וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצד גדולי האומה: הפוליטיקאית היהודייה סימון וייל נקברה בפנתאון בפריז

2.7.2018 / 10:51

ניצולת השואה, שנלחמה למען הזכות להפלות בשנות ה-70, נטמנה במוזילאום בבירת צרפת, שם קבורים גיבוריה של צרפת, כשנה לאחר מותה. מקרון ספד לה: "מצפן מוסרי בזמנים בעייתים אלו"

צרפת חלקה אתמול (ראשון) כבוד אחרון לסימון וייל, ניצולת השואה שנודעה בעיקר בזכות מאבקה למען הזכות להפלות בשנות ה-70, כשנקברה בפנתאון של גדולי האומה בפריז. השרה לשעבר, שמתה ב-30 ביוני בשנה שעברה בגיל 89, נטמנה לצד בעלה במוזילאום, שבו קבורים גיבורים נוספים מההיסטוריה של צרפת, כולל הסופרים אמיל זולא וויקטור הוגו והפילוסוף וולטר.

מאות אנשים צפו בכרכרה נושאת את ארונה של סימון ושל בעלה אנטואן רחובות מרכז פריז. בהם היו גם שני בניה, עורכי דין פליליים.

"צרפת מוקירה את סימון וייל ואת מאבקיה", ספד לה נשיא צרפת עמנואל מקרון. "אנחנו רצינו שהיא תיכנס לפתנאון מבלי להמתין עוד כמה דורות, כדי שהמאבקים שלה, הכבוד שלה והתקווה שלה יישארו מצפן מוסרי בזמנים בעייתים אלו".

עוד ידיעות מהעולם
פוטין מעלה את גיל הפרישה - שגבוה יותר מתוחלת החיים ברוסיה
צילומי לוויין חושפים: "צפון קוריאה מרחיבה מפעל לייצור טילים"

השרה לשעבר סימון וייל, צרפת. רויטרס
נלחמה למען הזכות להפלות. וייל/רויטרס

וייל שרדה את מחנה ההשמדה אושוויץ והיא נאבקה למען זכויות אזרח, ואף הייתה לנשיאה הראשונה של הפרלמנט האירופי, ב-1979. על אף שמאז 2007 היא לא הייתה באור הזרקורים אחרי שפרשה מבית המשפט החוקתי של צרפת, היא המשיכה לזכות בכבוד רב מצד כל רחבי הקשת הפוליטית במדינה ונותרה אחת הפוליטיקאיות הפופולריות ביותר לפי סקרי דעת קהל.

חוויותיה מהשואה עיצבו את השקפתה הפרו-אירופית והפכו אותה לתומכת נלהבת של האיחוד האירופי, אך היא זכורה יותר מכל בזכות האישור שנתנה להפלות כששימשה שרת הבריאות ב-1974. היא נאבקה בפרלמנט עוין ובדעת הקהל המפולגת כדי להעביר את החוק, שנודע כ"חוק וייל". צרפת הייתה אז המדינה הקתולית הראשונה שבה הפכו ההפלות לחוקיות.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון ורעייתו בריז'יט מקרון במהלך טקס לכבוד סימון וייל המנוחה בפריז, צרפת  1 ביולי 2018. רויטרס
מקרון בטקס , אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully