וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון: "היינו פזיזים, טעינו בניסוח חוק הלאום, צריך לתקן"

חברי הכנסת הדרוזים נפגשו עם נתניהו, והמשיכו לביתו של ח"כ סאלח סעד לכינוס בנושא מאבקם בחוק שאושר לפני כשבוע בכנסת. משפחת מדחת יוסף: "אנחנו כועסים, בננו נפל בקרב ישראלי על המולדת, ועכשיו הוא והחללים הדרוזים לא משתייכים ללאום"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

(אישור חוק הלאום במליאת הכנסת, שבוע שעבר)

סערת חוק הלאום: כל העדכונים

- שר האוצר משה כחלון: "חוק הלאום נחקק בפזיזות. טעינו ונתקן"
- חברי הכנסת הדרוזים הפיצו עצומת מחאה על החוק הלאום: "גזעני ומדיר"
- נכבדי העדה נפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
- הח"כים הדרוזים ערכו כינוס חירום יחד עם ראש האופוזיציה ציפי לבני ובכירים נוספים
- משפחת מדחת יוסף מצטרפת למחאה: "כועסים על החוק, בננו נפל בהגנה על המולדת"

"חוק הלאום נחקק בפזיזות. טעינו ונתקן - גם לגבי חוק הפונדקאות" - כך אמר הבוקר (חמישי) שר האוצר משה כחלון לגלי צה"ל. הדברים באים על רקע מחאת העדה הדרוזית נגד החוק.

חברי הכנסת הדרוזים שפתחו במחאה נגד חוק הלאום הפיצו עצומה הקוראת לתיקון "העיוות", שבו ומחו על כך שהחוק הוא "גזעני, מדיר את אחינו הדרוזים ופוגע בשוויון". את העצומה יזמו ח"כ סאלח סעד (המחנה הציוני) וח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) יחד עם ראשי המועצות ביישובים הדרוזים והנהגת העדה.

השניים ערכו היום כינוס יחד עם ח"כ אכרם חסון (כולנו), ראש האופוזיציה ציפי לבני, קציני צבא דרוזים ונציגי משפחות שכולות מהעדה, פורום עורכי הדין הדרוזים וכן בכירים נוספים. הכינוס התקיים בביתו של ח"כ סעד בבית ג'אן, זאת לאחר פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בכירי העדה, בעקבות המחאה שהתעוררה נגד חוק הלאום. לבני אף נפגשה עם ראש העדה הדרוזית השייח מוואפק טריף בכפר ג'וליס.

לקריאה נוספת:
חוק הלאום גרם למשפטן הבכיר לבכות בשידור: "חוק משפיל ומזעזע"
חוק הלאום אושר סופית בכנסת: "רגע מכונן בתולדות הציונות"

עוד באותו נושא

עקב מחאת הדרוזים: נתניהו יכנס התייעצות מיוחדת על חוק הלאום

לכתבה המלאה
מפוצלת - חברי הכנסת, עמאר + סעד + חסון. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
חברי הכנסת סעד, חסון ועמאר/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת

בעצומה שנועדה לתמוך "במאבק לתיקון עיוות חוק הלאום" נכתב עוד כי "ימין ושמאל מאוחדים, ישראל הדמוקרטית היא מולדתם של הדרוזים הישראלים. אין לנו מדינה אחרת!".

ח"כ סעד הגיש בשבוע שעבר עתירה לבג"ץ נגד החוק יחד עם חברי כנסת נוספים בטענה כי הוא "פוגע במעמד השפה הערבית, ובו אפליה בהתיישבות של לא יהודים והנצחת אי השיוויון כלפי מיעוטים".

הוא אף הודה לח"כ לבני "על היוזמה ועל ההירתמות, ימים ספורים אחרי כניסתה לתפקיד ראש האופוזיציה, מה שמצביע על החשיבות של המהלך". לדבריו, "מדובר במאבק חשוב על דמותה של החברה בישראל ולמען השוויון בין אזרחים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"אנחנו כועסים על חוק הלאום, מדחת נפל בקרב ישראלי בהגנה על המולדת". לוחם מג"ב מדחת יוסף/מערכת וואלה, צילום מסך

בתוך כך, משפחתו של החלל מדחת יוסף, שנהרג בקבר יוסף הצטרפה למחאה כנגד חוק הלאום. "את הכאב של מי שאיבד את היקר מכל לא ניתן להעביר במילים אבל את הכעס אפשר", מסרו, "אנחנו כועסים על חוק הלאום, מדחת נפל בקרב ישראלי בהגנה על המולדת ועכשיו הוא לא משתייך ללאום, כמו כל החללים הדרוזים".

סמל שני מדחת יוסף, לוחם משמר הגבול, נפצע בקבר יוסף בתחילת האינתיפאדה השנייה ומת מאיבוד דם, מאחר שלא פונה במועד לקבלת טיפול רפואי. הוא הותיר אחריו הורים, פרחה וסלמאן, ושמונה אחים והאחיות. לאחר מותו זכה לעיטור המופת, בעוד ביקורת ציבורית נוקבת הוטחה בצה"ל וממשלת ישראל, על השארתו פצוע בשטח. הוריו לא הגיעו לטקס הענקת האות. בעקבות מותו של יוסף הוקמה עמותת "איכפת", המורכבת מאנשים הרואים ברעות הלוחמים ובקוד האתי בצה"ל ערך עליון.

אלמנת השוטר הדרוזי זידאן סייף ומשפחות נרצחי הפיגוע בהר נוף נפגשו בירושלים, 27 בנובמבר 2014. בן-ארי בועז, חרדים 10,
בכירי העדה הדרוזית בביקור ניחומים אצל משפחת שוטר שנהרג בפיגוע/בן-ארי בועז, חרדים 10

מליאת הכנסת אישרה בשבוע שעבר בקריאה שנייה ושלישית את חוק הלאום ברוב של 62 תומכים מול 55 מתנגדים. נוסח החוק קובע כי "ארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי, שבה קמה מדינת ישראל" וכי "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, שבה הוא מממש את זכותו הטבעית, התרבותית, הדתית וההיסטורית להגדרה עצמית". ההצעה עוררה התנגדות רבה בקרב חברי האופוזיציה שהצביעו נגד החוק וכינו אותו "גזעני".

ראש הממשלה נתניהו צפוי לכנס היום התייעצות מיוחדת בנושא חוק הלאום, לאור המחאה הגוברת של בכירי העדה הדרוזית על אישור החוק. בישיבה ישתתפו שר האוצר משה כחלון, שר הביטחון אביגדור ליברמן, ונציגי הדרוזים בקואליציה - שר התקשורת איוב קרא, וחברי הכנסת עמר וחסון. לשכת נתניהו הודיעה אמש כי ראש הממשלה אף מתכוון להיפגש בימים הקרובים עם נציגי הציבור הדרוזי.

"חוק הלאום חזר כבומרנג"

באופוזציה מתחו היום ביקורת עזה על הממשלה לאור מחאת העדה הדרוזית. יו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) התייחסה ומתחה בעמוד הטוויטר שלה ביקורת קשה על הממשלה, אותה כינתה "ממשלת פגע וברח". לדבריה, הממשלה "פוגעת, בורחת, נתפסת, עומדת למשפט הציבור, מתממת וחושבת שייגמר בהתנצלות. אז לעומת רשלנות - הממשלה פעלה בכוונת מכוון, התעלמה במפגיע מכל האזהרות והצפירות וחוקקה למרות הכל. לא רק את החוקים צריך לתקן אלא את הממשלה צריך להחליף".

יו"ר סיעת המחנה הציוני יואל חסון קרא לכחלון להצטרף למאבק האופוזיציה לשינוי החוק. "בוקר טוב לשר כחלון שנזכר להתעורר. האופוזיציה מתריעה, הקואליציה מעבירה וכך חוזר חלילה", מסר חסון. "סיעת המחנה הציוני תיזום דיון פגרה מיוחד בנושא מחדל חוק הלאום, מצפה לראות את יו"ר כולנו לוקח אחריות, מתייצב שם, עובר מחרטה למעשים ומצטרף אלינו לשינוי החוק".

יו"ר מרצ תמר זנדברג כינתה היום את חוק הלאום "חוק שכל כולנו ניסיון השפלה". לדבריה, "פתאום מבינים כחלון, בנט ונתניהו שכשמחוקקים חוק שכל כולו ניסיון השפלה, הוא גם פוגע באנשים. אמרנו מהרגע שהחוק הזה יצא לאוויר העולם שאין בו דבר מלבד ניסיון למחוק, להקטין ולהשפיל את אזרחי ישראל הלא-יהודים. הניסיון לרצות את הבייס מעולם לא היה כל כך פתטי וטוב שחזר אליהם בבומרנג. הנכונות שלהם לשינוי כעת רק מוכיחה כמה לא הייתה שום נחיצות בחוק הזה וכמה כל מטרתו היה פסולה מההתחלה".

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט כתב אתמול בחשבון הטוויטר שלו כי "לאחר שיחות עם רבים מאחינו הדרוזים, עולה שאופן החקיקה של חוק הלאום פגע מאוד דווקא בהם ובמי שקשר גורלו למדינה היהודית. ‏זו כמובן לא כוונת ממשלת ישראל". בנט הוסיף כי "אלו אחינו לדם העומדים עמנו כתף לכתף בשדה הקרב וכרתו עמנו ברית חיים. עלינו, ממשלת ישראל, מוטלת האחריות למצוא את הדרך לאחות את הקרע".

אל"מ (מיל.) וג'די סרחאן. באדיבות המצולם, מערכת וואלה! NEWS
אל"מ במיל' וג'די סרחאן/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המצולם

אל"מ במיל' וג'די סרחאן, בן העדה הדרוזית ומי שהיה ראש מנהל אוכלוסיות באכ"א, אמר לוואלה!NEWS כי הוא אינו סבור שתהיה לחוק הלאום השפעה על גיוס הצעירים הדרוזים במחזורי יולי-אוגוסט בימים אלה, והוא מעריך כי שיעור המתגייסים יוותר כבעבר כ-80%-82, גבוה יותר מאשר אצל יהודים המועמדים לשירות בטחון. "עם זאת, לצערי הקולות הנשמעים ברחוב כנגד החוק עלולים להשפיע על המוטיבציה", הוא מזהיר.

ירידה במוטיבציה אצל הדרוזים ניכרת בשנים האחרונות גם לפני החקיקה המעוררת זעם בעדה. כך למשל ניכרת צניחה במספר הדרוזים היוצאים לקורס קצינים בפרט ולקורסי פיקוד בכלל. המדינה רואה את שירות הדרוזים בצה"ל כמובן מאליו, אבל מסתבר כי בשנים האחרונות חלה "ירידה של של עשרות אחוזים" בשיעורי היציאה לקורסים אלו. כך, עלה מדו"ח שפירסם לפני מספר שבועות אלוף (מיל.) יצחק בריק, נציב קבילות החיילים. הנציב הצביע על כשלים בהתנהלות הרשויות כלפי הדרוזים ואוכלוסיות בני המיעוטים האחרים לצה"ל. במסגרת תפקידו היה סרחאן אחראי על גיוס בני כל המיעוטים והוא מדגיש: "אנחנו נפגענו מאד. אולי יותר ממיעוטים אחרים כמו הנוצרים, אולי אצלנו המכה כואבת יותר בגלל שכבר 70 שנה אנחנו ממלאים את חובותינו למדינת ישראל ובכלל זה מתגייסים לצה"ל בדיוק כמו כל אזרח אחר".

(עדכון ראשון: 08:45)

  • עוד באותו נושא:
  • חוק הלאום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully