץ אבל לא נתנו לנו, עורכי הדין הישראלים שלנו הוציאו צווים מבתי משפט לענייני משפחה בישראל כדי לאזרח אותם על סמך בדיקות די אן איי שעשינו באמצעות נציגים של משרד החוץ ובארץ קבעו שזה הילד הביולוגי שלי. אני אזרח ישראלי לפיכך משרד הפנים צריך לתת לו אזרחות ישראלית, תוך כדי השהות במקסיקו, קיבלנו את הצו והילדים קיבלו אזרחות באמצעות השגרירות במקסיקו, כל ילד קיבל תעודת זהות ישראלית"

דודי טולדו. באדיבות המצולמים
"הילד שלי שבוי בארצו". דדי טולדנו/באדיבות המצולמים

באותם ימים, לאחר לידת ילדיהם, ההורים ביקשו לחזור לארץ אך משרד החוץ התנגד ואמר כי ההורים צריכים להישאר במקסיקו עד סוף ההליך המשפטי ורק אז יוכלו ההורים לשוב. "אני מזכיר לך שעברה שנה וחצי וההליך עדיין לא נגמר, אם הייתי שומע בקולם סביר להניח שעד היום הייתי במקסיקו גר בחדר במלון עם תינוק בלי הרבה מאוד כסף", מספר טולדו. "פשוט אבסורד ובושה למדינה, רק אחרי איומים לגשת לבג"צ להורות להם להנפיק דרכון הם הואילו בטובם לתת לנו דרכון זמני כנגד חתימה על תצהיר בשגרירות שאנחנו מחויבים לסיים את ההליך המשפטי במקסיקו".

טולדנו אף מפרט על הלחצים לחתום על התצהיר המחייב את שובם למקסיקו. "החתימה הייתה בכפייה, בלחץ כי תמורתה נתנו לנו דרכון זמני, חויבנו להשלים את ההליכים המשפטיים במקסיקו. אנחנו נסיים אותם אבל זה לא יכול להיות שכרגע הילד שלי לא יכול לצאת מהארץ, זה פשוט לא הגיוני, לא יודע עד כמה זה חוקי", סיפר. "אני בינתיים מחכה לפסק דין ממקסיקו עם הזמנה לבוא לקבל את תעודת הלידה ואז אני אוכל לנסוע, זה ביצה ותרנגולת, הם דורשים תעודת לידה תמורת דרכון, אבל בינתיים עד שההליך המשפטי לא יסתיים לא יהיה לו דרכון."

מחאת קהילות הלהט"ב בכיכר רבין 22 ביולי 2018. ראובן קסטרו
רוצים שוויון. מחאת קהילת הלהט"ב בתל אביב, בתחילת השבוע/ראובן קסטרו

במשרד הפנים מתנים את מתן הדרכונים בהנפקת מסמכים ממקסיקו, וכעת נותרו ההורים שבויים בידי הבירוקרטיה המקסיקנית, "הילדים הם כבר אזרחים, אוזרחו על ידי פסק דין של בית דין לענייני משפחה, התחושה רעה מאוד, תחושה של אג'נדה נגד אבות יחידניים בהליכי פונדקאות, זאת התחושה. עושים הכל כדי להקשות, היה לי אירוע משפחתי בארה"ב של קרוב משפחה שהתחתן ולא יכולתי לנסוע כי לילד שלי אין דרכון, אני אישית לא מבין מה עומד מאחורי ההחלטה. הסיפור במקסיקו נגמר, הילדים הם כבר אזרחים."

על פי טולדו ואבות אחרים, שנמצאים במצב דומה, הם עדיין בקשר עם אבות ממדינות אחרות כמו ארה"ב, ספרד וצרפת שהיו עמם באותו תהליך ולא נתקלו בבעיה דומה מול המדינה שלהם. "ברגע שהילדים שלהם קיבלו את האזרחות האמריקאית, ספרדית או צרפתית הסיפור שלהם נגמר. אנחנו מקבלים תמונות מהמקסיקנים, מהצרפתים, מהאמריקאים, הכל בסדר איתם. להם אין שום בעיה. רק אנחנו הישראלים פשוט מקשים עלינו כי זה פונדקאות, כי זה גברים שהביאו ילד לעולם לבד, הם פשוט מתעללים בנו ובתינוקות, תינוק בן שנה וחצי שלא עשה חטא ופשע בימיו."

תלויים בחסדי הפקידים המקסיקנים

סיפורו של איתי לוי, בן 39 מירושלים, שנסע למקסיקו לפני שנה וחצי יחד עם בן זוגו מזה 16 שנה כדי לגשת להליך פונדקאות שונה במעט מהסיפור של טולדו. הוא ובן זוגו קיבלו את תעודת לידה לאחר מאבק משפטי, נסעו יחד עם התינוק למחוז טבסקו במקסיקו מרחק של 24 שעות וחזרו לארץ, אך בגלל שלא היה לו אפוסטיל המדינה לא מכירה בתעודה. כעת בני הזוג נתונים בחסדיה של מקסיקו לשעה שבו תזמין אותם שוב לקבל את האפוסטיל.

"יש לנו שלושה ילדים. שניים מפונדקאות בהודו, בני חמש וחצי ובן שלישי, בן שנה וחצי בפונדקאות במקסיקו", סיפר לוי. "גם אנחנו נקלענו לסיטואציה שאנחנו צריכים להשלים את ההליך. משסיימנו את ההליך הזה, והיינו זכאים לקבל את תעודת הלידה, מחוז טבסקו לא מוציא תעודות לידה מבלי שהילד עצמו פיזית נמצא במשרד הפנים שלהם. משמעות הדבר שנאלצנו לטוס שוב פעם עם הילד בגיל חצי שנה, כי נתנו לנו דרכון זמני כשהגענו לארץ,.טסנו מהר עם הילד כדי לתת טביעת אצבע כדי שיהיה אפשר להנפיק לו תעודת לידה. עשינו את התהליך, חשבנו שהתלאות שלנו נגמרו, קיבלנו את תעודת הלידה במקום ואמרנו הנה נגיש אותה למי שצריך בארץ, לביהמ"ש, לרווחה, למשרד הפנים כדי להוציא דרכון".

איתי לוי. מערכת וואלה! NEWS
בן הזוג לא יכול לאמץ. איתי לוי ובנו/מערכת וואלה! NEWS

בפועל במשרד הפנים לא קיבלו את תעודת הלידה שהוציאו המקסיקנים ללוי ובן זוגו ולעוד שמונה זוגות נוספים שנסעו במיוחד למקסיקו כדי לקבל את תעודת הלידה כי היה חסר להם אפוסטיל. "חשבנו שנגמרו התלאות שלנו, אני אישית ברגע שהוצאתי את תעודת הלידה הגשתי בקשה דרך העורך דין שלנו לקבל אפוסטיל, ולמעשה מאז עברו שבעה חודשים מרגע הבקשה שלי ועדיין לא קיבלתי אותה, אני ואף אחד מהזוגות האחרים, זה אומר שאנחנו פשוט תקועים, בארץ לא מוכנים לוותר לנו על הדרישה על אף שהתעודות לידה שלנו מקוריות יש שם חותמת של מחוז טבסקו, אנחנו לא יכולים לזייף אותה", מתאר לוי.

לוי מסביר כי "מדובר בשמונה זוגות עם אותה תעודת לידה, זה ממש שטות ביורוקרטית. המשמעות בפועל היא שבן זוג שלי לא יכול לאמץ את הבן שלנו והמשמעות השנייה היא שהוא לא יכול לקבל דרכון, הוא לא יכול לצאת מהארץ, הוא אסיר בארצו לצורך העניין על לא עוול בכפו, וכתוצאה מזה גם אנחנו כי אנחנו לא נסע בלי הילד".

"זוהי תחושה רעה מאוד, מדינת ישראל שאמורה לעזור לי, אני האזרח שלה, תורם למדינה, משלם מיסים רק מקשה עליי, שמה לי רגליים, מטרטרת אותי במקום לתת לי לגדל את הילד שלי בנחת, משאירה אותי להיות תלוי בחסדי המקסיקנים, על אף שביצענו את כל מה שהמדינה ביקשה. טסנו לשם חזרה עם הילד בזמן שהייתה רעידת אדמה במקסיקו".

"בעיה שאפשר לפתור בקלות"

טל ברמן סגל, בן 39 שניגש להליך הפונדקאות במקסיקו יחד עם בו זוגו והביא לעולם את ליבי, בנו בן השנה וחודשיים מצוי גם הוא בהליכים משפטיים מול משרד הפנים. "פנינו לחמישים חברי כנסת, אני פניתי אישית לשרת הפנים, משרד הפנים ומשרד רה"מ כל אחד זורק את זה לשני. חוץ מלתזז אותנו בבין הרשויות אף אחד לא מקבל החלטה מאוד פשוטה שהיא לא לעכב יציאה מהארץ לילדים שאינם עבריינים ועל לא עוול בכפם", אמר ברמן סגל.

הוא הוסיף כי "תעודת הלידה ממקסיקו זה מסמך שאפשר לראות בעין בלתי מזוינת, אי אפשר לזייף אותה, גם אם מישהו חושד שאפשר לזייף אותו, אנחנו יכולים להוכיח שנסענו לשם, שהשלמנו את התהליך והגענו עם תעודת לידה שהיא אותנטית ואמיתית עם או בלי אפוסטיל. אם משרד הפנים היה רוצה לעזור לנו הוא היה יכול לפתור את זה אפילו מול שגרירות מקסיקו בארץ, אבל כנראה שההומופוביה חוגגת ולמה לסייע לאזרחי המדינה שהם שווי חובות אבל לא שווי זכויות. בצעדים הפשוטים האלה, אפשר להתחיל לחולל את השינוי לטובתנו".

טל ברמן סגל. באדיבות המצולמים
"פנינו לחמישים חברי כנסת. כל אחד זורק את זה לשני". ברמן-סגל ובן זוגו/באדיבות המצולמים

דורון פודר, בן 38 שעשה גם הוא את התהליך במקסיקו יחד עם בן זוגו, ולשניים שני ילדים מעיין בן 5 שנולד בפונדקאות בהודו ואלון בן שנה ושלושה חודשים שנולד בפונדקאות במקסיקו, תיאר את ההתנהלות הקשה מול הרשויות בארץ. "כל העניין הזה יכול להיפתר תוך חצי שעה אם מישהו ממקבלי ההחלטות בעניין כמו המחלקה המשפטית של משרד הפנים היה מואיל בטובות לדבר איתנו, אבל הם פשוט לא מגיבים לכל ניסיון שלנו להידבר, ואז לא ניתן למצוא שום פתרון מתקבל על הדעת."

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "על פי חוק המרשם, ובהתאם לעמדת משרד החוץ במקרה זה ניתן לבצע רישום עם הצגת תעודה ציבורית ומאומתת בלבד. כאשר תעודה אינה מאומתת היא אינה תקפה על פי החוק. כשהמדינה סייעה לזוגות להוכיח את האבהות ולקבל מסמכי נסיעה, אף שפעלו שם במסגרת הליכים המנוגדים לחוק המקומי, הם התחייבו להסדיר את הנדרש מול הרשויות במקסיקו. חלק מהסדרה זו היה המצאת תעודת לידה מאומתת. בתוך המורכבות של המקרה במקסיקו, התחייבו הזוגות לפעול על פי החוק כאשר קיבלו את הדרכונים בנציגות ישראל ואנו משוכנעים שבכוונתם לעשות זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully