וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה למיי: שר הברקזיט התפטר בשל תכנית הפרישה מהאיחוד האירופי

דייוויד דייוויס, שהיה בתפקיד מאז 2016, מחה על המדיניות שמובילה ראשת ממשלת בריטניה. הוא הביע חשש כי לונדון עושה ויתורים גדולים מדי עבור בריסל, והמהלך שלו עלול לפגוע עוד יותר בסמכותה החלושה של מיי

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

השר האחראי על הברקזיט בממשלת בריטניה, דייוויד דייוויס, הודיע הלילה (שני) על התפטרותו בשל התנגדותו לתכנית של ראשת הממשלה תרזה מיי. המהלך של מי שהוביל את המשא ומתן מול האיחוד האירופי פוגע במאמציה של מיי לאחד את השורות בקרב המפלגה השמרנית, שהפלג האירו-סקפטי שבה סבור כי הצעתה לבריסל תחליש את מעמדה של לונדון.

התכנית הוסכמה בהתכנסות הממשלה ביום שישי, אך דייוויס, ששימש בתפקידו מאז 2016, כתב במכתב ההתפטרות שלו למיי כי המדיניות שהיא מובילה צפויה להותיר את בריטניה באיחוד המכסים ובשוק המשותף. לדבריו, "הוא לא השתכנע שהגישה של הממשלה לא תוביל לעוד דרישות לוויתורים". השר הוסיף: "הכיוון הכללי של המדיניות הזו ישאיר אותנו במקרה הטוב ביותר בעמדה חלשה במשא ומתן, וייתכן שבאחת שאין ממנה מוצא".

מיי הודתה לו על שירותיו, אך אמרה כי היא איננה מסכימה עם מסקנותיו. "אני רוצה להודות לך על כל מה שעשית כדי לעצב את הפרישה שלנו מהאיחוד האירופי", כתבה לו ראשת הממשלה, שתיאלץ עתה להתמודד עם שאלות חדשות על יכולתה להנהיג את הממשלה ואת המפלגה.

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בדיון של הממשלה, 6 ביולי 2018. רויטרס
הסמכות שלה נפגעה. מיי בישיבת ממשלה בשבוע שעבר/רויטרס

גם חבר הפרלמנט סטיב בייקר, ששימש תת-שר במשרד בשנה האחרונה, הודיע על התפטרותו. הוא היה בעל תפקיד מרכזי בקמפיין לפרישה מהאיחוד, שהתקבל במשאל עם ביוני 2016.

למפלגה השמרנית יש רוב זעום בפרלמנט רק בזכות התמיכה של עשרת המחוקקים מהמפלגה היוניוניסטית הצפון אירית, כך שהמשבר מעלה תהיות אם התכנית של מיי תצליח לעבור בפרלמנט ואם במפלגה יקראו להחליפה. השמרנים חלוקים בינם לבין עצמם עד כמה צריכה בריטניה לתת עדיפות לכלכלה בשיחות עם האיחוד, ולהתפשר בסוגיות סמכות בית הדין האירופי והתנועה החופשית אל שטחה.

בריטניה אמורה לפרוש מהאיחוד ב-29 במרץ 2019, אך שני הצדדים טרם הגיעו להבנות על עתיד היחסים ביניהם ביום שאחרי.

עוד באותו נושא

באישור המלכה אליזבת: חוקי הברקזיט נכנסו לתוקף

לכתבה המלאה
השר לענייני הברקזיט בממשלת בריטניה, דייוויד דייויס, מאי 2018. רויטרס
לא מאמין בתכנית של הממשלה. דייוויס/רויטרס

מפלגת הלייבור, שמנהיגה את האופוזיציה, אמרה בתגובה כי אין למיי עוד סמכות להשלים את תהליך הברקזיט. "זהו כאוס מוחלט ולתרזה מיי אין עוד סמכות", אמר יו"ר המפלגה, איאן לייוורי. מנהיג המפלגה, ג'רמי קורבין, אמר כי מיי "לא מסוגלת להעביר את הברקזיט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully