וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פרצו למחשבי הדמוקרטים": כתבי אישום בארה"ב נגד 12 קצינים רוסים

אנשי המודיעין הרוסי מואשמים במסגרת חקירת התובע המיוחד בכך שחדרו למפלגה דרך פישינג ותוכנות זדוניות. זאת הפעם הראשונה שבה גורמים רוסיים רשמיים מואשמים בכך. ההודעה מגיעה ימים לפני הפסגה בין טראמפ לפוטין

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

משרד המשפטים של ארצות הברית הודיע הערב (שישי) על הגשת כתבי אישום נגד 12 קציני מודיעין רוסים, המואשמים בפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות 2016. סגן התובע הכללי, רוד רוזנשטיין, אמר כי הנאשמים, שמועמדים לדין בהעדרם, השתמשו בתוכנות זדוניות ובמיילים מזויפים כדי לבצע את מתקפות הסייבר. זאת הפעם הראשונה שגורמים רוסיים רשמיים נאשמים באחריות לחדירה למחשבי הדמוקרטים.

העמדתם לדין של הקצינים היא חלק מחקירתו של התובע המיוחד רוברט מולר, החוקר את התערבותה של מוסקבה בבחירות. 13 קציני המודיעין מצטרפים ל-20 אנשים, רובם אזרחים רוסים, ולשלוש חברות שהועמדו לדין עד כה, כמו גם ארבעה מאנשי הקמפיין של הנשיא דונלד טראמפ - אולם האחרונים לא הואשמו בקשירת קשר עם מוסקבה להתערבות בבחירות. מולר גם חוקר אם טראמפ שיבש את החקירה.

סגן התובע הכללי, האחראי על החקירה מאחר שהתובע הכללי ג'ף סשנז פסל את עצמו בשל קשרים שקיים עם מוסקבה במהלך קמפיין הבחירות, אמר כי הוא עדכן את הנשיא בהתפתחויות מוקדם יותר השבוע. הוא הכחיש שלתזמון ההודעה יש קשר לכך שטראמפ ייפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום שני הקרוב. שעות לפני ההכרזה תיאר שוב טראמפ, המבקר בבריטניה, את החקירה כ"ציד מכשפות" שפוגע ביחסים עם רוסיה.

משרד החוץ במוסקבה מסר הכחיש את הטענות ואמר כי כתבי האישום נועדו "לפגוע באווירה" לקראת הפסגה.

סגן התובע הכללי של ארה"ב, רוד רוזנשטיין, במסיבת עיתונאים, 13 ביולי 2018. רויטרס
אחראי על החקירה מטעם משרד המשפטים. רוזנשטיין, הערב/רויטרס

רוזנשטיין אמר כי הנאשמים ניהלו חלופת תכתובות עם כמה אזרחים אמריקנים במהלך אותה קנוניה לכאורה, אך הוסיף כי אין נאשמים אמריקנים. לדברי סגן התובע הכללי, הקצינים הרוסים עבדו עבור שתי יחידות בשירותי המודיעין הצבאי (GRU) ואלו החלו את פעילותם במרץ 2016, אז נפרצו מיילים של מתנדבים ושל עובדים בקמפיין הבחירות של הילרי קלינטון.

בהמשך, ב-27 ביולי ואילך, היה זה הניסיון הראשון שלהם לפרוץ לחשבונות מייל של לשכתה הפרטית קלינטון. בערך באותו הזמן, הם גם תקפו 76 כתובות מייל של שרת ששימש את קמפיין קלינטון. באותו יום קרא טראמפ, אז מועמד המפלגה הרפובליקנית, לרוסיה למצוא את "30 אלף המיילים החסרים", כשהוא מתייחס למיילים שהיו בשרת פרטי ששימש את קלינטון בזמן שהייתה שרת החוץ.

"הנאשמים עקבו בחשאי אחרי מחשבים, השתילו מאות קבצים המכילים תוכנות זדוניות וגנבו מיילים ומסמכים אחרים", אמר רוזנשטיין. לדבריו, הם יצרו משתמשים פיקטיביים ברשת, כמו " DCLeaks" ו"גוציפר 2.0", שדרכם שוחררו אלפי מסמכים גנובים בתחילת יוני 2016. "אנחנו יודעים שהמטרה הייתה להשפיע על הבחירות".

הוא הדגיש: "ההשפעה שהייתה להם, המניע שהיה עשוי להיות להם מעבר לזה שנדרש כדי להוכיח את העבירה הזו, היא עניין של ספקולציה. זאת לא האחריות שלנו".

עוד באותו נושא

חקירת רוסיה מסתעפת: "חוקרי FBI החרימו מחשבים בישראל"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ והמלכה אליזבת' בביקורו בארמון ווינדזור, 13 ביולי 2018. AP
קורא לחקירה "ציד מכשפות". טראמפ והמלכה אליזבת, היום/AP

בכתב האישום נאמר כי גורמי המודיעין הרוסיים כתבו לאדם שהיה "בקשר קבוע עם גורמים בכירים" בקמפיין טראמפ. רוג'ר סטון, מקורבו של טראמפ, אמר לרשת CNN כי הוא סבור שהוא זה אותו אדם מדובר.

הוא הכחיש כי הוא העביר מיילים גנובים לאתר ההדלפות ויקיליקס ובהצהרה שמסר לרויטרס אמר כי כתב האישום "מוכיח שלא קשרתי קשר עם אף אחד מהנאשמים כדי לבצע את הפריצה, להפיץ את המיילים הגנובים או לעזור להם בצורה כלשהי".

"חדשות טובות עבור כל האמריקנים"

זאת ההאשמה המפורטת ביותר עד כה על התערבותה של רוסיה בבחירות והראשונה שמטילה את האחריות ישירות על הקרמלין. במוסקבה מכחישים זאת, אך סוכנויות המודיעין האמריקניות קבעו בינואר 2017 כי רוסיה השתמשה בתעמולה ובפעולות סייבר כדי להתערב בבחירות במטרה לפגוע בקלינטון ובסופו של דבר לעזור לטראמפ. עוד הן קבעו כי פוטין עצמו הורה על כל המהלך.

ההודעה שמסר סגן התובע הכללי אירעה במקביל לפגישתו של טראמפ עם המלכה אליזבת בבריטניה. ביום שני ייפגש טראמפ עם פוטין בהלסינקי, ולדבריו גם סוגיית ההתערבות הרוסית תעלה בשיחות הרשמיות הראשונות ביניהם.

פגישת רה"מ, נשיא רוסיה, קרמלין, מוסקבה, רוסיה  11 ביולי 2018. רויטרס
בארה"ב קבעו כי הוא הורה על מתקפות הסייבר. פוטין/רויטרס

אחרי הודעת משרד המשפטים, אמר עורך דינו של טראמפ, רודי ג'ולינאי, כי "אלו חדשות טובות עבור כל האמריקנים". לדבריו, "הרוסים נתפסו, שום אמריקני לא מעורב. הגיע הזמן שמולר יסיים את הרדיפה של הנשיא ויגיד שהנשיא טראמפ חף מפשע לחלוטין".

עם זאת, חבר הקונגרס ג'רלד נדלר, בכיר הדמוקרטים בוועדת המשפט בבית הנבחרים, אמר: "האישומים האחרונים של משרד המשפטים קובעים כי סוכנים רוסים היו מאחורי הפריצות והדלפות המיילים של ה-DNC במטרה להשפיע על בחירות 2016. זה לא ציד מכשפות".

(עדכון ראשון: 20:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully