וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובו של חוק הלאום: נתניהו מבקש להעבירו עד תום המושב

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת ראשי הקואליציה כי הוא מתכנן להעביר את חוק היסוד המעגן את מעמדה של מדינת ישראל, בקריאה שנייה ושלישית עד תום המושב. לאחר פשרה בקואליציה אושר החוק לקריאה ראשונה בתחילת במושב הנוכחי

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

(בוידאו: העברת החוק בקריאה ראשונה, מאי 2018)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ראשון) בישיבת ראשי הקואליציה כי הוא מבקש להעביר את חוק הלאום בקריאה שנייה ושלישית עד תום המושב. החוק אושר בקריאה ראשונה בתחילת המושב הנוכחי. נוסח חוק הלאום שאושר בקריאה ראשונה היה תוצאה של פשרה בין סיעות הקואליציה, שהביעו התנגדות חריפה לנוסח שהובילו במפלגת הליכוד. נתניהו ביקש להעביר את חוק הלאום בנוסח שאושר בקריאה הראשונה "שכן הוא מבטא הסכמה קואליציונית רחבה". סוכם שיקיימו דיונים השבוע כדי להביא את החוק לקריאה שנייה ושלישית כבר בשבוע הבא. הנוסח אינו כולל את הסעיף המרכזי המכפיף את המשטר הדמוקרטי בישראל ללאום היהודי. לגבי חוק הגיוס, ראש הממשלה אמר בישיבה "נעביר קודם כל בראשונה".

בהמשך להודעת ראש הממשלה, יקיים השר יריב לוין במהלך השבוע שיחות עם נציגי מפלגות הקואליציה במטרה להגיע לנוסחה מוסכמת אשר תאפשר את סיום חקיקת החוק. "חוק הלאום הוא מהחוקים החשובים ביותר בהם עסקה הכנסת אי פעם, והוא מבטא את היסודות העמוקים ביותר של הציונות ואת היסודות שעל בסיסם נבנתה מדינת ישראל", אמר לוין.

עוד בוואלה! News:
בשל המתקפה של אסד בגולן: צה"ל מתגבר כוחות בגבול סוריה
תיעוד: אלמוני ניפץ שמשה עם אבטיח, נהג המונית ירה באוויר
מנדלבליט על חוק הגיוס: קושי בהחלת סנקציות כלכליות רק ב-2020

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך מסיבת עיתונאים בפריז, 5 ביוני 2018. רויטרס
סוכם שיקיימו דיונים השבוע כדי להביא את החוק לקריאה שנייה ושלישית כבר בשבוע הבא. נתניהו/רויטרס

חוק הלאום הוא אחד מהחוקים המרכזיים שהובילו בליכוד בחודשים האחרונים בכנסת, אך בקואליציה יש חוסר הסכמות משמעותי סביב הנוסח. בסיעת "כולנו" ובמפלגות החרדיות הביעו התנגדות לקידום החוק, ודרישת נתניהו לקדם אותו לאישור סופי - עלולה להיתקל בקשיים קואליציוניים משמעותיים. את ההצעה המקורית יזם ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) אך מהנוסח הנוכחי הוסרה המילה דמוקרטיה, ובנוסף הוסרו גם סעיפים רבים שעליהם התעקשו במפלגה. כך, סעיף המשפט העברי, שנועד להפנות שופטים להלכה בסוגיות בהן אין תקדימים משפטיים או חקיקה המספקת מענה ראוי, הוסר מהצעת החוק. גם הסעיף שמטרתו להכפיף את כל חוקי היסוד והחוקים הרגילים לקביעות המופיעות בחוק הלאום הוסר.

הנוסח הנוכחי של הצעת החוק מעגן בחוק יסוד את מעמדה של מדינת ישראל כ"מדינת הלאום של העם היהודי" ואת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית במולדתו כזכות ייחודית לעם היהודי, את סמלי המדינה, את ירושלים כבירת ישראל, את השפה העברית כשפה הרשמית, ואת עקרון קיבוץ הגלויות. בהצעה נכתב כי "עברית היא שפת המדינה", ובנוסף כי "לשפה הערבית מעמד מיוחד במדינה, לדובריה זכות נגישות לשונית לשירותי המדינה; אין בסעיף זה כדי לפגוע במעמד השפה הערבית". כמו כן, הצעת החוק מעגנת את הקשר עם יהודי התפוצות ואת הזכות לשימור מורשת לכל תושבי ישראל ללא הבדל דת או לאום. הצעת החוק מקבעת את לוח השנה העברי כלוח הרשמי של המדינה ואת יום העצמאות, חגי ומועדי ישראל וימי הזיכרון בחוק יסוד.

השר לוין: "מהחוקים החשובים ביותר בהם עסקה הכנסת אי פעם"

בהמשך להודעת ראש הממשלה בפורום ראשי המפלגות על רצונו להשלים את חקיקת חוק הלאום בקריאה שניה ושלישית, יקיים השר יריב לוין במהלך השבוע שיחות עם נציגי מפלגות הקואליציה במטרה להגיע לנוסחה מוסכמת אשר תאפשר את סיום חקיקת החוק.

"חוק הלאום הוא מהחוקים החשובים ביותר בהם עסקה הכנסת אי פעם, והוא מבטא את היסודות העמוקים ביותר של הציונות ואת היסודות שעל בסיסם נבנתה מדינת ישראל", לוין אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully