וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בבריטניה: שר החוץ ג'ונסון התפטר במחאה על תכנית הברקזיט

לשכתה של מיי אישרה כי ג'ונסון הצטרף לשר הברקזיט והתפטר ברקע התכנית שהעבירה ראשת הממשלה. שר החוץ מוביל את המחנה המתנגד לפשרות רבות מדי עם האיחוד על פרישתה של הממלכה. "אנחנו נהפוך למושבה של אירופה", הסביר בהצהרת פרישתו

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

שר החוץ של בריטניה, בוריס ג'ונסון, התפטר היום (שני) במחאה על תכנית הברקזיט שהעבירה ראשת הממשלה תרזה מיי. הוא מצטרף לשר לענייני הברקזיט, דייוויד דייויס, שפרש מהממשלה במהלך הלילה, והצעדים הדרמטיים הללו עלולים לסכל את רצונה לפרוש מהאיחוד האירופי על בסיס הסכם שיותר יחסים עסקיים קרובים עם הגוש.

"אחר הצהריים, ראשת הממשלה קיבלה את התפטרותו של בוריס ג'ונסון כשר החוץ", מסר דובר של מיי. "מחליפו יוכרז בקרוב. ראשת הממשלה מודה לבוריס על שירותו". מאוחר יותר הוכרז שמו של המחליף - ג'רמי האנט, שר הבריאות, המשתייך גם הוא למפלגה השמרנית.

בהצהרת ההתפטרות שלו, אמר ג'ונסון כי בריטניה תהפוך ל"מושבה" של האיחוד האירופי אם התכנית של מיי תצא לפועל. "רבים יתקשו לראות את הפירות הכלכליים או את היתרון הפוליטי מההסכם הזה", מסר שר החוץ המתפטר, שמחליפו צפוי להיבחר בשעות הקרובות.

בריטניה אמורה לפרוש מהאיחוד ב-29 במרץ 2019, אך שני הצדדים טרם הגיעו להבנות על עתיד היחסים ביניהם ביום שאחרי.

קריאה נוספת על הברקזיט
"17 מיליון יכולים לטעות": כמאה אלף מחו בלונדון נגד הברקזיט
"מתכנן מזימה נגד הברקזיט": הקמפיין השנוי במחלוקת של סורוס

שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון בדרכו לדאונינג 10 
3 ביולי 2018. רויטרס
טלטלה בממשלת בריטניה. ג'ונסון/רויטרס

בנאומה בפרלמנט הביעה מיי כבוד לג'ונסון ולדיוויס לאחר התפטרותם. "אנחנו לא מסכימים על הדרך הנכונה להוציא לפועל את תוצאות משאל העם", הסבירה ראשת ממשלת בריטניה. היא הוסיפה כי לא תתקיים הצבעה שנייה על הפרישה מהאיחוד. לטענתה, הצעתה למימוש הברקזיט היא "הברקזיט הנכון".

"מה שאנחנו מציעים מציב אתגר בפני האיחוד האירופי, דורש ממנו לחשוב מחדש, להסתכל מעבר לעמדה שבה נקט עד עתה ולהסכים על איזון חדש והוגן בין זכויות לבין חובות", אמרה מיי. לדבריה, מבלי שינוי זה האיחוד מסתכן בפרישתה של בריטניה - ללא הסכם.

מיי אמרה כי היא מקווה שעוד הערב היא תודיע על מינויו של שר חוץ חדש במקומו של ג'ונסון. עוד ציינה ראשת ממשלת בריטניה כי את תכנית הברקזיט היא תציג ביום חמישי הקרוב וכי היא תיאבק בכל ניסיון להדיח אותה מתפקידה.

יו"ר מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, האשים את מיי בכך שהתפטרות השרים נובעת מחוסר יכולתה לנהל משא ומתן. לדבריו, אם היא איננה מסוגלת לשלוט, ממשלתה צריכה ליפול.

עוד באותו נושא

מכה למיי: שר הברקזיט התפטר בשל תכנית הפרישה מהאיחוד האירופי

לכתבה המלאה
ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בדיון של הממשלה, 6 ביולי 2018. רויטרס
כאוס בלונדון. מיי בישיבת הממשלה בשישי/רויטרס

פרישתם של שני השרים תערער עוד יותר על סמכותה של מיי בשורות המפלגה השמרנית. למפלגה יש רוב זעום בפרלמנט רק בזכות התמיכה של עשרת המחוקקים מהמפלגה היוניוניסטית הצפון אירית, כך שהמשבר מעלה תהיות אם התכנית של מיי תצליח לעבור בפרלמנט ואם במפלגה יקראו להחליפה.

השמרנים חלוקים בינם לבין עצמם עד כמה צריכה בריטניה לתת עדיפות לכלכלה בשיחות עם האיחוד, ולהתפשר בסוגיות סמכות בית הדין האירופי והתנועה החופשית אל שטחה. האגף האירוסקפטי במפלגה סבור כי התכנית שהסכימה עליה מיי היא בגידה בהבטחתה להשלים הליך פרישה חלק מהאיחוד.

בשלב זה, לא נראה שיש די כוח למתנגדיה של מיי במפלגה כדי לגבש הצבעת אי-אמון נגדה. זאת אחרי כינוס של המפלגה, שבו ביקשה את תמיכת חבריה בתכנית שלה. לפי כתב של סוכנות הידיעות רויטרס, היא זכתה למחיאות כפיים עם סיום הכינוס, וכמה מחוקקים בכירים אמרו כי לא צפוי להיפתח תהליך לבחירות פנימיות חדשות במפלגה.

הציוץ של נשיא הנציבות האירופית:

נשיא הנציבות האירופית דונלד טוסק הגיב כי "פוליטיקאים באים והולכים אבל הבעיות שהם יוצרים נשארות". בציוץ שכתב בחשבון הטוויטר שלו הוסיף טוסק: "אני יכול רק להביע חרטה על כך שרעיון הברקזיט לא עזב יחד עם ג'ונסון ודיוויס. אבל... מי יודע?".

(עדכון ראשון: 17:04)

השר לענייני הברקזיט בממשלת בריטניה, דייוויד דייויס, מאי 2018. רויטרס
התפטר הלילה. דייויס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully