וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעש שני תוך 7 חודשים: כך תיערכו לרעידת האדמה הבאה

4.7.2018 / 12:43

שתי רעידות האדמה שמוקדיה זוהו סמוך לכנרת גרמו לבהלה בצפון ובמרכז. מיקומה הרגיש של ישראל על פני השבר הסורי אפריקני אינו משאיר מקום לאופטימיות ובמכון הגיאופיסי מזהירים מפני רעשים נוספים. כך תתכוננו לתרחשים השונים ותצילו חיי אדם

צילום: "חדשות בזמן" ואנצ'ו, עריכה: שניר דבוש

תושבים רבים בצפון הארץ ובמרכזה זכו הבוקר (רביעי) להשכמה בחסות שתי רעידות האדמה שהורגשו ברחבי הארץ. במכון הגיאופיסי אישרו כי מוקד הרעידות היה באזור הכנרת, אך הן הורגשו ברחבי הארץ, דבר שהוביל לבהלה בקרב כמה מהתושבים.

הפעם הקודמת שנרשמה רעידת אדמה באזור הייתה לפני כשמונה חודשים, אז המוקד היה באזור החוף. גם אז, כמו היום, הרעשים לא היו בעוצמה גבוהה במיוחד, אך קיים חשש שבשל המורכבות הגיאולוגית של האזור בו ממוקמת ישראל, רעידת אדמה חזקה אכן תתרחש ביום מן הימים. לאה פלדמן, אנליסטית באגף סיסמולוגיה במכון הגיאופיסי לישראל, מסבירה מה עמד מאחורי הרעשים שהורגשו היום, וכיצד ניתן להיערך לרעידת אדמה חזקה במיוחד.

מה בעצם התרחש הבוקר?

"בסביבות השנה 04:50 התרחשה בישראל רעידת אדמה בעצמה של 4.2. זו רעידה בעצמה בינונית. מרכזה היה בצפון מזרח הכנרת. הקפצנו אנשים לפי הנוהל ואנחנו ערוכים ובודקים מה קרה שם. מאז הרעידה היו כבר כמה רעידות המשך ('אפטר-שוק'). אנחנו לא יודעים מה יהיה הלאה".

תחנות סייסמולוגיות שקלטו את רעידת האדמה בצפון הכנרת. מערכת וואלה! NEWS
המידע מתחנות סיסמולוגיות שקלטו את רעידת האדמה/מערכת וואלה! NEWS

היכן הורגשה רעידת האדמה?

"יותר אנשים המתגוררים בצפון הרגישו את רעידת האדמה. אנשים דיווחו שהרגישו את הרעידה הזו בטבריה, בצפת ואף בחיפה. אני לעומת זאת, מתגוררת בראשון לציון ולא חשתי. ישנתי באותה שעה ולא התעוררתי מהרעידה".

היו נזקים?

"לא ידוע לנו על נפגעים או נזקים. אנחנו מואד מבקשים מאנשים שחשו ברעידה למלא את השאלון הקצר אצלנו באתר. זה נותן לנו מידע שמכשירים לא יכולים לספק ומאפשר לנו ליצור 'מפות עוצמה'".

עד כמה שכיחים רעשים באזור? הופתעתם הבוקר?

"אנחנו מופתעים כל פעם מחדש כי אנחנו לא יודעים לחזות מתי זה יתרחש ובאיזו עוצמה. אנחנו יכולים לנבא שתקרה רעידת אדמה באזור מסוים אבל לא יודעים מתי. אנחנו בהחלט לא מופתעים שהיא אירעה שם. היו כבר רעידות בצפון הכנרת. הרעידה המשמעותית האחרונה אירעה שם ב-2013. אחר כך הייתה סדרה של רעידות בעקבותיה ואז זה נגמר".

מדוע דווקא שם?

"אנחנו ממוקמים לאורך השבר הסורי-אפריקני. לאורך השבר יש עוד שברי משנה ושם יכולות להתרחש רעידות אדמה. זה אזור פעיל מבחינה סיסמולוגית כבר מיליוני שנים והוא כל הזמן פעיל וסביר שימשיך להיות פעיל עוד מיליוני שנים".

מפת מוקד הרעש בטבריה - 4 ביולי 2018. ---, עיבוד תמונה
מוקד הרעש/עיבוד תמונה, ---

שאלת השאלות: האם ומתי תהיה כאן רעידת אדמה חזקה?

"בעבר היו כאן רעשים חזקים במיוחד. ב-1927 הייתה רעידת אדמה, וזכורה כמובן זו שנרשמה ב-1837 בעוצמה של 6.75-5.75. היו כ-5,000 הרוגים. צפת וטבריה נחרבו. אם זה קרה, זה יכול לקרות שוב".

גם תל אביב על המוקד?

"אנחנו עלולים להרגיש רעידות אדמה גם בתל אביב, אבל לא ידוע על רעשים בסדר גודל כזה בעבר. סמוך לכרמל עובר שבר יגור ושם כן נרשמו רעידות בעבר. בקיץ של 1984 נרשמה שם רעידה בעוצמה של 5.2 שגרמה לנזקים בחיפה ובעכו".

ישראל ערוכה לרעידות אדמה?

"זו שאלה שצריך לשאול את הוועדה להיערכות לרעידות אדמה. אני מקווה שמדינת ישראל עושה את כל המאמצים שתהיה ערוכה לרעידת אדמה חזקה. הדרך המשמעותית ביותר למנוע אבדות בנפש ונזקים לרכוש היא לוודא שהבניינים עמידים בפני תנודות הקרקע. יש תקן הישראלי לעמידות מבנים ברעידות אדמה (ת"י 413). בניינים שנבנו לפני 1980 לא נבנו על-פי התקן ולכן, כפי הנראה, אינם עומדים בדרישות תקן זה. אם הבית אינו עומד בדרישות התקן כדאי לפעול לחיזוקו בהקדם האפשרי. תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38) קובעת מסגרת חוקית המאפשרת קבלת היתרי בנייה לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה".

תרגיל התגוננות במתווה של רעידות אדמה בבתי ספר ברחבי הארץ. פברואר 2017. דובר צה"ל
תרגיל פיקוד העורף להתמודדות עם רעידות אדמה/דובר צה"ל

האם יש דרך להיערך למצב שכזו גם בתוך הבתים והדירות?

"בעת רעידת אדמה מרבית הפגיעות בבית נגרמות מקריסה של מדפים ושל חפצים כבדים, משברי זכוכית, משריפות ומדליפות גז. בשל כך מומלץ לייצב ספריות, טלוויזיות ומדפים ולחזק את חיבוריהם אל הקיר. יש לתמוך היטב דודי השמש וגופי חימום, בלוני גז, מזגנים ומדחסים. כמו כן, יש לאחסן חומרים רעילים ודליקים במקום נעול הרחק ממקור חום, להניח חפצים כבדים במקומות נמוכים, לא להתקין מדפים או לתלות חפצים או תמונות מעל למיטות בני הבית".

וכיצד לנהוג בזמן רעידת אדמה?

"עם תחילת רעידת האדמה, מומלץ לצאת לשטח פתוח תוך שניות. אם הדבר לא מתאפשר, כדאי להיכנס למרחב מוגן דירתי (ממ"ד) ולהשאיר את הדלת פתוחה. אם לא ניתן לצאת מהמבנה במהירות ואין באזור ממ"ד, כדאי לצאת לחדר המדרגות. אין להשתמש במעלית בזמן הרעידה ולאחריה משום שעלולים להיתקע בתוכה. אבל אם אפשר מומלץ להמשיך ולרדת ברגל אל היציאה מהבניין. מי שלא יכול, מומלץ לתפוס מחסה תחת רהיט כבד או לשבת על הרצפה במהירות צמוד לקיר פנימי. בדרככם לשטח פתוח התרחקו מקירות חיצוניים, מחלונות וממדפים. לפני עזיבת המבנה יש לנתק את המפסקים הראשיים של החשמל ושל הגז. אלו המתניידים באמצעות כיסא גלגלים - לאחר הגעה למקום בטוח מומלץ לנעול את הגלגלים, כך שלא יזוז, ולהגן על הראש. מומלץ להכין מראש "תיק חירום המשפחתי" ולקחת אותו אתכם".

חשיפת שלטי האזהרה מצונאמי בהשתתפות יונה יהב, רציף אהרון רוזנפלד 6, חוף בת גלים, חיפה. ערן גילווארג
שלט אזהרה מפני צונאמי בחופי חיפה/ערן גילווארג

מה לגבי אלו השוהים מחוץ למבנה?

"במקרה שכזה הישארו בשטח הפתוח והתרחקו ככל האפשר מבניינים, מגשרים ומעמודי חשמל. ככלל, שטח פתוח -הכי בטוח. היזהרו מחפצים נופלים דוגמת אבני חיפוי קירות, מדחסי מזגנים, שברי זגוגיות וחוטי חשמל קרועים".

ומה לעשות אם אני בדיוק בנסיעה?

"אם הרעידה מתרחשת כשאתם בנסיעה - עצרו מיד וחכו בתוך הרכב עד שהרעידה תיפסק. המכונית מגינה עליכם. הימנעו מעצירה מתחת לגשר, על מחלף, בקרבת מבנים או תחת מדרון תלול מחשש לקריסתם. התרחקו ברכב או ברגל".

רעידת אדמה עלולה לגרום גם לצונאמי. מה לעשות אם נקלענו לרעש בזמן שהייה בחוף הים?

"אם אתם נמצאים בחוף הים בעת רעידת אדמה חזקה, עזבו מיד את החוף והתרחקו ממנו ככל האפשר מחשש שיגיע נחשול ים ("צונאמי") ויציף את החוף. נסיגת ים חזקה ופתאומית - סימן לגל "צונאמי" מתקרב. מי שאינם יכולים להתרחק מאזור החוף, עלו לפחות לקומה הרביעית של בניין קרוב שנראה שלא נפגע ברעידת האדמה. אל תשובו לחוף ב-12 השעות שאחרי רעידת האדמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully