וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר חוקתי בפולין: נשיאת העליון מסרבת לפרוש בהתאם לחוק חדש

רפורמה שהעבירה מפלגת השלטון קובעת כי כשליש משופטי העליון יופרשו בשל גילם,אך באופוזיציה רואים בכך ניסיון להשתלט על מערכת המשפט. הנשיאה הגיעה ללשכתה וזכתה לתמיכה מצד המפגינים. "מגנה על שלטון החוק"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיאת בית המשפט העליון של פולין, מלגורזטה גרסדורף, הגיעה היום (רביעי) למבנה בית המשפט בוורשה. זאת על אף החקיקה הממשלתית שאילצה אותה לפרוש מתפקידה החל מהיום, שהובילה להפגנות מחאה נגד הצעדים שזכו לגינויים מצד האיחוד האירופי.

"הנוכחות שלי כאן לא קשורה לפוליטיקה, אלא להגנה על שלטון החוק", אמרה בכניסה לבית המשפט, כשהיא מוקפת בתומכים ובפוליטיקאים מהאופוזיציה. לדבריה, החוקים שהעבירה הממשלה השמרנית אינם חוקתיים ואי אפשר ליישם. מבקרי הרפורמה אומרים כי זה ניסיון להשתלט על מערכת המשפט.

המפגינים צעקו "אי אפשר להדיח את השופטים" ו"החוקה". ההפגנות החלו אתמול, והן צפויות להתקיים במוקדים נוספים ברחבי המדינה. גם הנשיא לשעבר, לך ולנסה, שזכה בפרש נובל לשלום על הפלת המשטר הקומוניסטי, צפוי להצטרף למפגינים בהמשך היום.

לקריאה נוספת בנושא
מנהיג מפלגת השלטון בפולין: חוק השואה פגע ביחסים עם ארה"ב

מחאות בורשה נגד הרפורמות החוקתיות 3 ביוני 2018. רויטרס
מפגינים בוורשה, אתמול/רויטרס

במסגרת הרפורמות של מפלגת השלטון חוק וצדק (Pis), יותר משליש משופטי העליון יפרשו היום אלא אם כן הנשיא אנדז'יי דודה, בעל ברית של מפלגת השלטון, יאריך את כהונתם. החוק קובע כי גיל הפרישה לשופטים יהיה 65 ולא 70, כפי שהיה נהוג עד היום, אך באופוזיציה רואים בכך ניסיון של הממשלה לשתול את תומכיה בבית המשפט.

"אנחנו מתקרבים לדיקטטורה", אמרה יואנה טורוג, בת 65, בהפגנה מחוץ לבית המשפט העליון. "מה אם יהיה לי הליך פלילי נגד מישהו מ-Pis והם יוכלו להשפיע על השופטים. השינויים האלו משפיעים עליי ישירות".

הרפורמות של הממשלה הלאומנית, שכבר עתה שולטת כמעט לגמרי על מערכת המשפט וגם על חלקים נרחבים בתקשורת, הובילו אותה לעימות עם בריסל, שמאשימה אותה בפגיעה בשלטון החוק.

ביום שני הודיעה הנציבות האירופית על פתיחת הליך חדש נגד פולין, שבסיומו עלולה המדינה הגדולה ביותר בגוש הקומוניסטי לשעבר לאבד את זכויות ההצבעה של באיחוד. הונגריה, שזוכה לביקורת דומה מצד בריסל, הבטיחה לחסום כל מהלך כזה.

עוד באותו נושא

סירוס בתי המשפט ושליטה על התקשורת: פולין שוקעת אל תוך דיקטטורה

לכתבה המלאה

ואולם, ההנהגה הפולנית לא מראה בשלב זה סימנים לפשרה. "לכל מדינה באיחוד האירופי יש את הזכות לעצב את מערכת המשפט שלה בהתאם למסורות שלה", אמר ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי בפני הפרלמנט האירופי בשטרסבורג.

הממשלה, שעדיין זוכה לכ-40% תמיכה בסקרים, הרבה מעל יריבותיה, טוענת כי המהלכים הכרחיים למלחמה בשחיתות ולייעול מערכת המשפט.

  • עוד באותו נושא:
  • פולין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully