וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת ההמלצות למאבק בפוליגמיה: "שערורייתי ולא מתקבל על הדעת"

4.7.2018 / 18:20

בעקבות החשיפה בוואלה! NEWS של דוח ההמלצות למלחמה בפוליגמיה, שלפיו המדינה תאשר נישואים שניים, תקפו ארגונים חברתיים ופמיניסטיים את הדוח וקראו לשרה שקד לגנוז אותו. "נתנו פרס לפוליגמיה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן.

(בווידאו: שרת המשפטים איילת שקד מתראיינת בנושא, ינואר 2017)

בעקבות הפרסום של המלצות הדוח של הוועדה הבין-משרדית למלחמה בתופעת הפוליגמיה, בראשות מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור שנחשפו לראשונה אתמול בוואלה! NEWS נרשמה סערה בקרב ארגונים חברתיים ופמיניסטיים.

פרסום המלצות הוועדה הבין-משרדית עורר היום (רביעי) סערה גדולה בקרב ארגונים חברתיים. בין היתר, טוענים הארגונים כי הדוח מחזק את הפזורה הבלתי חוקית של יישובים בדואים בנגב וכמעט שאינו עוסק בנושאי אכיפה. לדבריהם, ההמלצות ייגרמו להוצאה ציבורית עצומה שתחטיא את המטרה העיקרית - צמצום התופעה עצמה - וכן מפלה נשים וסולל את הדרך ללגליזציה של "סחר בנשים".

הזעם העיקרי מופנה בעיקר אל ההמלצות בדוח המדברות על כך שיש לתת היתרי נישואים שניים כחלק מסמכויות בית הדין השרעי, במקרים חריגים שבהם האישה הראשונה עקרה, חולה מאוד, או שבני הזוג מעדיפים להיפרד ללא גירושים. עיקר כעסם של חברי הארגונים נובע מכך שכיום נישואים שניים נחשבים בישראל עבירה פלילית. על פי המלצות הוועדה האכיפה הפלילית תהיה מוצא אחרון, ותתקיים רק לאחר הליך בירור משפטי ומשא ומתן מול הממסד השרעי.

עוד בוואלה! NEWS:
"אתה מוציא את העוקץ לעקרב - ואוכל אותו": כך שורדים 10 ימים במערה
בית המשפט יגזור היום את דינו של לוחם הדובדבן שירה בחברו
טרגדיה בבאר שבע: מנהל מחלקה בסורוקה שם קץ לחייו בחדרי הניתוח

עו"ד אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים. ראש העין, 8 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
חשש מלגליזציה של סחר בנשים. מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור/ראובן קסטרו

בארגון "לביא", הפועל לעידוד התיישבות וכללי מנהל תקין, מביאים כדוגמה לחיזוק דבריהם את סעיף 12 בדוח, לפיו "משטרת ישראל תעקוב אחר פרסומים בעיתונות הפלסטינית באופן שיטתי, תאסוף את המידע ותפתח בחקירה במגמה למנוע נישואים פוליגמיים לנשים פלסטיניות, ותתריע בפני הגבר כי עומד לעבור עבירה פלילית". "משטרת ישראל היא מוקד עידכון?", תקפו בארגון וטענו ש"על הדוח היה לקבוע כי יפתחו הליכים פלילים כנגד המפרסמים, ולא רק ליידע אותם בעניין".

בנוסף לכך מצביעים ב"לביא" על התעלמות הדוח מעבירות המשנה של עברייני הפוליגמיה: "המלצות הדוח אינן נותנות מענה לנושאים הבסיסיים ביותר של עבריינות הפוליגמיה - כמו ייבוא נשים מהרשות הפלסטינית, ירדן וסיני, עבירות הונאת הביטוח הלאומי ורשות מקרקעי ישראל, וצמצום הפזורה הבלתי חוקית".

פוליגמיה מודרנית. מערכת וואלה!
"עידוד לפוליגמיה". נשים בדואיות/מערכת וואלה!

מנכ"ל הארגון יוסף בן ברוך קרא לשרה שקד לגנוז את הדוח. "מדובר בדוח עידוד ופרס לפוליגמיה" אמר, והוסיף כי "מצופה היה שהדוח שיצא מתחת ידי משרד המשפטים יעסוק בנושאי חוק ואכיפה. תחת זאת אנו רואים לנגד עינינו דוח שמתגמל בסכומי עתק את עברייני הפוליגמיה ומשפחותיהם בעשרות סעיפים, ונוגע בקצה קצהו של נושא האכיפה בסעיפים בודדים. מדובר בדוח שערורייתי ובלתי מתקבל על הדעת ואנו קוראים לאיילת שקד להפגין מנהיגות ולהורות על גניזת הדוח והמלצותיו השערורייתיות".

"השרה שקד מתייחסת אל הנושא כסכנה דמוגרפית"

גם מנכ"לית הארגון הפמיניסטי הערבי "כיאן", רפאה ענבתאוי, תקפה את התנהלות השרה שקד, וטענה כי מעמד האישה הערבייה לא קיים בסדר העדיפויות שלה. "ראשית כל צריך להדגיש כי גם היום נישואים לאישה שנייה תלויים בהיתר של קאדי שרעי וכן בנסיבות מסוימות, כך שלדעתנו הועדה צריכה להפסיק מתן היתר זה לאלתר" ציינה ענבתאוי. "תופעת הפוליגמיה הינה פסולה וראויה לטיפול מיוחד, החל מאכיפה וכלה בקמפיינים חברתיים שמעלים את המודעות למסוכנות בתופעה והשלכותיה הן על נשים בכלל, ערביות ובפרט, והן על יחסי משפחה תקינים" אמרה המנכ"לית.

ענבתאוי הוסיפה כי "מחקרים וכן עובדות מהשטח הראו כי תופעה זו מפלה נשים ופוגעת בזכויותיהן הבסיסיות וכן סוללת את הדרך ללגליזציה של "סחר בנשים". כארגון פמיניסטי, נדאג לעקוב אחרי עבודת הועדה וכן לפנות אליהם עם עמדתנו ועמדת שאר הארגונים הפמיניסטים הערביים, אם כי אנו בספק כי מעמד האישה הערבייה הינו בסדר העדיפויות של השרה שקד שמתייחסת אל הנושא כסכנה דמוגרפית".

השרה שקד התייחסה להתכתבות בין השופטת לחוקר: "שופט שסרח לא יישאר שופט". צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל, מערכת וואלה! NEWS
במוקד זעמם של הארגונים. שקד/מערכת וואלה! NEWS, צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

בתנועת "רגבים", העוסקת במעקב ותיעוד של פעילות בלתי חוקית של ערבים בגבולות הקן הירוק וביהודה ושומרון, התייחסו אל המלצות הדוח וטענו כי אלו יביאו להוצאה ציבורית עצומה ויחטיאו את המטרה העיקרית, שהיא צמצום התופעה עצמה. "הדוח מקדיש פרקים ארוכים ומקיפים להתמודד עם התופעה הפסולה של הפוליגמיה בדרכים עקיפות - הכוללות השקעה ראויה בתחומי החינוך, הרווחה והתעסוקה במגזר הבדואי. זאת על אף שנושאים אלו קיבלו מענה מקיף מאוד במסגרת תוכנית החומש, שאישרה הממשלה בהיקף של מיליארדי שקלים. מאידך, התייחסות הדוח לדרך הטיפול העיקרית והישירה באמצעות אכיפת הדין כלפי עברייני הפוליגמיה, מקבלת ביטוי מצומצם באופן ניכר".

עוד הוסיפו ב"רגבים" ש"אימוץ של התכנית כפי שהיא, מבלי לאזן היטב בין חלקיה, צפויה שלא בכוונה תחילה להחטיא את מטרתה העיקרית - צמצום ניכר של תופעת הפוליגמיה, וזאת תוך גרימה של הוצאה ציבורית עצומה ואף ביסוס הפזורה הבלתי חוקית". בעמותת רגבים קראו גם להגביר את האכיפה הפלילית ולא להקטין אותה בדרך להגעה ליעד. "אנחנו קוראים לשרת המשפטים איילת שקד, בטרם קבלת החלטה ביחס להמלצות הדוח, לבחון את השלכותיהן הכוללות השקעות עתק. במסגרת כך יש לצמצם את השימוש בדרכים העקיפות לצמצום הפוליגמיה, ולהגביר את השימוש באכיפה ישירה מול עברייני הפוליגמיה, וזאת בטווח הזמן המיידי", אמרו ברגבים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ב"רגבים" קראו להגברת האכיפה. אילוסטרציה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully