וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משחק בחיי חיילים": אחרי התאונה הקטלנית - ההאמרים חזרו לכבישים

16.7.2018 / 9:50

בעקבות מותם של שלושה חיילי גולני בתאונה בכביש 6, הורה מפקד זרוע היבשה על העברת ג'יפים מסוג "האמר" על גבי משאיות. הורים צילמו שיירה שנסעה למרחק ארוך: "מדובר בסכנת חיים". מצה"ל נמסר כי הוא "מקפיד על הביטחון בדרכים קלה כחמורה"

צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

(בווידיאו: הלווייתו של אשר טספו שנהרג בתאונה)

אחרי ששלושה חיילי חטיבת גולני נהרגו בחודש פברואר האחרון בתאונה קטלנית בכביש 6, לוואלה! NEWS נודע על שינוי בנהלים שהגבילו נסיעת ג'יפים מסוג "האמר" כחלק מהפקת הלקחים. הורים לחיילים, שתיעדו את נסיעת השיירות מספר פעמים בשבוע האחרון, מתחו ביקורת על צה"ל וטענו: "הצבא משחק בחיי חיילים".

במהלך התאונה, שבה נהרגו שילה סימן-טוב, בר יעקוביאן ואשר טספו, משאית התנגשה בשלושה ג'יפים מסוג "האמר". תשעה חיילים נוספים נפצעו. מפקד פיקוד הצפון אלוף יואל סטריק הורה במקביל לחקירת מצ"ח להקים צוות מומחים בראשות מפקד עוצבת "כידון", אלוף-משנה יאיר נתנס, לבדיקת נסיבות התאונה. בעקבות פערים מקצועיים שהתגלו בתחקירים שבוצעו בשטח על ידי ועדת המומחים, החליט מפקד זרוע היבשה אלוף קובי ברק להורות על העברת ג'יפים מסוג "האמר" על גבי משאיות כדי למנוע אירועים דומים בעתיד.

עוד בנושא:
ההרוגים בתאונה בכביש 6: אשר סייע לאמו, בר הלך אחר אחיו
"מדובר ברצח": טענות המשטרה נגד הנהג שפגע והרג חיילים בכביש 6
התאונה בכביש 6: צה"ל יתחקר את תדריך הנסיעה של שיירת ההאמרים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האמרים שנצפו לאחרונה בדרכים ותועדו על ידי הורי חיילים/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי גורמי מקצוע באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, למרות שהופצו מסקנות הוועדה עדיין קיימים חילוקי דעות על האופן שבו נדרשים נהגים לנסוע עם ג'יפים אלה על כביש 6, המוגדר ככביש מהר בעת שהכוחות עוברים לשטחי אימון או לאזורי פעילות מבצעית.

מתיעוד הורי החיילים עולה כי לא מדובר בנסיעה קצרה של ה"האמרים", אלא בנסיעה ארוכה מצפון לדרום. "מדובר בנסיעה מסכנת חיים", אמר אחד ההורים. "שהצבא יכניס את היד לכיס ויממן העברה של ג'יפים על גבי מובילים. שיירה איטית מסוכנת וכבר הוכח שהיא קטלנית. אני דורש לתת על זה את הדעת". לדבריו, "גם אם בסוף החלטתם שאין ברירה וחייב לחצות 50 ק"מ, תצמידו להם אנשי מקצוע". הורה נוסף אמר כי "ברגע שג'יפ אחד עוצר כולם עוצרים בשוליים הצרים ואז מתחיל הבלגן. יש דרכים יותר חכמות לטפל בשיירות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האמרים שנצפו לאחרונה בדרכים ותועדו על ידי הורי חיילים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדובר צה"ל נמסר: "עם סיום ועדת החקירה שהתקיימה לאחר התאונה ובמטרה לצמצם סיכונים, נקבעו הוראות בדבר אופן הניוד של רכבים קרביים בכבישים מהירים. ההנחיות קובעות כי במעבר יחידה מאימון לאימון או לתעסוקה מבצעית בנסיעה שמשכה עד טווח של 50 ק"מ, תתאפשר נסיעה של הרכבים תוך הגבלת מספר הנוסעים בהתאם למהירות הנסיעה. בטווח העולה על 50 ק"מ, ניוד הרכבים מסוג האמר יתבצע על גבי מובילים. כמו כן, שונה תמהיל ההכשרה של הנהגים המבצעיים תוך מתן דגש על תנועה בכבישים וחודדו נהלי שילוח נהגים ושיירות. צה"ל פועל לאכיפת הוראות הבטיחות בכבישים באופן סדיר ומקפיד עליהן קלה כחמורה לביטחון חיילי צה"ל וכלל הנוסעים בדרכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully