וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה חוגגת אחרי הפסגה של פוטין עם טראמפ: "הבידוד של המערב נכשל"

18.7.2018 / 1:11

בזמן שנשיא ארה"ב הותקף מבית על הופעתו בהלסינקי, התקשורת והפוליטיקאים במוסקבה הגדירו את הפסגה כניצחון. "מצחיק להיזכר בשטויות של אובמה על כך שרוסיה היא 'מעצמה אזורית' חלשה", אמר חבר פרלמנט

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

כלי התקשורת והממסד הפוליטי ברוסיה חגגו אתמול (שלישי) את השיחות בין הנשיא ולדימיר פוטין לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כניצחון של פוטין, אחרי שלטענתם הצליח לשבור את הנחישות של המערב להתייחס לרוסיה כאל מדינה מצורעת. "ניסיונות המערב לבודד את רוסיה כשלו", נכתב בכותרת הדיווח על הפסגה בעיתון הממשלתי רוסיסקיה גזטה.

התשבוחות מבית שקיבל פוטין על הופעתו בפסגה באות בניגוד גמור לביקורת בוושינגטון על טראמפ, שם אפילו חברי מפלגתו הרפובליקנית האשימו אותו בכך שלא התייצב נגד פוטין וקיבל את גרסתו שלא התערב בבחירות ב-2016 - בניגוד למסקנות סוכנויות המודיעין האמריקניות.

לקריאה נוספת על הפסגה
"לא פחות מבגידה": זעם בארה"ב אחרי שטראמפ תקף את חקירת המעורבות הרוסית

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
בארה"ב זועמים, ברוסיה מברכים. פוטין וטראמפ, שלשום/רויטרס

מוסקבה הכירה בכך שלא הייתה פריצת דרך בשיחות על שורת נושאים, כולל סוריה, אוקראינה ובקרת נשק. לפני הפסגה, הקרמלין הנמיך את הציפיות מפני כל התקדמות משמעותית, אלא התמקד במקום בסמליות שבמפגש בין שתי המעצמות הגדולות ביותר בעולם, ארבע שנים אחרי שהמערב החל במהלך לבודד את רוסיה בשל סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה.

"מצחיק להיזכר בשטויות של אובמה על כך שרוסיה היא 'מעצמה אזורית' חלשה", אמר אלכסיי פושקוב, חבר בבית העליון של הפרלמנט. בציוץ בטוויטר שפרסם שלשום, הוסיף המחוקק: "תשומת הלב של כל העולם היא בהלסינקי וזה ברור לכולם - גורל העולם יוכרע בין רוסיה לבין ארצות הברית, מנהיגי שתי המעצמות הגדולות ביותר על פני כדור הארץ".

כשנשאל על ידי כתבים על השיחות, אמר שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב: "נפלא, יותר טוב ממצוין".

עוד באותו נושא

טראמפ לאחר הפסגה: "פוטין מאמין בישראל, הוא מעריץ של ביבי"

לכתבה המלאה

"כוח שווה לארה"ב"

גורמים המקורבים לממסד מדיניות החוץ של רוסיה אמרו כי בין המטרות המרכזיות של הקרמלין לפני הפסגה הייתה ההזדמנות של פוטין להציג את עצמו כשווה לנשיא ארצות הברית. פוטין ביסס חלק ניכר מהתמיכה בו על הנרטיב שלפיו הוא משיב את רוסיה לקדמת הבמה הבינלאומית אחרי שאיבדה מיוקרתה עם קריסת ברית המועצות ב-1991.

מסיבת העיתונאים בסוף הפסגה הייתה "הדבר הריאלי ביותר שהקרמלין היה יכול לקוות לו", אמר מארק גלאוטי, מומחה לרוסיה במכון ליחסים בינלאומיים בפראג. "פוטין הציג את עצמו בצורה אלגנטית ואת רוסיה ככוח שווה לארצות הברית".
אתמול עלה ערך הרובל ב-0.4% לעומת הדולר. לפי מומחי שווקים, עצם קיומה של הפסגה הייתה חיובית עבור הנכסים הרוסיים והיא קיזזה מההשלכות הליליות מהירידה במחירי הנפט.

גורמים בקרמלין אמרו בשיחות סגורות לפני הפסגה כי קשה להבין מה היא הדרך הטובה ביותר להתמודד עם נשיא ארצות הברית הבלתי-יציב ושבז לאתיקה פוליטית.

יועציו של פוטין הביעו גם תסכול מכך שניסיונותיהם לשקם את היחסים עם וושינגטון נבלמו על ידי מתנגדי טראמפ מבית. מבקריו טוענים כי הקמפיין שלו בבחירות 2016 קשר קשר עם רוסיה, אך גם טראמפ וגם פוטין מכחישים זאת.

מפגינים מחוץ לבית הלבן בוושינגטון, לקראת חזרתו של טראמפ ממפגש הפסגה בפינלנד. רויטרס
"שקרן". מחאה נגד טראמפ מחוץ לבית הלבן, שלשום/רויטרס

בשונה מאיך שהתנהל עד עתה, פוטין נכנס אתמול ישירות לתוך הוויכוח הפוליטי בארצות הברית. כשהוא עומד לצדו של טראמפ, אמר פוטין כי יש לו הוכחות לכך ש-400 מיליון דולר לא חוקיים הועברו לקמפיין הבחירות של הילרי קלינטון.

"אחרי שצוות לטראמפ על ידי התקשורת למשך זמן רב, החליט עתה פוטין בבירור לחלוק את גורלו עמו", אמר דימירי טרנין, קולונלר לשעבר בצבא רוסיה שעתה מנהל את מכון המחקר קרנגי במוסקבה. "הוא עכשיו תומך קולני בעמיתו האמריקני נגד יריביו הביתיים".

(עדכון ראשון 14:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully