וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל לא מחפשת להפיל את חמאס ומוכנה לסבול את ריטואל ההסלמה

15.7.2018 / 12:02

תקיפות צה"ל בליל שבת היו ניצול הזדמנות לאחר פציעתו של קצין שריון בהפגנות הגדר והביאו את חמאס להסלים את תגובתו, גם אם בחוסר התלהבות. שני הצדדים ייחלו להכרזה על הפסקת אש שהגיעה לבסוף מצד מצרים - ולכולם ברור שהסבב הבא באופק וכי החלופה היא כאוס או כיבוש

צילום: דובר צה"ל, שי מכלוף, מצלמות אבטחה, משטרת ישראל

בערבית יש משפט נפוץ ומוכר שאומר: "טיטי טיטי, זאי מא רוחתי זאי מא ג'יתי". כלומר, כפי שהלכתי כך באתי. ייתכן שבשלב הזה עדיין מוקדם לסכם את מה שהתרחש כאן ב-48 השעות האחרונות, אולם התחושה המוקדמת היא שהסבב האלים האחרון בין חמאס לבין ישראל היה מיותר וחסר תוצאות - כפי שהתחיל, כך הוא הסתיים.

במהלך הלילה שוגרו כמה פצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה, מה שנראה כמו שאריות של חילופי המהלומות מאתמול. הסבב הזה החל פחות או יותר בתקיפות הישראליות בלילה שבין שישי לשבת, שהעילה המידית שלהן הייתה תגובה על השלכת רימון יד לעבר כוח צה"ל ופציעתו של קצין שריון באורח בינוני. בפועל היה כאן ניצול הזדמנות מצד ישראל - לפגוע במנהרות התקפיות שידעו על קיומן; ומנגד לנסות אולי לשנות את הסטטוס קוו שנוצר מול חמאס, בכל הנוגע להפרחת עפיפוני ובלוני התבערה.

לקריאה נוספת:
לפני ואחרי: כך נראית מפקדת חמאס שהפציץ צה"ל
במקביל להסלמה: צה"ל יתרגל בשבוע הקרוב את כיבוש העיר עזה
ממשיך בירי ולא נרתע מעימות עם ישראל: חמאס מהמר על עתידו

פגיעה באחד המסגדים בעזה בעקבות תקיפת צה"ל ברצ"ע  14 ביולי 2018. מערכת וואלה! NEWS
בניין שהופצץ בעיר עזה בתקיפת חיל האוויר, אתמול/מערכת וואלה! NEWS

בצה"ל, ובישראל בכלל, היה מי שקיווה שכמה הפצצות על מתקני חמאס ריקים יגרמו לארגון להיבהל ולעצור את תופעת עפיפוני התבערה - ואף יביאו להרגעת הרוחות בתוך ישראל, בקרב התושבים שחשו מוזנחים, ובקרב הפוליטיקאים מימין שדרשו פעולה תקיפה יותר נגד התופעה. בפועל זה לא קרה. ספק אם תופעת העפיפונים תיבלם ויתרה מכך, הביקורת של הימין בישראל ושל תושבי עוטף עזה רק הוחרפה בדרישה לפעולה נחרצת יותר.

עוד באותו נושא

בוקר מתוח בדרום: שני הרוגים בפיצוץ בבניין במערב העיר עזה

לכתבה המלאה

חמאס שבר את הכלים באופן חלקי בלבד

צריך לומר, גם בחמאס לא התלהבו להגיע להסלמה נוסח זו שראינו אתמול. אך משהתקבלה ההחלטה בארגון, החל שיגור של עשרות רבות של רקטות לעבר יישובים ישראלים בקרבת עזה. כלומר, לשבור את הכלים, אך רק באופן חלקי. גם אז בחלוף כמה שעות בלבד מתחילת ההסלמה, החלו ההדלפות מכיוון חמאס בדבר ניסיונות מצד מצרים להרגיע את הרוחות ולהפסיק את האש. בפועל נראה ששני הצדדים, מרגע שהחל הסבב, ייחלו וקיוו שיישמע ה"גונג" המצרי שיביא להפסקת הקרב. וכולם - ישראל, חמאס ומצרים - ידועים שהסבב הבא כבר נמצא באופק.

בית שנפגע מרקטה בשדרות ב-14.7.2018. שי מכלוף, מערכת וואלה!
נזק בחצר בית שנפגע מרקטה בשדרות, הבוקר/מערכת וואלה!, שי מכלוף

המציאות בעזה לא צפויה להשתנות מקצה לקצה בעקבות הסבב האחרון. הפוליטיקאים הישראלים שממהרים לטעון כי ישראל לא תשלים עם "טרור העפיפונים" נמנעים מלומר את האמת לציבור הישראלי. ראשית, העפיפונים אינם הסוגיה הבוערת ביותר, תרתי משמע, מבחינתה של מדינת ישראל והאיומים הביטחוניים עליה. הם בעדיפות שלישית או רביעית מבחינת האג'נדה הביטחונית הישראלית.

עזה נחשבת כעת כאיום פחות קריטי על ישראל וההתמקדות של המערכת היא בצפון - בסוריה ו"היום שאחרי" אסד והאיום האיראני. היגררות למלחמה מסובכת בעזה בשל עפיפונים נחשבת מיותרת בלשון המעטה מבחינת צה"ל וישראל בשעה שבסוריה מתנהלת מערכה קריטית יותר. מכאן, שאל לתושבי עוטף עזה לצפות שהמצב מול הרצועה וחמאס ישתנה מקצה לקצה בתקופה הקרובה.

תצ"א ממפקדת גדוד החמאס בבית לאהיא לפני ואחרי תקיפת צה"ל 14 ביולי 2018. מערכת וואלה! NEWS
תצלום אוויר של מפקדת חמאס שהופצצה אתמול בעזה/מערכת וואלה! NEWS

כאן אנו מגיעים לנקודה השנייה הקריטית מבחינת מדיניות ממשלת נתניהו שנמנעת מלומר זאת לציבור - ישראל רוצה בהישארות חמאס ובהישרדותו בעזה. לא בגלל חיבה יתרה לארגון, אלא מאחר שהחלופות לשלטון חמאס ברצועה, הינן כיבוש של שני מיליון בני אדם או כאוס. ומכאן בעצם המדיניות הסופר זהירה של צה"ל ושל הממשלה בנושא עזה. כלומר סבב אלים פה ושם, עפיפוני תבערה, הפגנות על הגדר, הכל בעצם בגדר "הנסבל", אך לא מלחמה כוללת שעלולה לאלץ את ישראל לקבל החלטות קשות וכואבות הרבה יותר מאלה שהמדינה מתמודדת איתן כעת.

שוק שדרות בבוקר שאחרי הרקטה שפגע בעיר 15 ביולי 2018. ראובן קסטרו
תושבים בשוק בשדרות אחרי החזרה לשגרה, הבוקר/ראובן קסטרו
פגיעה באחד המסגדים בעזה בעקבות תקיפת צה"ל ברצ"ע  14 ביולי 2018. רויטרס
תושבים בעזה בוחנים נזק למסגד שנפגע בתקיפות צה"ל, אתמול/רויטרס
עשן מיתמר מעל העיר עזה לאחר תקיפת חיל האוויר בתל אל-הווא, 14 ביולי 2018. מערכת וואלה! NEWS
עשן מיתמר בשמי שכונת תל-הווא בעיר עזה לאחר תקיפת צה"ל, אתמול/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully