וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנחנו לבד לגמרי פה: מחקר חדש הגיע למסקנה שאין חייזרים ביקום

6.7.2018 / 0:01

חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד פרסמו ממצאים שעשויים לגרום לכם לבדידות נוראה: "מצאנו שיש הסתברות גבוהה לכך שאין ביקום צורת חיים אינטליגנטית אחרת". ומה הקשר לפיזיקאי שחי לפני עשרות שנים?

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

בסרטון - נאס"א: התגלו 1,284 כוכבי לכת חדשים - מחוץ למערכת השמש

בין אם אתם מאמינים בקיומם של חייזרים או לא, קרוב לוודאי שהייתם רוצים ונרגשים לגלות שאכן יש זנים אחרים של חיים, איפשהו מחוץ לכדור הארץ. הסיבה ברורה: לא נעים לגלות שאנחנו נמצאים לבדנו בכל היקום האינסופי הזה, אבל על פי מחקר שנערך לאחרונה, יכול להיות שנצטרך להתרגל למציאות המדכאת הזו. חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד הבריטית הגיעו למסקנה, ומבחינתם הכי חד משמעית: אין חייזרים, רק אנחנו פה.

עוד בנושא

חוקרים טוענים: מצאנו הוכחה שתרבויות קדומות תיקשרו עם חייזרים
תיאוריית קונספירציה חדשה: ארצות הברית תביים נחיתת חייזרים"

צילום של טלקסקופ האבל. נאס"א, אתר רשמי
כל זה רק בשבילנו?/אתר רשמי, נאס"א

החוקרים ממכון מחקר עתיד האנושות של אוקספורד, הגיעו למסקנה הזו כאשר בחנו את "פרדוקס פרמי", פרדוקס שמנסה להבין מדוע מדענים מאמינים בחוצנים למרות שאין להם אף הוכחה לקיומם. "מצאנו שיש הסתברות גבוהה לכך שאין צורת חיים אינטליגנטית אחרת ביקום הנראה לעין, ולכן אנחנו לא אמורים להיות מופתעים מכך שנכשלנו למצוא סימנים לצורה שכזו", נכתב בדו"ח של החוקרים. בדו"ח אף צוין כי אין צורך לבזבז זמן בתיאוריות לגבי יחסי המין האנושי עם חייזרים, ובכך בעצם נפתר הפרדוקס.

הפרדוקס נקרא על שמו של הפיזיקאי אנריקו פרמי, שבשנת 1950 שאל: ""אם אכן ישנם חיים תבוניים ביקום, אז היכן הם?"שאלה פשוטה זו היא נושא לדיון טעון בין מדענים וסופרי מדע בדיוני ברחבי העולם.

גיף חייזר מוחמא. מערכת וואלה! NEWS
גיף חייזר מוחמא/מערכת וואלה! NEWS

על פי ויקיפדיה, טענת הפרדוקס היא - "התרבות האנושית הצליחה, תוך כ?5,000 שנה מאז המצאת הכתב, לשגר אדם אל הירח, וסביר שבעשורים הקרובים אף תשגר אנשים אל כוכבי לכת אחרים. בהנחה שמרגע שהושגה הטכנולוגיה להקים מושבות על פלנטות אחרות, כל מושבה תוכל בעצמה ליישב לפחות שתי פלנטות אחרות בתוך עשרות עד מאות שנים מזמן הקמתה שלה, ברור שקצב ההתפשטות של הציוויליזציה יהיה מעריכי. ציוויליזציה כזו תכפיל את מספר כוכבי הלכת שתחת שליטתה מדי מספר מאות שנים. חשבון פשוט מראה שתוך פחות מכ?5 מיליון שנה, ציוויליזציה טכנולוגית כזו תגיע אל כל קצוות הגלקסיה. מכיוון שגיל הגלקסיה מוערך ב?12 מיליארד שנה, גם אם נניח שהיא הפכה לראוייה ליישוב רק במיליארד השנים האחרונות (הנחה שמרנית מאוד), ברור שאם הייתה תרבות טכנולוגית על כוכב לכת אחר בגלקסיה, היא הייתה צריכה מזמן להגיע לכדור הארץ.

בעבר הועלו תיאוריות על פיהן יש מושבות של חייזרים בגלקסיה. בכל מקרה, לפרדוקס פרמי אין תשובה אחת חד משמעית, אבל יש שתי קבוצות הסברים

1: הם שם ואנחנו פשוט לא מודעים לקיומם. או שהם לגמרי אדישים לקיומנו. או שניהם. כלומר - בגלל שהחוצנים מתקדמים מאתנו, אין להם שום אינטרס לבוא אתנו במגע - ולנו אין שום סיכוי לעלות על עקבותיהם.

2. או שאנחנו לבד, או שעדיף לנו להיות לבד. לפי הסברה הזו, יכול להיות שהיש חיים ביקום, אפילו חיים תבוניים, אבל אף ציוויליזציה לא הצליחה לצאת בזמן מעולם הבית שלה לפני שהוא מושמדת כך או אחרת - בין אם בהתפרצות קרני גמא או על ידי פיתוח טכנולוגיה כה הרסנית, עד שכל הציוויליזציות השמידו את עצמן. הסבר נוסף הוא שהיקום ריק בגלל שקיימת ציוויליזציה אחת עתיקה וחזקה במיוחד שמכחידה באופן שיטתי כל ציווליזציה אחרת שמנסה להרים את ראשה.

פרדוקס פרמי - למה נדמה לנו שהאנושות לבדה ביקום? ד"ר מוטי פרידמן

כעת, , החוקרים מאוקספורד טוענים שהפתרון הכי פשוט הוא מה שכנראה נכון: אין פה אף אחד חוץ מאיתנו. אם התמלאתם בתחושת בדידות נוראית בשל המסקנה הזו, תתעודדו - לפחות זה אומר שאף פעם לא יתקפו אותנו חייזרים וינסו להשתלט על כדור הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully