וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל תקף מפריחי בלוני תבערה; שריפות הוצתו ברחבי עוטף עזה

כוחות הכיבוי פועלים לכיבוי כמה שריפות שפרצו עקב הצתות. כלי טיס ירו בסמוך לחולייות בלוני תבערה ברצועת עזה. הקבינט מתכנס כדי לדון במצב בדרום. נתניהו: לא נסכים להצתות

עריכה: יאיר דניאל ושניר דבוש

הסלמה בדרום - כל העדכונים:

* דובר צה"ל: חיל האוויר תקף חוליות בלוני תבערה בצפון ובמרכז הרצועה
* נתניהו: "לא נקבל שום התקפות נגדנו; נגיב בהתאם"
* ליברמן: "אין שום כוונה להכיל לא רקטות, לא עפיפונים ולא שום דבר"
* הקבינט יתכנס היום בצהריים כדי לדון בהסלמה
* הלילה: ארבעה פצמ"רים נורו לשטח ישראל; צה"ל תקף את מתקן השיגור
* יותר מ-180 רקטות נורו לעבר ישראל במהלך השבת

לקראת כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני הכחיש היום (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה כי הסכם הפסקת האש שהושג אמש עם חמאס אינו כולל את עפיפוני התבערה. שר הביטחון אביגדור ליברמן הוסיף כי ישראל לא תכיל שום איום, לרבות רקטות ועפיפונים. באזור קיבוץ ארז במועצה האזורית שער הנגב אותרו כמה שריפות, וכוחות הכיבוי החלו בפעולות לבירור אם מדובר בהצתות חדשות, כתוצאה מחדירת עפיפון תבערה.

הבוקר הודיע פיקוד העורף על ביטול ההנחיות המיוחדות לתושבים ביישובי הנגב המערבי, במועצות האזוריות הסמוכות לגבול רצועת עזה. אמש טענו חמאס והג'יהאד האסלאמי כי הגיעו להבנות על הפסקת אש מול ישראל ויחדלו מהירי, אך למרות זאת הלילה נשמעו אזעקות ברחבי עוטף עזה וארבעה שיגורים זוהו משטח הרצועה. אחת הרקטות יורה באמצעות מערכת "כיפת ברזל" וצה"ל תקף בתגובה את עמדת השיגור שממנה נורו שניים מהפצמ"רים.

ישיבית הממשלה 15 ביולי 2018. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
ישיבת הממשלה, היום/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

במהלך השבת נורו יותר מ-180 רקטות ופצצות מרגמה מרצועת עזה לעבר ישראל. בשדרות נפצעו ארבעה בני משפחה מנפילת רקטה סמוך לבית, ורקטה נוספת התפוצצה סמוך לבית כנסת. ברצועת עזה מתו שני נערים בהתקפת צה"ל על בניין רב קומות, שמתחתיו נחפרה מנהרה, כשצה"ל תקף בנוסף עשרות מטרות נוספות של ארגון חמאס ברצועה.

מתיחות בגבול עזה | עדכונים שוטפים:

14:36 - דובר צה"ל מאשר כי כלי טיס של חיל האוויר תקף חוליית מפריחי בלוני תבערה בדרום רצועת עזה.

14:35 - שתי שריפות פרצו במרכז רצועת עזה, נבדק חשד להצתה.

14:18 - שני בלוני תבערה נמצאו בעוטף עזה. אחד מהבלונים הצית שריפה ביד מרדכי והשני אותר במושב גיאה. בשני האירועים הושגה שליטה.

שריפה בכפר עזה 15 ביולי 2018. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
שריפה בכפר עזה, היום/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט
שריפה בארז 15 ביולי 2018. ביטחון קיבוץ ארז, מערכת וואלה! NEWS
שריפה באזור קיבוץ ארז, היום/מערכת וואלה! NEWS, ביטחון קיבוץ ארז

13:35 - שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב אומר כי הארגון יגביר את נוכחותו ברצועת עזה על מנת לפתור את המשבר ההומניטרי למען התושבים. לדבריו, כישלון הפיוס בין פתח וחמאס יוביל לכאוס. מלאדנוב הוסיף כי הוא דורש מחמאס לפעול ברצינות מול מאמצי מצרים להצלחת הפיוס.

13:25 - כלי תקשורת פלסטיניים מדווחים על תקיפה נוספת של צה"ל נגד מפריחי בלוני תבערה בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. לא דווח על נפגעים.

13:18 - ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה אומר בהלוויית שני הנערים שנהרגו בתקיפת צה"ל במחנה הפליטים שאטי כי ארגונו "לא יאפשר לישראל לקבוע משוואות חדשות". לדבריו, ההפגנות בגדר המערכת החזירו את העיסוק בסוגיית עזה לחזית ואם לא יוסר המצור על הרצועה אלה רק יתחזקו.

עמדת חמאס בגבול עזה  15 ביולי 2018. ראובן קסטרו
מבט אל רצועת עזה מעמדת צה"ל בגבול, היום/ראובן קסטרו

12:36 - צה"ל תקף בסמוך לחוליית מפריחי בלוני תבערה בצפון רצועת עזה, באזור בית חנון.

12:30 - הקבינט המדיני-ביטחוני מתכנס לדיון על המצב ברצועת עזה. בדיון צפויים להשתתף הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש אמ"ן אלוף תמיר היימן וגורמי ביטחון נוספים. שרי הבית היהודי הבהירו מוקדם יותר הבוקר כי הם מתנגדים להפסקת האש עם החמאס.

11:27 - ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר בפתח ישיבת הממשלה כי "שמעתי שאומרים שישראל הסכימה להפסקת אש שלא כוללת את הפסקת טרור העפיפונים. זה לא נכון. איננו מוכנים לקבל שום התקפות נגדנו ונגיב בהתאם". לדבריו, "במהלך שבת פגענו בחמאס באופן משמעותי וקשה. המדיניות ברורה, מי שפוגע בנו אנו פוגעים בו ובעוצמה רבה".

11:08 - שריפות פרצו ליד קיבוץ ארז בעוטף עזה. נבדק החשד כי מדובר בהצתה כתוצאה מעפיפוני ובלוני תבערה.

10:39 - שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "חשוב להדגיש שאין שום כוונה להכיל לא רקטות, לא עפיפונים ולא שום דבר. חמאס ספג מכה קשה, מקווה שהוא יסיק מסקנות ולא יהיה לזה מחיר".

תיעוד: פעילי חמאס מתאמנים בבניין שנטען כי שימש גן ילדים

עריכה: יאיר דניאל
בית שנפגע מרקטה בשדרות ב-14.7.2018. שי מכלוף, מערכת וואלה!
הבית שנפגע בשדרות/מערכת וואלה!, שי מכלוף

10:15 - שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, הגיע לרצועת עזה דרך מעבר ארז.

8:50 - משרד הבריאות הפלסטיני מדווח על שני הרוגים ופצוע קשה בפיצוץ בבניין במערב העיר עזה.

8:48 - השר ישראל כץ אומר במהדורת וואלה! NEWS כי יש למצוא שיטה להפוך את רצועת עזה "לקו גבול לכל דבר עם הרתעה כמו בלבנון, וכמו שהיה בעבר בסוריה". לדבריו, "בדיונים שהיו בקבינט לגבי הצעתי השר בנט תמך. צריך ללכת או להכרעה של החמאס או להיפרדות, אי אפשר להשאיר את המצב הקיים. אני חושב שגם הוא תומך במצב הזה. ליברמן לא הביא כל הצעה לקבינט. צריך להיפרד מכל האחריות, לא צריך לספק מאות משאיות לחמאס בעזה".

בית שנפגע מרקטה בשדרות ב-14.7.2018. שי מכלוף, מערכת וואלה!
הבית שנפגע בשדרות/מערכת וואלה!, שי מכלוף
פגיעת רקטה בבניין מגורים בשדרות 14 ביולי 2018. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
נזק לבית שנפגע מרקטה בשדרות/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

08:15 - פיקוד העורף מודיע על ביטול ההנחיות המיוחדות ביישובי עוטף עזה.

06:47 - המועצה האזורית אשכול הודיעה כי בהתייעצות עם צה"ל, מערכות החינוך והקייטנות פועלות כרגיל, בקרבה למרחב מוגן. התכנסויות מותרות עד 500 איש בשטח פתוח ואלף איש בשטח סגור.

01:33 - אזעקת "צבע אדום" נשמעה ברחבי המועצה האזורית שער הנגב. בוצעו שני שיגורים, סוללת כיפת ברזל יירטה אחד מהם.

00:34 - דובר צה"ל הודיע כי זוהו שני שיגורים של פצמ"רים משטח רצועת עזה לעבר המועצה האזורית אשכול, ובעקבות זאת - צה"ל תקף את מתקן השיגור.

תצ"א מתקיפת צה"ל על הבניין בשאטי 14 ביולי 2018. מערכת וואלה! NEWS
תצלום אוויר מתקיפת צה"ל על הבניין בשאטי/מערכת וואלה! NEWS

00:20 - ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן, קורא לרה"מ ולקבינט הביטחוני לדחות כל יוזמה להפסקת אש עם חמאס שלא תכלול עצירה של טרור העפיפונים ובלוני התבערה וההפגנות על הגדר. "היממה האחרונה ביישובי העוטף הייתה מן הקשות שידענו מאז צוק איתן. תושבי שדות נגב, המגלים חוזק מופלא ועומדים באופן מעורר התפעלות במתח הביטחוני, ייתנו גיבוי לממשלה ולצהל לכל צעד צבאי שיידרש כדי להביא לידי עצירה מוחלטת של הטרור מעזה".

00:11 - אחרי שעתיים של שקט - אזעקת צבע אדום במועצה האזורית אשכול.

23:49 - שר החינוך נפתלי בנט בטוויטר: "הנוסחה לפיה לאחר חודשיים של שריפות ומאות רקטות על תושבי עוטף עזה, חמאס מכתיב לנו את הפסקת האש היא שגיאה חמורה. הבהרתי לפני חודשיים: הבלגה מולידה הסלמה. ‏מי שמבליג על הפרת ריבונותנו ונמנע מפעולה יסודית, גוזר עלינו מלחמת התשה מתמשכת. ‏יש להורות לצה"ל לפעול בעוצמה, בתחכום וביסודיות".

תיעוד התקיפה ברצועת עזה

הערכת מצב באוגדת עזה בראשות הרמטכ"ל, גדי איזנקוט  בהשתתפות מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, ראש אגף המבצעים, אלוף אהרון חליוה, מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף יהודה פוקס ומפקדים נוספים.. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
הרמטכ"ל איזנקוט בהערכת מצב, אמש/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

23:40 - ראשי הרשויות בעוטף עזה זועמים על תגובת הממשלה על ההסלמה: "צריכים היו להעלות מדרגה". בהערכת מצב שהתקיימה בשדרות הביע ראש העיר אלון דוידי את מחאתו מול מפקד אוגדת עזה יהודה פוקס, וצעק כי "מצב כזה הוא לא נסבל, לא ייתכן שהתגובה של צה"ל תהיה כזאת". גם בקרב תושבי עוטף עזה נמתחה ביקורת, כשאחד התושבים אמר: "זאת בדיחה. 200 רקטות, וחמאס לא קיבל מכה".

23:33 - המועצה האזורית חוף אשקלון מודיעה כי חוף זיקים יישאר סגור, זאת לאחר תדרוך עם מפקד האוגדה. במועצה יקיימו הערכת מצב נוספת ב-06:00 בבוקר.

22:55 - גורם ביטחוני בכיר, בהמשך לדיווחים על הפסקת אש: "רק העובדות בשטח יכתיבו את המשך התגובה שלנו".

תצ"א ממפקדת גדוד החמאס בבית לאהיא לפני ואחרי תקיפת צה"ל 14 ביולי 2018. מערכת וואלה! NEWS
תצלום אוויר ממפקדת גדוד החמאס לפני ואחרי תקיפת צה"ל/מערכת וואלה! NEWS

הנחיות פיקוד העורף לתושבים

22:34 - דובר הג'יהאד האסלאמי לסוכנות הידיעות אנאדול: מכריזים על הפסקת אש עם ישראל. גם מקורות בחמאס אישרו כי בתיווך מצרי הושגה הסכמה על הפסקת הירי.

22:22 - יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי בעוטף עזה: "מה שאנחנו רואים בימים האחרונים זו תוצאה של חידלון של ארבע שנים שהקבינט לא מקבל החלטות. ראש ממשלה שעסוק בלכסת"ח בישיבות קבינט שאין מאחוריהן דבר: לא מפעילים מנופים מדיניים, לא מנופים כלכליים, לא מנופים אסטרטגיים - פשוט לא עושים שום דבר".

22:21 - ח"כ ציפי לבני: "נתניהו נכשל בהגנה על תושבי עוטף עזה ומול חמאס. במקום היגררות והבלגה נדרשת יוזמה משולבת צבאית ומדינית שתתן פתרון לטווח ארוך. במקום ממשלת אלתורים ויחסי ציבור, ממשלה אחראית ויוזמת".

אנשים רצים למקלטים בעקבות צבע אדום בקיבוץ יד מרדכי 14 ביולי 2018. רויטרס
אזרחים נמלטים למקלט בשדרות/רויטרס

22:10 - תושב שדרות שביתו נפגע מרקטה: "ישבנו בסלון, פתאום כל הזכוכית של הסלון עפה עלינו. הכול התפוצץ, כל הבית היה עשן וזכוכיות עפו. התחילו צעקות וטירוף, ותוך דקות השכנים התקשרו למגן דוד אדום. קיבלתי רסיסים בפנים וברגליים, אשתי והילדות שלי גם. כל הבית הלך, הסלון הלך, הטלוויזיות התפוצצו, האקווריום התפוצץ. לא יודע מה קורה עם הבנות, החבר'ה פה אמרו לי שהן בסדר. מזלה של אשתי שהיא הייתה במטבח כשזה קרה".

21:44 - הנשיא ראובן ריבלין פנה לתושבי עוטף עזה: "גם השבת היינו איתכם. מתכווצים בכל צבע אדום, מחזקים את ידי כוחותינו בשובם מכל גיחה. אלה ימים לא קלים, ואנו לא נאפשר להם להפוך שגרה. העמידה האיתנה שלכם, הכוחות המופלאים שלכם, הם השראה עבור כולנו. גם בשעה שהצופרים רועמים והקרקע בוערת, אתם ממשיכים לחרוש, לעבד, להלך בשבילי חבל הארץ האהוב בו אתם גרים. אנו נמשיך ונכה במבקשי רעתנו ולא נשקוט עד אשר ישוב השקט לדרום. תודתנו מסורה לכוחות צה"ל כולם ולכוחות הכיבוי וההצלה אשר גם בשעה זו עומדים על המשמר. אתם חומת המגן של כולנו".

פגיעת רקטה בבניין מגורים בשדרות 14 ביולי 2018. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
נזק לבית בשדרות/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

21:39 - דיווחים פלסטיניים על תקיפה שמבצע צה"ל בשכונת שג'אעיה שבעיר עזה.

21:37 - דובר צה"ל: מהשעה 15:00 זוהו כ-100 שיגורים מרצועת עזה לעבר שטח מדינת ישראל בהובלת ארגון הטרור חמאס, כ-20 מהם יורטו על-ידי כיפת ברזל, וכ-73 נפלו בשטחים פתוחים.

21:04 - אזעקות נשמעו ביישובים במועצה האזורית אשכול.

20:58 - אזעקות נשמעו ביישובים במועצה האזורית שער הנגב.

20:44 - בשל האירועים נדחתה הופעתו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט בפני מליאת ועדת החוץ והביטחון שתוכננה למחר.

20:43 - לבית החולים ברזילי פונו ארבעה פצועים מנפילת הרקטה על בית בשדרות. אב המשפחה כבן 50 עם רסיסים במצח וברגליים. בת 14 עם רסיסים בפנים וברגלים וחבלה בעורף. בת 15 עם רסיסים בפנים, בראש וברגלים. אמא בת 45 רסיסים ברגלים. כולם במצב קל.

פעולות לאיתור נפלי רקטות ושריפות באזור מושב נתיב העשרה, 14 ביולי 2018. שי מכלוף
ניסיונות לאיתור רקטות בעוטף עזה, אמש/שי מכלוף

20:39 - המועצה האזורית אשכול: בסיום הערכת מצב עם הצבא, אנו נערכים להמשך המתיחות ולכן ממשיכות הגבלות פיקוד העורף על התכנסויות במרחב האזרחי: עד מאה איש במרחב פתוח, עד 500 איש במרחב סגור. יש לשמור על עירנות ובמידה שנשמעת אזעקת צבע אדום, להישמע להנחיות ההתגוננות: כניסה למרחב מוגן על פי זמן ההתראה ושהייה בו במשך 10 דקות.

20:21 - משרד הבריאות הפלסטיני: 25 נפצעו בתקיפת הבניין ברצועה.

19:59 - אזעקה נשמעה בנתיבות וביישובים באזור.

19:53 - הערכות ביטחוניות: חמאס רוצה להפסיק את האש, אך לא בטוח שהארגונים האחרים, בעיקר הג'יהאד האסלאמי, ירצו ללכת איתו. המסרים מישראל כללו אזהרות לגבי המשך שיגור עפיפונים ואיום כי אם לא יפסיקו ייאלץ צה"ל להמשיך בתקיפות.

עמדת חמאס בגבול עזה  15 ביולי 2018. ראובן קסטרו
עמדת צה"ל בגבול עזה, היום/ראובן קסטרו
עמדת חמאס בגבול עזה  15 ביולי 2018. ראובן קסטרו
עמדות צה"ל בגבול עזה, היום/ראובן קסטרו
תקיפות צה"ל ברצ"ע  14 ביולי 2018. רויטרס
תקיפת צה"ל ברצועה, אמש/רויטרס
תיעוד מצלמות אבטחה מנפילת הרקטה בשדרות  14 ביולי 2018. מערכת וואלה! NEWS
תיעוד נפילת רקטה בשדרות, אמש/מערכת וואלה! NEWS
פגיעה באחד המסגדים בעזה בעקבות תקיפת צה"ל ברצ"ע  14 ביולי 2018. מערכת וואלה! NEWS
פגיעה במסגר ברצועת עזה/מערכת וואלה! NEWS
פגיעת רקטה בבניין מגורים בשדרות 14 ביולי 2018. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
נזק לבית בשדרות/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה
פעולות לאיתור נפלי רקטות ושריפות באזור מושב נתיב העשרה, 14 ביולי 2018. שי מכלוף
נפילת פצצות מרגמה בחוף אשקלון/שי מכלוף
תקיפת צה"ל ליד רפיח. מערכת וואלה! NEWS
התקיפות ברצועה/מערכת וואלה! NEWS
מפקדת גדוד חמאס בבית להיא שהופצצה. דובר צה"ל
מפקדת חמאס שהושמדה/דובר צה"ל
תקיפת צה"ל באוניברסיטאות אל-אזהר 14 ביולי 2018. -, מערכת וואלה! NEWS
תקיפת צה"ל בעזה/מערכת וואלה! NEWS, -
תקיפות צה"ל ברצ"ע  14 ביולי 2018. רויטרס
תקיפת צה"ל בעזה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully