וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ברעידה חזקה מאות יהרגו": גל רעידות אדמה בישראל

5.7.2018 / 6:44

רעידת אדמה בעוצמה 4.5 הורגשה אתמול בישראל, ירדן ולבנון. מוקד הרעש היה באזור הכנרת. במהלך הלילה הורגשו רעידות אדמה בעוצמה 3.2 ברחבי הארץ ולא דווח על נפגעים או נזק. הגיאולוג ד"ר אריאל היימן: "אין ספק שתתרחש רעידה גדולה בישראל והשאלה היא מתי"

צילום: חדשות בזמן וחדר הבקרה רשות הכינרת, עריכה: ניר חן ויאיר דניאל

גל רעידות אדמה בישראל - כל העדכונים:

- שתי רעידות הורגשו סמוך לשעה אחת בלילה בעוצמה 3.2
- מוקדם יותר רעידת אדמה בעוצמה 4.5 התרחשה בישראל, ירדן ולבנון
-מוקד הרעש הוא באזור הכנרת
-לא דווח על נזק או נפגעים
-שתי רעידות נוספות התרחשו אמש סמוך לשעה 6:00 בבוקר
- המכון הגיאופיסי: רעידות קלות נמשכו לאורך כל היום

תיעוד רעידת האדמה בצפון

עריכה: איתי עמרם

הגיאולוג ד"ר אריאל היימן, מומחה לרעידות אדמה, אמר היום (חמישי) לוואלה! NEWS כי "קיים סיכוי גדול לרעידת אדמה חזקה בישראל בה מאות ייהרגו". זאת בהמשך לרעידת אדמה בעוצמה 4.5 שהורגשה אמש ברחבי הארץ, בה מוקד הרעש נמדד כשמונה קילומטרים מצפון-מזרחית לטבריה. לא דווח על נזק או על נפגעים. לפי דיווחים זרים הרעידה הורגשה גם בלבנון ובירדן.

המכון הגיאופיסי מסר כי שתי רעידות נוספות בעוצמה 3.2 הורגשו במהלך הלילה ברחבי הארץ. שתיהן התרחשו עשרה קילומטרים צפון מזרחית לטבריה, בעומק של 15 קילומטרים, סביב חצות ואחת בלילה. הרעידה בערב התרחשה "פחות או יותר באותו מקום של הרעידה הבוקר ורעידות קלות נמשכו לאורך כל היום" - כך לפי המכון הגיאופיסי.

ד"ר אריאל היימן הוסיף כי "אין ספק שתתרחש רעידת אדמה גדולה בישראל והשאלה היא מתי. אין לנו מושג אבל אנחנו יודעים לומר בוודאות שהיא אכן תתרחש. הרעידה תהיה בעוצמה של 6-7 ויותר, כמו שהיה באילת לפני כמה שנים. מבחינה גיאולוגית זו לא פרהיסטוריה, זה 'לאחרונה'". ד"ר היימן התייחס לאפשרות של רעידה בעוצמה גדולה במרכז, "ברעידת האדמה אמש הרגישו רעידות לא גדולות במרכז, ברעידה חזקה זה יהיה חזק בעשרות אחוזים. ככל הנראה רעידה בכנרת לא תשפיע על באר שבע או אילת ולהיפך, אבל המרחקים שהגלים הססמיים עוברים גדולים מאוד".

עוד בנושא:
רעש שני תוך 7 חודשים: כך תיערכו לרעידת האדמה הבאה
מצפון ועד גוש דן: רעידת אדמה נוספת הורגשה ברחבי ישראל

עוד באותו נושא

מצפון ועד גוש דן: רעידת אדמה נוספת הורגשה ברחבי ישראל

לכתבה המלאה
אינפו רעידות אדמה. מערכת וואלה!
אינפו רעידות אדמה/מערכת וואלה!

לטענתו של ד"ר היימן, "אנחנו בסיכון לא רק בצפון הארץ. רעידות אדמה מתרחשות במקומות בהן משתחרר מאמץ. רעידת האדמה הכי גדולה ביותר בשנים האחרונות, הייתה בעוצמה של 7.2 ב-22 בנובמבר 1995, ודווקא באילת. זה לא נכון להגיד שכל הרעידות הן בצפון ותמיד יש רעידות קטנות. את חלקן אנחנו מרגישים, וחלקן לא". הוא הוסיף כי "שתי רעידות אדמה לא צריכות להדאיג אותנו. לפני כמה שנים היו רעידות בצפון מזרח הכנרת, ואחר כך באה תקופה שקטה. לפני כן הייתה סדרת רעידות גם בדרום לבנון. אנחנו כל הזמן בסיכון, זה שהיו שתי רעידות ביום לא אומר שאנחנו פחות או יותר בסיכון".

ישראל נמצאת לאורך השבר הסורי אפריקני ומושפעת מרעידות לאורכו. "חיפה לדוגמה יושבת קרוב להעתק שממשיך לאורך עמק יזרעאל ויש את שלוחת הבקע ביגור", אמר הגיאולוג. לדבריו, "אם נתייחס לסיכוי לרעידה בתל אביב, בטבריה או בים המלח אז ברור שהסיכוי גדל ככל שמתקרבים לבקע, אבל חשוב לזכור שההשפעה של רעידת אדמה מגיעה למרחק עשרות קילומטרים".

רעידת האדמה בשנת 1837 הייתה בעוצמה 6 עד 7 והחריבה את צפת. ד"ר היימן ציין כי "אלפי אנשים נהרגו בה. יכול לומר בבטחה שתהיה לנו עוד אחת כזו, אני לא יכול לספק מספרים מדויקים אבל יכול לומר שתהיה עוד רעידת אדמה חזקה בישראל ומאות בוודאי ייהרגו". על השאלה האם אנו ערוכים לרעידה בעוצמה זו ענה היימן כי "אני גיאולוג ולא מומחה לעניין זה, אבל בוודאי שלא ערוכים כיוון שלא מתייחסים לאיום מספיק ברצינות".

ד"ר היימן מרגיע ולדבריו, "אין להסיק מסקנות משתי רעידות ביום. יכול להיות שיהיו עוד, יכול להיות שלא יהיו עוד בכלל. אנחנו מוגבלים ביכולת שלנו לחזות רעידות אדמה. כולנו בוודאות נמות אך אף אחד לא יודע מתי. בוודאות יתרחשו עוד רעידות אדמה, יהיו חזקות חלשות, וכל הזמן ימשיכו קטנות יותר. המדע יודע להסביר את הרעידות אך לא לחזות אותן. אין סיבה להניח שהרעידות עכשיו תיפסקנה".

נזקי רעידת האדמה הלילה בבית שאן, 5 ביולי 2018. מוטי ליסיה, מערכת וואלה! NEWS
נזקי רעידת האדמה בבניין מגורים בבית שאן, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, מוטי ליסיה
נזקי רעידת האדמה הלילה בבית שאן, 5 ביולי 2018. מוטי ליסיה, מערכת וואלה! NEWS
נזקי רעידת האדמה בבניין מגורים בבית שאן, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, מוטי ליסיה
נזקי רעידת האדמה הלילה בבית שאן, 5 ביולי 2018. מוטי ליסיה, מערכת וואלה! NEWS
נזקי רעידת האדמה בבניין מגורים בבית שאן, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, מוטי ליסיה

הנחיות פיקוד העורף במקרה של רעידת אדמה

תחנות סייסמולוגיות שקלטו את רעידת האדמה בצפון הכנרת. מערכת וואלה! NEWS
המידע מתחנות סיסמולוגיות שקלטו את רעידת האדמה/מערכת וואלה! NEWS
מפת מוקד הרעש בטבריה - 4 ביולי 2018. ---, עיבוד תמונה
מוקד הרעש שהורגש הבוקר בטבריה/עיבוד תמונה, ---
תרגיל התגוננות במתווה של רעידות אדמה בבתי ספר ברחבי הארץ. פברואר 2017. דובר צה"ל
תרגיל פיקוד העורף להתמודדות עם רעידות אדמה/דובר צה"ל
חשיפת שלטי האזהרה מצונאמי בהשתתפות יונה יהב, רציף אהרון רוזנפלד 6, חוף בת גלים, חיפה. ערן גילווארג
שלט אזהרה מפני צונאמי בחופי חיפה/ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully